جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
امینی: شاعران و نویسندگان در ایام عید نوروز «کانت» بخوانند/ آثار داستانی سال 94 چشمگیر نبود

مفتون امینی گفت: در سال گذشته مجموعه کتاب‌هایی را که با عنوان «کانت» از سوی انتشارات نقش و نگار منتشر شده مطالعه کرده و پسندیدم. مطالعه این مجموعه را هم به شاعران و هم نویسندگان توصیه می‌کنم.

مفتون امینی، شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: سال گذشته کتاب‌های متعددی خواندم اما در حوزه ادبیات داستانی و آثار تألیفی و تحلیلی به کتاب خوبی برنخوردم. از میان ترجمه‌ها معدود کتاب‌هایی را دیده‌ام که قابل تأمل‌اند.
 
وی افزود: یکی از دانشگاه‌های امریکا از هر فیلسوف، یک یا چند جلد کتاب به چاپ رسانده است. اغلب این فلاسفه به قرن 17 تا 20 مربوط می‌شوند. فهرست اصلی این کتاب‌ها را در اینترنت خواندم و دیدم که کتاب‌های مفیدی هستند. از این میان کتاب‌های مربوط به «امانوئل کانت» فیلسوف قرن هجدهم توسط مترجمی در ایران به فارسی برگردانده شده که آن را خواندم و دوست داشتم.
 
شاعر مجموعه شعر «اکنون‌های دور» ادامه داد: ترجمه این کتاب‌ها به قلم منوچهر صانعی دره‌بیدی در انتشارات نقش و نگار به‌دست علاقه‌مندان رسید. این مجموعه پنج جلد است و عناوین مختلفی هم دارد. کتاب «کانت، دین در محدوده عقل تنها» واقعاً قابل استفاده و مفید بود. پیشنهاد می‌کنم این کتاب را به علاقه‌مندان فلسفه و کانت هدیه کنید.
 
شاعر مجموعه شعر «سپیدخوانی روز» اضافه کرد: من چاپ سوم این کتاب را از شهر کتاب به قیمت هشت هزار تومان تهیه کردم. با وجود این‌که قیمت کتاب‌های فلسفی در سال‌های گذشته افزایش یافته، این کتاب 260 صفحه‌ای را با توجه به قیمتش برای دانشجویان مفید و در دسترس می‌دانم. این کتاب را یک‌بار خوانده‌ام و تصمیم دارم در همین تعطیلات نوروز نیز یک‌بار دیگر آن را بخوانم.
 
امینی توضیح داد: خواندن این کتاب برای شاعران و نویسندگان ضروری‌ است. نویسندگان ما به دلیل نپرداختن به‌ حکمت کار تازه‌ای ندارند و داستان‌نویسی ما هم به همین دلیل در حال رکود است. اغلب نویسندگان با گرته‌برداری از آثار نویسندگان قرن 19 و 20 اروپا به نوشتن رمان و داستان کوتاه دست می‌زنند و هرآنچه در خورجین ادبیات داشته‌اند برای ادبیات خرج کرده‌اند و دیگر دستاورد تازه‌ای برای مخاطبان خود ندارند.
 
این شاعر گفت: نویسندگان ما برای این‌که رهاورد تازه‌ای برای خوانندگان خود داشته باشند باید مطالعات فلسفی خود را بالا ببرند. شاعران هم برای این‌که غفلت نکنند و شعرشان لنگ نزند حتماً باید چنین آثاری را بخوانند. همچنین خواندن آثار انجمن حکمت و فلسفه نیز می‌تواند برای شاعران و نویسندگان مفید باشد. به همین دلیل خواندن کتاب «کانت» را در تعطیلات نوروز به مخاطبان پیشنهاد می‌کنم.
 
یدالله مفتون امینی متخلص به (مفتون) در 21 خرداد 1305 در شهرستان شاهین‌دژ به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دبستان و دبیرستان در تبریز به تهران آمده و وارد دانشگاه شد. او دانش‌آموخته رشته حقوق قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران است و به مدت 31 سال (از 1328 تا 1359) در وزارت دادگستری خدمت کرده است.
 
«دریاچه»، «کولاک»، «انارستان»، «عاشقی کروان» و «نهنگ یا موج» از آثار اوست. «سرمه‌فام و خط نستعلیق» و «اکنون‌های دور» از آخرین دفترهای شعر وی هستند. امینی قبل از انقلاب شاعری غزل‌سرا بود ولی در سال‌های اخیر به سرودن شعر بی‌وزن روی آورده‌است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها