سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰
بلوک‌های سیمانی در «گذر رندان» شیراز خودنمایی می‌کنند/ اثر هنرمند آلمانی کجاست؟

با پایان یافتن هفته بزرگداشت شیراز که از ۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار شد، سازه‌های سیمانی بجا‌مانده از برنامه‌های شهرداری در این گذر که در همسایگی حافظیه قرار دارد همچنان خودنمایی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، کمی از پایان یافتن هفته شیراز؛ گذر رندان در جوار آرامگاه حافظ شیرازی بلوک‌های سیمانی بجا‌مانده از برنامه‌های بزرگداشت این هفته که توسط سازمان زیباسازی شهرداری در این کوی قرار گرفته بود، به حال خود رها ‌شدند.

امسال یکی از برنامه‌های نکوداشت شیراز در گذر رندان برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان صنایع دستی بود که استقبال گردشگران را در پی داشت. این درحالی بود که به همت سازمان زیباسازی و فضای سبز شهری شهرداری شیراز از سردیس گوته، فیلسوف و شاعر آلمانی در ورودی این گذر هم رونمایی شد.
 

این سردیس با ارتفاع یک متر و ۲۰ سانتی‌متر از جنس سنگ چینی است که «هادی جواهرآثار» هنرمند نی‌ریزی آن را به مناسبت روز شیراز ساخت.
 
پانزدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نیز سردیسی انتزاعی(آبسترکت) از سوی «کنوت راینهارت» هنرمند آلمانی با الهام از اندیشه‌های گوته به آرامگاه حافظ اهدا شد که به گفته او «نصب سردیس گوته در این مکان از این بابت با اهمیت است که باید روح گوته و حافظ را در این مکان حفظ کنیم».
 

راینهارت درباره این سردیس که اکنون مشخص نیست در کجا نگهداری می‌شود، عنوان کرد: سعی کردم مجسمه‌ای با استفاده از نور بر اساس شخصیت گوته بسازم و سفری را ایجاد کنم که بین حافظ و گوته است زیرا که هیچ‌گاه در زمان حیات‌شان این سفر روی نداد و این سردیس از فرانکفورت (محل تولد گوته) تا شیراز (زادگاه حافظ شیرازی) راهی بس دراز پیموده است.
 
مؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس هم در این مراسم عنوان کرد که این سردیس می‌تواند در باغ موزه مشاهیر قرار گیرد.
 

با این حال در روزهای اخیر با پایان یافتن برنامه‌های هفته شیراز بلوک‌های سیمانی بجا مانده از غرفه‌های ایجاد شده در این گذر جمع‌آوری نشده و رفت و آمد در این کوی را مشکل کرده است. از سویی با توجه به اینکه آرامگاه چهره‌های ادبی و هنری شیراز نیز در این گذر قرار گرفته ورودی این آرامگاها با بلوک بسته شده است.
 
همچنین بخشی از دیوار آرامگاه نیز برای دیوارنگاره‌ای که با استفاده از اشعار خواجه حافظ شیرازی با نام «مکتب شیراز»‌ توسط حسین معینی‌فر طراحی شده به وسیله ایجاد داربست در این گذر محل عبور رهگذران را مسدود کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها