سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۷
تخصیص بیش از  ۴ هزار میلیارد تومان ویژه تکمیل طرح‌های فرهنگی/۶۴ درصد ایرانی‌ها اهل مطالعه هستند

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: بیش از ۴ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان، برای تکمیل پروژه‌های فرهنگی به‌ویژه کتابخانه‌های عمومی تخصیص پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین اختتامیه یازدهمین‌دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) شامگاه دوشنبه (۹ خرداد‌ماه) در دارالعباده حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شد.

اسماعیلی با اشاره به رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حفظ جایگاه حافظان امنیت کشور، گفت: با کسانی که بخواهند رسالت پاسداران و نگهبانان امنیت کشور را با بیانیه‌های بی‌ارزش زیر سوال ببرند برخورد می‌کنیم.
 
وی با اشاره به حادثه متروپل آبادان، بیان کرد: اهالی فرهنگ و هنر اجازه نمی‌دهند ساحت پاک غم‌خواری مردم ایران آلوده شود. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حتما با قدرت با آن‌ها که قصد بهره‌برداری از این جریان را دارند برخورد می‌کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه جشنواره کتابخوانی رضوی در آستانه دهه کرامت که دهه فوق‌العاده‌ای است برگزار می‌شود، پیوند مردم و عموم اهالی فرهنگ و هنر با امامزادگان(ع) را عاطفی و عمیق عنوان کرد و گفت: هیچ ایرانی مسلمانی نیست که روح و جانش آکنده از مهر و عاطفه نسبت به امامان رئوف نباشد.
  
کتابخانه‌های عمومی از بزرگ‌ترین ذخایر و نعمت‌های فرهنگی است
وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی از بزرگ‌ترین ذخایر و نعمت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: بیش‌از 3 هزار کتابخانه عمومی در کشور داریم که شبکه‌ای تاثیرگذار و کم‌نظیر در کشور به شمار می‌رود.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جایگاه کتابخانه‌های عمومی در برخی از شهرستان‌ها را جایگزین نهادهای اجتماعی برشمرد و گفت: در جاهایی که بخش فرهنگی تاثیرگذاری نداریم، کتابخانه‌های عمومی بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را سامان می دهند که عناصر درخشان حوزه فرهنگ هستند.
 
وی با اشاره به برپایی یازدهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، اعلام کرد: بیش از یک میلیون نفر در کشور درگیر این برنامه بودند. از کودک و نوجوان تا خانواده‌ها، این کار بسیار بزرگ انجام شد.
 
با سرانه مطلوب مطالعه کتاب فاصله داریم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با این حال بازتاب کارهای با عظمت را با زبان رسانه‌ها الکن دانست و گفت: به شکل ایده‌آل حتما با سرانه مطلوب مطالعه کتاب فاصله داریم. با اینکه کار متقنی در این‌باره انجام نشده است، در آخرین پیمایشی که انجام دادیم عدد بسیار خوبی به دست آمد که نزدیک به ۶۴ درصد مردم ایران اهل مطالعه هستند و این جدای از مطالعه کتاب های ادعیه است.
 
وی با تقدیر از برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شکل مجازی و حضوری، اعلام کرد: با وجود وقفه  دو ساله از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، استقبال از سی و سومین دوره نمایشگاه کم نظیر بود به نحوی که میزان فروش با احتساب فروش در بخش مجازی به ۲۵۰ میلیارد تومان رسید.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه بهای کتاب به طور متوسط تا ۴۰ درصد گران شده است، اما میزان علاقه مردم به آن را ستود و گفت: مردم به شدت فرهنگی و اهل کتاب هستند آن هم در این شرایط اقتصادی که کالای فرهنگی پیش‌بینی می‌شود زودتر از سبد خانوارها حذف شود، اما همچنان مورد علاقه مردم است.
 
اسماعیلی مطالبه جدی مردم در سفرهای استانی را ایجاد و تجهیز کتابخانه عمومی عنوان کرد و گفت: از برنامه‌های جدید دولت مردمی، امروز گسترش کتابخانه‌هاست به این منظور بیش‌از ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی به ویژه کتابخانه‌های عمومی تخصیص یافته و به صورت جدی تقویت این شبکه از برنامه‌های دولت مردمی است.

در ابتدای این مراسم، روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس  اعلام کرد: در جشنواره ملی کتابخوانی رضوی این افتخار را داریم که در بخش ویژه‌ای با موضوع حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) مانند امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) برنامه‌های ملی داشته باشیم.
 
وی از مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بابت اهتمام ویژه به شیراز قدردانی کرد و این جشنواره را محصول تلاش حداکثری همه نهادها دانست.
 
در ادامه نیز حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: شاید در انواع کارهای فرهنگی هیچ کاری به ارزش و به اندازه کتابخوانی و جشنواره کتابخوانی به ویژه درباره اهل بیت(ع) نرسد.
 
به گفته وی هر تمدنی که در دنیا شکل گرفته برپایه کتاب های به‌وجود آمده و هرگاه تمدن‌ها سقوط کردند دلیل اصلی‌اش فاصله گرفتن از کتاب و کتابخوانی بوده است. کتاب است که دست بشر را می‌گیرد و از گرداب جهل و نادانی و انحطاط نجات می‌دهد.
 
کلانتری با بیان اینکه تحجر یعنی انسان در یک نقطه متمرکز بشود و حاصر نباشد رشد کند و اوج بگیرد، افزود: یکی از کارهای اصیل و ماندگار و ارزشمند، تلاش در حوزه کتاب و کتابخوانی است و بعضی وقت‌ها یک کتاب موجب می‌شود سرنوشت یک انسان تغییر کند.
 
تاکید بر جهاد تبیین در حوزه کتابخوانی
تولیت شاهچراغ(ع) به فرموده رهبری جهاد تبیین را واجب عینی و فوری عنوان کرد و گفت: بر تک تک ما این جهاد یک فرض الهی است. یکی از عرصه‌های ارزشمند و اصیل جهاد تبیین کتابخوانی است و این رسالتی است که این جشنواره برعهده گرفته است و رکورد مطالعه به واسطه این جشنواره ارتقا یافته است.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این مراسم، گفت: در آستانه دهه با فضیلت و پربرکت کرامت، انشاالله که برکات این روزها شامل حال همه ما بشود.
 
مهدی رمضانی با اعلام اینکه بیش از یک‌میلیون نفر در یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کردند، افزود: شبکه گسترده‌ای برای این برنامه شکل گرفته که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در برگزاری آن مشارکت کردند.

 
به گزارش ایبنا؛ یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا علیه‌السلام و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتابخوانی، شناسایی و معرفی کتاب های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت(ع) و بخش ویژه حضرت مهدی(عج)، با انتشار فراخوانی از ۲۲ خردادماه همزمان با آغاز دهه کرامت شروع به فعالیت کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها