شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
غبار‌روبی از آرامگاه پدر ادبیات کودکان ایران؛ سنگ مزار آذر‌‌یزدی طراحی می‌شود

ساخت مقبره و یادمان مرحوم مهدی آذر یزدی، بعد از 13 سال از درگذشت این نویسنده حوزه کودک و نوجوان آغاز شده و طبق وعده مسئولان فرهنگی، طرح توسعه این محل برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در یزد، مهدی آذریزدی، پیر قصه‌گوی ایرانی، با فهم زبان مخاطب کودک و نوجوان در ایران و بسیاری از کشور‌های جهان شناخته شده است. 

مرحوم آذریزدی، سال ۱۳۰۰ در محله خرمشاد یزد چشم به جهان گشود و در سن ۳۵ سالگی در تهران به نویسندگی و قصه‌نویسی روی آورد. پدر قصه‌های کودک و نوجوان سرانجام، تابستان سال ۱۳۸۸ چشم از جهان فروبست و در زادگاه پدری خود در محله خرمشاد یزد به خاک سپرده شد. آرامگاه این نویسنده شهیر، بعد از 13 سال به‌دلیل اختلافاتی که بین هیات امنای  آرامستان محلی خرمشاه با مسئولان فرهنگی و شهری، بلاتکلیف مانده بود.

بالاخره بعد از ورود استاندار و دادستان استان و پیگیری‌های شهرداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و به دستور آن‌ها، اوایل سال‌جاری قرار شد، مقبره وی ساخته شود. آرامگاه در حال بهسازی و تعمیر است؛ علاوه‌براین براساس توافق‌های انجام شده، ساخت و نصب یادمان استاد اذریزدی با حضور پیمانکار در حال انجام است.

احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار‌(ایبنا) گفت: بعد از درگذشت مرحوم مهدی آذر یزدی در سال ۸۸، پیش‌بینی می‌شد که یک سری رویداد‌ها و اتفاقات فرهنگی و ادبی حول محور شخصیت وی در یزد شکل بگیرد. لازمه برگزاری این رویداد‌های ادبی، ساخت یادمان و مقبره برای این شخصیت مهم فرهنگی کشورمان بود؛ به‌عبارت دیگر محلی برای گردهمایی فعالان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی به‌‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان. 

وی افزود: متاسفانه ساخت مقبره طی 13 سال گذشته محقق نشد و با وجود اینکه گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف استانی و ملی به این موضوع نقد داشتند و از مجموعه استانی مطالبه می‌کردند، اما بنا به دلایلی این اتفاق عملی نشد.

             

عابدی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌ و دستور استاندار یزد، مبنی بر ساخت مقبره متناسب با شخصیت مرحوم آذر یزدی عملیات عمرانی در دستور کار قرار گرفت. با شهرداری منطقه رایزنی‌‌ها انجام و مدت کوتاهی طرح آماده شد. در ادامه نیز شهرداری پذیرفت تا این کار را انجام دهد و مقبره را بسازد. با استفاده از نظر هیأت امنای ارامستان،  قرار شد طرح ساده‌ای مبتنی بر سادگی زندگی و زیست مرحوم آذر یزدی تهیه شود که محقق شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد درباره وضعیت فعلی آرامگاه آذریزدی، گفت: اکنون در مراحل پایانی احداث مقبره هستیم؛ تقریباً نصب سازه‌ها تمام و دیوار‌های این مکان که وضعیت نامناسبی داشت تخریب شده است. شهرداری منطقه ۴ یزد در حال ساخت و نرده‌کشی دور این مکان است.

وی درباره سنگ قبر مرحوم آذر یزدی بیان کرد: برای طراحی سنگ قبر مرحوم آذریزدی، فراخوان‌ منتشر شد تا هنرمندان، پیشنهاد‌های خود را ارائه دهند؛ همچنین از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی استان، نظرخواهی کردیم تا دیدگاه‌های خود را ارائه کنند. طرح‌هایی به دستمان رسیده و به زودی جمع‌بندی درباره آن‌ها اعلام می‌شود.

              

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت:‌ امیدوارم به‌زودی مراحل ساخت مقبره به پایان برسد؛ هر‌چند معتقدیم، قدم بزرگی بود اما نخستین قدم است. امیدواریم حول محور این مقبره فضایی ایجاد شود تا رویداد‌های مختلف فرهنگی و هنری و حضور علاقه‌مندان به مرحوم آذر یزدی را شاهد باشیم.

وی افزود: از گروه‌های مردمی دعوت می‌کنیم برای برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌های فرهنگی، ادبی و هنری از ظرفیت یادمان استفاده کنند. امیدواریم مجموعه‌های فرهنگی نیز برنامه‌هایی را تعریف کنند تا بتوانیم درخور شان و شخصیت مرحوم آذر یزدی که به‌حق پایه‌گذار جریان درخور توجه بازنویسی آثار حوزه کودک و نوجوان در کشورمان بود، برنامه اجرا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط