چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
انتصاب رئیس مرکز مطالعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی/ حضور نمایندگان بلغارستان در كتابخانه ملي

انتصاب رئیس مرکز مطالعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حضور استادان و نمایندگان بلغارستان در کتابخانه ملی، اخباری از کتابخانه‌های عمومی استان‌ها و کانون کتابخانه‌های فردوسی از مهم‌ترین اخبار نهادها و سازمان‌های مرتبط با حوزه کتاب در روزهای اخیر است.

به گزارش خبرگزاری گتاب ایران(ایبنا)، آخرین اخبار مربوط به نهادها و سازمان‌های حوزه کتاب به شرح زیر ارائه می‌شود.
 
انتصاب رئیس مرکز مطالعات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی حکمی محمد علی ربانی را به سمت رئیس مرکز مطالعات فرهنگی بین‌المللی این سازمان منصوب کرد.

در حکم ابوذر ابراهیمی ترکمان برنامه‌ریزی و تنظیم برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت در مطالعات روابط فرهنگی ایران با دیگر کشورها، مطالعه در خصوص فرهنگ کشورها، مطالعات نظری و راهبردی در ارتباط با فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، ارائه خدمات پژوهشی به واحدهای سازمانی و نمایندگی‌های فرهنگی، ارتباط با مراکز مطالعاتی و پژوهشی داخلی و خارجی، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های تخصصی و تالیف و تدوین انتشار آثار فرهنگی بین‌المللی را از اهم وظایف این مرکز برشمرده شده است.

محمد علی ربانی پیش از این رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اندونزی، وابسته فرهنگی در تایلند، معاون اداره کل فرهنگی آسیا و اقیانوسیه و همچنین رئیس اداره شرق آسیای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده است.
 
بازدید استادان دانشگاه و بانوان مجلس بلغارستان از كتابخانه ملي 
كتابخانه ملي شنبه 22 شهريور، ميزبان هيأتي هشت فره از استادان دانشگاه و نمايندگان زن مجلس بلغارستان بود که آنان در اين بازديد از تالارهاي تخصصي ايران شناسي و اسلام شناسي، كتابخانه كودك، كتابخانه نابينايان و بخش نسخ خطي بازدید کردند و كارشناسان كتابخانه ملي نیز توضيحاتي در زمينه معرفي فعاليت‌هاي مختلف و متنوع سازمان اسناد و كتابخانه ملي ارائه كردند.

در ادامه اين بازديد خانم يوگدانا، استاد فلسفه دانشگاه صوفيه ضمن طرح پرسش‌هایی در حوزه فعاليت‌هاي كتابخانه ملي به ارائه ديدگاه‌هاي خود و مقايسه كتابخانه ملي ايران با كتابخانه ملي بلغارستان پرداخت.

از نكات قابل توجه اين بازديد مي‌توان به اختصاص يافتن بيشتر زمان بازديد كنندگان به بازديد از تالار ايران شناسي و اسلام شناسي اشاره كرد.

بازديدكنندگان بلغاري در پايان اين برنامه يك جلد كتاب به همراه دو لوح فشرده به كتابخانه ملي اهدا كردند.

شایان ذکر است در مسير سياست‌هاي جديد سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و امضاء تفاهمنامه همكاري با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، كتابخانه ملي ميزبان بازديد كنندگان از كشورهاي مختلف براي توسعه و گسترش ديپلماسي فرهنگي است.
 
نام نکویی که بر کتاب ماندگار شد
محمدعلی دست‌افشان مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان یزد در جلسه‌ای که در دفتر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اخوان دستمالچی یزد برگزار شد، ضمن عرض تسلیت درگذشت مرحوم اخوان دستمالچی گفت: تلاش و حرکت و نگاه ویژه فرهنگی ایشان سبب برکت و ایجاد اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ شده بود که نمونه بارز آن کتابخانه بزرگ الغدیر در شهر یزد است.

وی درباره حمایت مرحوم اخوان دستمالچی از طرح کتابخانه سیار در روستاهای استان نیز اظهار کرد: آن مرحوم در اواخر عمرشان پیگیر راه‌اندازی چند دستگاه کتابخانه سیار در مناطق روستایی و محروم استان و شهر یزد بود و حتی یک دستگاه مینی‌بوس ویژه برای این طرح خریداری شد که مراحل پایانی تجهیز آن سپری می‌شود.

علی ملاعباسی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در سخنانی کوتاه، درگذشت سید احمد اخوان دستمالچی را به خانواده وی تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد با همت فرزندان وی، برنامه‌ها و طرح‌های خیرخواهانه آن مرحوم ادامه یابد.

ملاعباسی در پایان این جلسه پیام تسلیت علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به خانواده مرحوم اخوان دستمالچی تقدیم کرد.
 
تهران: عضوگیری کانون کتابخانه‌ فردوسی
کانون‌های کتابخانه فردوسی به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اقدام به عضوگیری می‌کنند. این کانون‌ها که با هدف ارتقای سطح مطالعه، کتابخوانی و هویت پروری و اصلاح، توسعه و تکامل فرهنگی جامعه تشکیل شده‌اند، شامل کانون ادبی و کانون کتابخوانان است و فعالیت‌هایی نظیر کارگاه‌های نقد و معرفی کتاب، شعرخوانی و نقد شعر معاصر، شاهنامه‌خوانی، مقاله نویسی، مثنوی خوانی، نقالی و مبادله کتاب و نیز شرکت در برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی انجام می‌پذیرد.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن‌های 33562082 تماس بگیرند و یا برای عضویت و نام‌نویسی می‌توانند به نشانی میدان شوش، خیابان ری، خیابان انبار گندم، کتابخانه فردوسی مراجعه کنند.

گیلان؛ تکمیل کتابخانه های در دست احداث و بهبود سرانه مطالعه 

در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی و کمیته نهضت مطالعه شهرستان آستانه اشرفیه، که با حضور آیت الله مختار امینیان امام جمعه آستانه اشرفیه و نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری برگزار شد، هادی بادروح، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، گفت: در شاخص سرانه فضای مطالعه رتبه خوبی در کشور نداریم که این امر تاثیر منفی بر روی دیگر شاخص‌های مطالعه که شامل سرانه مطالعه، عضوگیری و فرایند امانت گذاشته است. امیدوار هستیم با تکمیل کتابخانه‌های در دست احداث، سرانه فضای مطالعه در استان بهبود چشمگیری داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به نقش خیرین کتابخانه ساز در احداث، تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها گفت: با تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز استان چشم انداز روشنی برای بهبود شرایط فیزیکی کتابخانه‌ها متصور هستیم. همچنین درحال حاضر مهمترین خدمات کتابخانه‌های عمومی ما شامل نرم افزار نمایه نشریات و سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور است.

حسن اسماعیلیان، فرماندار آستانه اشرفیه نیز با اشاره به اختصاص نیم درصد از عوارض شهرداری‌ها در خصوص توسعه کتابخوانی گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی در این شهرستان نیز نیاز به تعامل و همکاری هر چه بهتر دستگاه‌های فرهنگی دارد که اختصاص اعتبارات لازم نیز می‌تواند نقش موثری در توسعه فرهنگ کتاب داشته باشد.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستانه اشرفیه در ادامه افزود: توسعه و بازسازی کتابخانه‌ها نیز از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین کتابخانه‌ها در کنار مساجد می‌توانند در رشد و تربیت فرهنگی و دینی جوانان و نوجوانان نیز بسیار موثر باشد، لذا باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.
 
 خوزستان؛ طرح‌های پژوهشی در کتابخانه‌های عمومی
منصور کوهی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: حرکت و تحول کتابخانه‌های عمومی استان براساس پژوهش از جمله اهداف و برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان بوده است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در دو سال گذشته یازده طرح پژوهشی در دست اقدام بوده است. این طرح‌های پژوهشی با همکاری دانشگاه شهید چمران و اعضای هیات علمی این دانشگاه اجرا شده‌اند.

رستمی افزود: برقراری ارتباط با دانشگاه‌های استان به منظور پژوهش محور کردن فعالیت‌ها و برنامه‌های این اداره کل و ارتقای سطح علمی کارکنان و کتابداران جزو اولویت‌های کاری این اداره کل خواهد بود که از طریق انجام طرح‌های تحقیقاتی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان و کتابداران انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها