دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۹
درباره تبیین نگاه اسلام به زن غفلت شده است

مهدی رمضانی در آیین «خطابه‌ای برای تبیین» گفت: از وجود متمایز حضرت زهرا(س) در تاریخ اسلام، بایسته، قدردانی نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، آیین «خطابه‌ای برای تبیین» با محوریت خوانش خطبه فدکیه با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی؛ سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عموم ایلام؛ مهدی آریان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی؛ محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی؛ معصومه حسنی‌خوانسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه و سید‌سجاد، راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان تشکیل شد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا‌(سلام الله علیها) گفت: این آیین، خوانشِ خطبه‌ای از حضرت زهرا است که با همراهی همکاران‌مان در 6 استان کشور برگزار می‌شود. از نام‌گذاری این آیین پیداست که سراپا درس و عبرت و معارف حضرت زهرا در کنار عظمت، شخصیت و سیره تاثیرگذار این بانوی بزرگ اسلام است که باید به آن توجه ویژه‌تری بشود.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور حضور دارند، تصریح کرد: این نشست در ظاهر ادای دینی به ساحت حضرت صدیقه است اما آنچه که مهم‌تر است، بیان و فهم دقیق فرازهای این خطبه است که امروز در جامعه کمتر به آن توجه می‌شود و این از افتخارات نهاد کتابخانه‌های عمومی است که برای تعمق در فرازهای این خطبه تلاش کرد تا این جلسه شکل بگیرد.

سبزیان بیان کرد: آیت‌الله جوادی‌آملی فرمودند این خطبه نه صرفا چند دقیقه بیانِ حضرت، بلکه ساعت‌ها کلاس درس است و هرکه بخواهد در توحید، نبوت، ولایت امیرالمومنین، خداشناسی، علل ضعف مسلمین بعد از ارتحال پیامبر و... تعمق کند، باید به این خطبه مراجعه کند.

وی با بیان اینکه این خطبه در مدت کمی پس از ارتحال پیامبر اسلام قرائت شد اظهار کرد: یک بانوی داغ‌دیده و عزادار که پدرش را به تازگی از دست داده، قاعدتا نباید تعادل روحی مطلوبی داشته باشد اما آنقدر این خطبه رسا و بلیغ است که حتی لحظه‌ای از جاده انصاف خارج نشده‌اند؛ به‌ویژه اینکه 30 آیه قرآن را به استناد می‌گیرد تا پایه‌های کلام خود را ماندگار کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی بیان کرد: خوانش این خطابه ضمن ادای دین به ساحت این بانوی بزرگوار، شاید نسخه شفابخش سرگردانی و اعوجاج انسان باشد و امیدوارم این خطابه کمک کند مسیرمان را بهتر بشناسیم.

در ادامه این آیین دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که در سخنرانی مجازی گفت: از وجود متمایز حضرت زهرا(س) در تاریخ اسلام، بایسته، قدردانی نشده است. سال‌هاست درباره نگاه به زن در جامعه با یکدیگر در چالش هستیم اما اگر به درستی رابطه بین ایشان ـ حضرت زهرا(س) ـ با پدرشان، فرزاندان‌شان و.. تبیین می‌شد، مبرهن می‌شد که دین مترقی اسلام چه نگاه گسترده و به‌روزی به زن دارد اما متاسفانه از این مسیر غفلت کردیم.

مهدی رمضانی اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در جهان به آن نیاز داریم، شکل‌گیری روابط سالم، صحیح و دقیق است که مصداق بارز آن در خاندان عصمت و طهارت وجود دارد. اگر به رابطه حضرت رسول(ص) به دخترشان نگاه کنیم و عواطف و احساسات این دو بزرگوار را بررسی کنیم به پاسخ سوالات خود خواهیم رسید.

رمضانی با تاکید به لزوم بررسی سیره حضرت زهرا(س) ادامه داد: باید همه سطوح سیره ایشان و منظومه فکری‌شان را بررسی کنیم. در این فضا وفاداری به همسر، حجاب و بسیاری دیگر از مسائلی که امروز دغدغه انسان است وجود دارد؛ بنابراین این منظومه، منظومه کاملی است اما نقص، در مقام تبیین مسئله‌ است و امیدوارم بتوانیم از این به بعد در مسیر صحیح گام برداریم.
 
در ادامه این آیین فرازهایی از خطبه فدکیه مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌های آذربایجان‌غربی، ایلام، خراسان‌شمالی، خراسان‌جنوبی، کرمانشاه و لرستان که از طریق ویدئو کنفرانسی در جلسه حضور داشتند، قرائت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها