دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶
پیگیر پیوستن به طرح «غدیر» هستیم/ ارتباط با 26 پایگاه علمی بین‌المللی

حسین رنگ‌آور، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، ضمن تأکید بر تخصیص بودجه از سوی وزارت‌علوم برای تآمین منابع کتابخانه‌ای گفت: پیگیر عضویت در طرح «غدیر» هستیم.

دکتر حسین رنگ‌آور،‌ رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره رسالت‌های کتابخانه‌های تخصصی دانشگاهی اظهار کرد: تأمین و ارائه جدید‌ترین منابع علمی دنیا به دانشجویان و اعضای هیأت علمی، مهم‌ترین رسالت کتابخانه‌های دانشگاهی است. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در حوزه تأمین کتاب هیچگاه حمایت‌های خود را قطع نکرده، اما با توجه به شرایط فعلی، منابع مالی چندان گسترده نیست. بین سال‌های 89 تا 91 منابع مالی مناسبی برای تأمین کتاب وجود داشت.
 
وی در ادامه با اشاره به دسترسی دانشجویان به پایگاه‌های علمی بین‌المللی افزود: پیش از تشدید تحریم‌ها، خریداری منابع روز از طریق کنسرسیوم خرید اطلاعات علمی دانشگاهی در وزارت علوم به‌صورت مستقیم انجام می‌گرفت اما با وجود فشار‌‌ها، این خرید از طرق عقد قرارداد با شرکت‌‌ها ادامه پیدا کرد. در حال حاضر نیز با 26 پایگاه علمی بین‌المللی در ارتباط هستیم.  
 
رنگ‌آور با بیان این مطلب که دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارتباطی با دانشگاه‌های خارجی ندارد، ادامه داد:‌ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی،‌ با عضویت در طرح «امین» امکان دسترسی دانشجویان به منابع سایر کتابخانه‌های کشور را فراهم کرده است.

پیگیری برای عضویت در  طرح غدیر 
عضو هیأت علمی دانشکده گروه مهندسی صنایع چوب دانشگاه شهید رجایی اظهار کرد: کتابخانه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، به دلیل وقفه 10 ساله در عضوپذیری طرح «غدیر» عضو این طرح نشده، اما به‌طور جدی پیگیر این موضوع است. با توجه به هدف این طرح در آسان‌سازی دسترسی دانجشویان به منابع سایر دانشگاه‌ها، پیگیری این موضوع از دفتر وزیر علوم، ‌تحقیقات و فناوری اقدام شده که به نتیجه نرسیده است. دانشگاه در صورت تمایل دانشجویان برای استفاده از منابع سایر دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های عمومی معرفی‌نامه صادر می‌کند.      

مطالعه پایان‌نامه با نرم‌افزار  «پیام مشرق» 
وی در ادامه درباره نرم‌افزار«پیام مشرق» گفت: نرم‌افزار «پیام مشرق» در شورای معاونین پژوهشی کشور تأیید شده و در سال 89 توسط دانشگاه خریداری شد. «پیام مشرق» تحت وب است و دانشجویان از سراسر کشور می‌توانند به پایگاه کتابخانه دانشگاه مراجعه کنند. قابلیت‌هایی مانند جستجوی ساده، پیشرفته و مطالعه و دیدن متن کامل پایان‌نامه‌ها نیز وجود دارد، البته امکان دانلود یا چاپ نیست. پیشگیری از مراجعه فیزیکی دانشجو و اعضای هیأت علمی، از مهم‌ترین کارکرد‌های این نرم‌افزار است.

مؤلف کتاب «تکنولوژی فرآورده‌های چوبی» ادامه داد: دانشجویان می‌توانند بدون مراجعه، براساس قواعد تعیین شده، رزرو و تمدید امانت کتاب را خودشان انجام دهند. کتاب‌های الکترونیکی نیز در این نرم‌افزار قابل بار‌گذاری است. 16 هزار کتاب الکترونیکی در اختیار دانشجویان و اعضای هیأت علمی و یک‌صد هزار نسخه کتاب فارسی و لاتین در کتابخانه موجود است.

یاری وزارت علوم در خرید کتاب 
رنگ‌آور درباره نقش وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری در بهبود سطح کیفی و کمی کتابخانه‌های دانشگاهی کشور تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت‌ انواع کتاب‌های تخصصی، تخصیص اعتبار مناسب از سوی وزارت علوم، برای تأمین منابع مورد نیاز دانشگاهی به ویژه کتاب‌های لاتین ضروری است. عضویت در طرح «غدیر» نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشگاه‌ تربیت دبیر شهید رجایی است.

مروری بر پرونده
مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف، معتقد است که اصلی‌ترین رسالت کتابخانه‌های تخصصی دانشگاهی، تامین منابع علمی مورد نیاز برای اعضای کتابخانه است و می‌توان گفت کتابخانه‌های تخصصی کشورمان کم و بیش در انجام این وظیفه موفق بوده‌اند. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر حمید مهدیقلی را اینجـــــــا بخوانید.

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهراء‌ (س) با اشاره به رسالت اصلی کتابخانه‌های دانشگاهی گفت: آسان‌سازی دسترسی به منابع به‌روز، از مهم‌ترین رسالت‌های کتابخانه‌های دانشگاهی است. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر حسن کیانی را اینجــــــا بخوانید. 

رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که امروزه کتابخانه خوب، کتابخانه‌ای است که بیشترین دسترسی به منابع گوناگون را داشته باشد و ایجاد کتابخانه دیجیتال این امکان را فراهم کرده است. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر سیدمهدی طاهری را اینجــــــا بخوانید.

رئیس کتا‌بخانه و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی، ضمن تشریح ویژگی‌های کتابخانه تخصصی، درباره تحریم‌های غرب علیه کشور‌مان در حوزه علم گفت: وضع تحریم‌های علمی علیه کشور‌مان از سوی غرب، با اعتقاد آنها به جریان آزاد علمی در تضاد است. متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار ایبنا با دکتر فریدزاده را اینجــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها