شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
سیدآبادی: امسال رشد کمی و کیفی جشنواره‌های ترویج کتابخوانی را شاهد هستیم

دبیر سومین دوره جشنواره‌‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» از انتشار فراخوان این دو جشنواره خبر داد و گفت: خوشبختانه امسال رشد کمی و کیفی قابل توجهی را شاهد هستیم.

علی‌اصغر سیدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: جشنواره‌‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» در سومین دوره، میان شهرها و روستاهای مختلف نهادینه شده و مردم کاملا با این دو جشنواره آشنایی پیدا کرده‌اند. همین امر باعث شده تا نهادهای دولتی و غیردولتی که در حوزه ترویج کتابخوانی فعالیت می‌کنند، گردهم جمع شوند و تجربه‌های خود را مبادله کنند.
 
وی ضمن تأکید بر رشد کمی و کیفی جشنواره‌های «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و «پایتخت کتاب ایران» در سومین دوره، ادامه داد: دبیرخانه این جشنواره‌ها نیز در سال جاری کارگاه‌هایی برای کارشناسان فرهنگی استان‌ها و رؤسای برخی شهرهایی که در دوره گذشته به‌عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شده بودند، در نیشابور برگزار کرد. در این کارگاه‌ها مباحث فرهنگی تدریس و درباره نحوه مشارکت و هم‌افزایی دستگاه‌ها با یکدیگر، تجربه‌های متعددی ارائه شد.
 
سیدآبادی افزود: خوشبختانه امسال شهرهای مختلف بسیار قوی در دو جشنواره ورود و ستادهای خود را معرفی کرده‌اند.
 
وی از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان خبر داد و گفت: همچنین در راستای ترویج کتابخوانی خوشبختانه امسال جام باشگاه‌های كتابخوانی كودک و نوجوان كشور با همكاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه كتاب، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، شبكه شهرهای دوستدار كتاب و دستگاه‌های دولتی و غيردولتی در ١٥ شهر برگزار خواهد شد.
 
مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: منظور از باشگاه كتابخوانی، گروه‌های حداقل 12 تا 15 نفری از کودکان یا نوجوانان هستند كه زيرنظر يک هماهنگ‌كننده بزرگسال در زمينه كتابخوانی فعاليت دارند.

فراخوان سومین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»

 به منظور گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح‌های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و جلب توجه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، سومین دوره «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در سطح روستاها و عشایر سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ـ ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های فعال در میان روستائیان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند نامزد شرکت در جشنواره باشد.

در هر برنامه، اعم از اجرا شده یا پیش‌بینی‌شده، باید اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت‌کننده و نحوه تأمین بودجه آن مشخص شود.

برای شرکت در این جشنواره، ضروری است مجموعه فعالیت‌ها، برنامه‌ها، مدارک و مستندات با امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی، و مسئول کتابخانه یا متولی طرح‌های کتابخوانی، به همراه فرم‌های تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال شود.

هیأت داوران جشنواره از میان نامزدان نهایی، ۱۰ روستا یا گروه عشایری برگزیده را به عنوان «دوستدار کتاب» معرفی خواهد کرد.

روستاها و عشایر برگزیده در آیینی با حضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی کشور در تهران مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در استان‌ها نیز به نحو مقتضی از روستاها و عشایر برگزیده تقدیر به‌عمل خواهد آمد.

برنامه‌های ارسالی می‌توانند شامل مجموعه فعالیت‌های زیر باشند:

اقدامات زیربنایی شامل تأسیس نهادهای مرتبط به کتابخوانی از جمله کتابخانه، واگذاری زمین، تأمین تجهیزات و امکانات زیربنایی

فعالیت‌های ترویجی شامل برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، و هر فعالیتی که به نحو مبتکرانه و خلاقانه‌ای به ترویج کتاب و کتابخوانی بینجامد.

شاخص‌های انتخاب

متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.

تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد.

از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر برخوردار باشد.

پوشش جمعیتی مناسب داشته باشد و به خصوص زنان، کودکان و نوجوانان را مورد توجه قرار دهد.

قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق را داشته باشد.

از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد.

مدارک لازم

اصل طرح

فرم تکمیل‌شده با مهر و امضای دهیار، رئیس شورای اسلامی روستا یا تیره عشایری  و مسئول طرح

مستندات (فیلم، عکس، گزارش، تقدیرنامه) برای فعالیت‌های شاخص و ابتکاری (حتی‌المقدور لوح فشرده حاوی مطالب و مستندات ارسال شود.)

نحوه شرکت

متقاضیان شرکت می‌بایست مدارک لازم را تا پایان وقت اداری روز شنبه 20 آذر ۱۳۹5 از طریق پست به دبیرخانه‌های استانی مستقر در اداره کل ارشاد اسلامی استان‌ها و یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» به نشانی زیر ارسال کنند:

تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره 7، ساختمان فجر، طبقه 6، کدپستی 1589743111
 
فراخوان سومین دوره «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران»
 
معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح «انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران» را با هدف توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی از طریق حمایت از برنامه‌ها و پیشنهادهای نو و ابتکاری، اثربخش و پایدار برگزار می‌کند.
 
«پایتخت کتاب ایران» عنوانی است که هر سال به یک شهر شرکت‌کننده که بر اساس نظر هیأت داوران، بهترین برنامه را برای ترویج کتابخوانی ارائه کرده باشند، اعطا می‌شود.

این طرح با مشارکت برخی از نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله بانک ملت، سازمان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و دیگر نهادها و سازمان‌های فعال و علاقه‌مند در این زمینه اجرا می‌شود. شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری، مجموعه‌ای از تسهیلات، اعتبارات و منابع فرهنگی دریافت خواهد کرد.
 
برنامه‌های سال 1396 هر شهر در زمینه ترویج کتابخوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای  شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد  اسلامی ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح «پایتخت کتاب ایران» را دارد.

شهر انتخاب شده ملزم به ارائه گزارش‌های دوره‌ای منظمی از پیشرفت برنامه‌های ارائه شده به دبیرخانه طرح انتخاب و معرفی «پایتخت کتاب ایران» است. اگر شهر انتخاب شده تا پاییز آن سال بر اساس برنامه‌ها و جدول زمان‌بندی ارائه شده فعالیت قابل توجهی نداشته باشد، احتمال تجدیدنظر و پس گرفتن عنوان پایتخت کتاب براساس رأی هیأت داوران وجود خواهد داشت.
 
اهداف کلی

کمک به  توسعه پایدار،  فرهنگی و اجتماع‌محور شهرها

انسجام‌بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در شهرها با محوریت کتاب و کتابخوانی

کشف، جذب، ساماندهی و  بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های محلی و بومی برای ترویج کتابخوانی

تقویت برنامه‌ریزی و نگاه به آینده

ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی شهرها

برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به طور ویژه برای پایتخت کتاب طراحی شده باشد.

متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.

تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد.

از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.

قابلیت الگوبرداری داشته باشد.

در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی باشد.

برنامه های هر شهر می تواند شامل تمام شهرستان‌ها و روستاهای آن باشد.

قابلیت و ضمانت اجرایی داشته و اسناد لازم برای ضمانت اجرایی به پیوست باشد. (اسنادی همچون توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شوراهای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان مستندات تضمینی در نظر گرفته می‌شوند.)

برآورد کلی از هزینه‌های برنامه‌ها داشته باشد. در برآورد مالی به منابع تأمین منابع، شیوه‌های بهره‌وری و کسب بیشترین تأثیر اشاره شود.

گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطوح محلی، ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

جدول زمانی قابل ارزیابی و پیگیری دقیقی را ارائه دهد.

شرایط حداقلی برنامه‌های هر شهر

برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با شرایط زیر باشد:

مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، توزیع‌کنندگان، کتابفروشان، کتابداران و...)

مشارکت همه نهادها و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی مانند کتابخانه‌ها، کتابداران و غیره.

مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی

حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب

در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان (ازجمله زنان، کودکان و نوجوانان)

برنامه‌های باید اثربخش، خلاقانه و پایدار باشند.

اسناد و مدارک لازم

فرم‌های تکمیل‌شده با امضا و مهر رئیس اداره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار

مشروح طرح‌ها و برنامه‌ها

مستندات شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، تعهدنامه‌ها، مصوبات شورای شهر و شورای اداری شهرستان و صورت جلسات امضا شده شورای تدوین برنامه شهر و غیره.

جدول زمان‌بندی ماهیانه

گزارش پیشرفت برنامه‌های سال گذشته براساس جدول ارائه شده و همراه با مستندات مکتوب و تصویری (برای شهرهایی که در دو دوره‌ گذشته برنامه پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند).

نحوه شرکت

متقاضیان شرکت باید مدارک لازم را تا پایان وقت اداری روز شنبه (20 آذر 1395) از طریق پست به دبیرخانه مرکزی انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران به نشانی: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره7، ساختمان فجر، طبقه 6، کد پستی 1589743111 ارسال کنند.

شماره تماس‌های 88342979 – 88861324

فرم شرکت در این فراخوان به نشانی http://bookpromotion.ir/bookcapital/  در دسترس است و علاقه‌مندان با پر کردن فرم مذکور می‌توانند در این جشنواره‌ها شرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها