دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
جعفریه: سعی می‌کنیم کمتر وارد حوزه نشر الکترونیک شویم/ کتابفروشی‌ها تبدیل به «سوپرمارکت فرهنگی» شوند

محمدعلی جعفریه، مدیر انتشارات ثالث گفت: مشخص است که نمی‌توان پیشرفت تکنولوژی را متوقف کرد و حضور کتاب‌های الکترونیک امری گریز ناپذیر است، اما به دلیل پایین بودن تیراژ کتاب، سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم، کمتر به این حوزه وارد شویم.

محمدعلی جعفریه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره نشر کتاب‌های الکترونیک عنوان کرد: سال‌هاست که در حوزه کتاب الکترونیک فعالیت می‌کنیم، اما متأسفانه به دلیل پایین بودن تیراژ کتاب، سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم، کمتر به این حوزه وارد شویم چرا که در صورت گسترش فعالیت در حوزه کتاب‌های الکترونیک، همین تیراژ محدود کتاب‌های کاغذی را هم از دست می‌دهیم.

مدیر انتشارات ثالث افزود: بسیاری مطرح می‌کنند که رفتن به سمت کتاب‌های الکترونیک نیاز روز دنیاست و ما هم باید همان مسیر را به همان شکل طی کنیم، اما باید توجه داشت که در کشورهای پیشرفته تیراژ کتاب‌ها حتی به یک میلیون نسخه می‌رسد و گسترش کتاب‌های الکترونیک در آن کشورها نهایتاً باعث کاهش 10 درصدی استقبال از کتاب‌های کاغذی می‌شود که این مقدار خللی در چرخه نشر و اقتصاد آنها وارد نمی‌کند.

وی با اشاره به وضعیت امروز تیراژ کتاب در کشور بر حفظ کتاب کاغذی تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین موضوعی که در این میان مطرح است، چاپخانه‌ها و صحافی‌هایی است که این روزها در حال تعطیلی هستند. من آمار دقیقی از این موضوع ندارم، اما می‌دانم تعداد بسیار زیادی چاپخانه تعطیل شده و اگر هم تعطیل نشده‌اند بیکار هستند.

جعفریه ادامه داد: چاپخانه پدری من پس از 50 سال فعالیت، امروز بیکار مانده و در این فکر هستم که واقعاً اگر کتاب‌های خودم را در آنجا چاپ نمی‌کردم، واقعاً چه سرنوشتی در انتظار این چاپخانه می‌بود. بالاخره رفتن به سمت کتاب‌های الکترونیک تبعاتی برای چاپخانه‌ها، صحافان، لیتوگرافان و همه فعالان خواهد داشت. الان صحافانی با سابقه 40 یا 50 ساله به من مراجعه می‌کنند و به می‌گویند که ما کاری برای انجام دادن نداریم.

مدیر انتشارات ثالث درباره راهکارهای مقابله با تأثیرات منفی گسترش کتاب‌های الکترونیک بر کسب و کار کتابفروشی‌ها نیز گفت: کتابفروشی‌ها نیز باید به همین تناسب به فعالیت‌ها و ارائه خدمات جدید رو بیاورند و باید به سمت سوپر مارکت‌های فرهنگی بروند که کتاب تنها بخشی از آن است و سایر محصولات فرهنگی را نیز ارائه کنند و خوشبختانه امروز می‌بینیم کتابفروشی‌های بسیاری به این سمت رفته‌اند.

وی تأکید کرد: آنچه مشخص است این است که نمی‌توان پیشرفت تکنولوژی را متوقف کرد و گسترش کتاب‌های الکترونیک امری گریز ناپذیر است، اما مهمترین موضوع مطرح حفظ و گسترش کتاب‌های کاغذی و به تبع آن حفظ سایر فعالان عرصه چاپ و نشر است و پرداختن به شاخه‌های دیگر مانند کتاب الکترونیک در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها