یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها به قم / انتصاب سرپرست اداره کل کتابخانه‌های اصفهان / گرمسار؛ در انتظار احداث کتابخانه مرکزی

در جدیدترین اخبار کتابخانه‌های عمومی کشور به سفر علیرضا مختارپور به استان قم، انتصاب سرپرست کتابخانه اصفهان، فعالیت خیرین در شهرهای مختلف و احداث کتابخانه در نقاط مختلف کشور اشاره می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به همراهی مجید صحاف مشاور دبیرکل نهاد، امروز ضمن حضور در استان قم، با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار و از کتابخانه حرم حضرت معصومه(س) بازدید کرد. 
 
دیدار با کتابداران استان قم، ملاقات با استاندار و مدیران این استان و بازدید از کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای از جمله برنامه‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این سفر یک روزه خواهد بود.
 
انتصاب سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان
مسعود سالک طی حکمی از سوی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان منصوب شد؛ پیش از این غلامرضا یاوری مسئولیت مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان را در دست داشت. 
 
اعلام آمادگی برای ساخت یک باب کتابخانه در شهمیرزاد سمنان 
علیرضا شاه حسینی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در اختتامیه مراسم چهره‌های فرهنگی شهمیرزاد ضمن تجلیل از پیشکسوتان عرصه نشر کتاب در این منطقه اظهار داشت: فعالیت در زمینه نشر کتاب بسیار ارزشمند است و جا دارد مدیران فرهنگی استان از این قشر که نقش بسزایی در توسعه فرهنگی کشور دارند، حمایت کنند. 
 
شاه حسینی در ادامه بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین کتابخانه‌ساز در استان اشاره و متذکر شد: ورود خیرین به عرصه سازندگی کتابخانه‌ها اقدامی ارزشمند است و این خیرین با مساعدت مالی خود می‌توانند کتابخانه‌های عمومی را در اجرای برنامه‌هایشان حمایت کنند. 
 
در بخش دیگری از این برنامه محمد علی صانعی، پیشکسوت عرصه نشر و چاپ در شهمیرزاد از آمادگی خود برای ساخت یک باب کتابخانه عمومی در این شهر خبر داد. 
 
گرمسار؛ در انتظار احداث کتابخانه مرکزی  
داریوش طاهری فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به اینکه احداث و راه‌اندازی کتابخانه عمومی مرکزی از نیازها و اولویت‌های فرهنگی این شهرستان است، گفت: با وجود اینکه شاخص‌های مربوط به کتابخوانی در شهرستان گرمسار در وضعیت مناسبی قرار دارد اما متاسفانه این شهرستان، کتابخانه‌ جامع و مرکزی با فضای مطلوب ندارد. 
 
وی در ادامه گفت: هر چند وضعیت کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها در گرمسار نسبت به گذشته مطلوب است اما این شهرستان، به لحاظ شاخص میزان باسواد، تعداد دانشجو و دانشگاه و سابقه بسیار درخشان علمی و دینی، ظرفیت بیشتری برای توسعه امر کتابخوانی دارد. 
 
علیرضا شاه حسینی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان پیگیری و انجام طرح جمع آوری منابع نویسندگان هم استانی و بومی را برای ایجاد بخشی به نام استان شناسی از جمله اقدامات اخیر این اداره کل ذکر کرد و همچنین پیشنهاد برگزاری اولین جشنواره پژوهش‌های برتر در شهرستان گرمسار را داد. 
 
بوشهر؛ راه اندازی کتابخانه‌های سیار در نقاط دوردست 
آیت الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در دیدار با سیدعلی هاشمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان اظهار کرد: نقاطی مانند روستاهای دوردست که فاقد کتابخانه هستند نباید مورد کم لطفی قرار گرفته و در همین خصوص شایسته است کتابخانه‌های سیار راه اندازی شود. 
 
سیدعلی هاشمی در بخش‌هایی از صحبت‌هایش در این دیدار با اشاره به وضعیت کنونی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: 74 باب از کتابخانه‌های استان در قالب نهادی و مشارکتی در حال ارائه خدمات به مراجعه کنندگان اعم از کودکان، نابینایان، جوانان و بزرگسالان هستند که علاوه بر خدمات کتابخانه‌ای، برنامه‌های جانبی با رویکرد فرهنگی نظیر انجمن‌های ادبی، شعر و نقد کتاب و قصه گویی را در بر می‌گیرند. 
 
امام جمعه بوشهر در ادامه عنوان کرد: در حال راه اندازی یکی از بزرگترین پژوهشکده‌های ایران به نام حضرت فاطمه الزهرا(س) هستیم که در کتابخانه دیجیتال این مرکز حدود 25 هزار جلد کتاب بارگذاری شده که بنا داریم این عدد را به 70 هزار جلد برسانیم و دسترسی به این کتاب‌ها در سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی در فضای اینترنت برای همه مردم دنیا قابل دسترسی باشد. 
 
قزوین؛ برقراری تعامل سازنده و موثر با سایر دستگاه‌ها 
احمد دولتی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر اقبالیه گفت: برقراری تعامل با سایر دستگاه‌ها از مهمترین اولویت‌های ماست که در راستای افزایش کمی و کیفی اقدامات فرهنگی در سطح استان برگزار می‌شود. 
 
وی در این جلسه با اشاره به اینکه آبادانی کتابخانه‌ها نیاز به بسیج همگانی دارد، اظهار داشت: بحث اختصاص فضایی مناسب به کتابخانه اقبالیه که مدت‌هاست با جدیت در حال پیگیری آن هستیم، نیازمند حمایت جدی مسئولان این شهر است که خوشبختانه مسئولان اقبالیه قول مساعدی در این زمینه داده‌اند. 
 
دولتی همچنین گفت: ارائه جدیدترین شیوه‌های خدمات رسانی به مراجعان، برگزاری نشست‌های نقد، بررسی و معرفی کتاب‌های مفید، برگزاری کارگاه‌های قصه گویی و کلاس‌های متعدد احکام و قرآن و نهج البلاغه با همکاری کانون‌های فرهنگی و مذهبی، نشست‌های شب شعر، برگزاری حلقه‌های صالحین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی نقاشی و دوره‌های مشاوره و روانشناسی خانواده، گوشه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان قزوین هستند. 
 
وی در ادامه یادآور شد: برقراری تعامل سازنده و موثر با سایر دستگاه‌ها از مهمترین اولویت‌های ماست که در راستای افزایش کمی و کیفی اقدامات فرهنگی در سطح استان برگزار می‌شود و خوشبختانه با استقبال خوبی از جانب مدیران شهر اقبالیه مواجه شده‌ایم. 
 
همدان؛ پویایی کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ مطالعه 
احمد آریایی‌نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تحرک و پویایی کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه را رضایت بخش دانست و گفت: توسعه فضای کتابخانه‌‌ها و در دسترس قرار دادن کتاب از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش سرانه مطالعه است و در همین راستا اقدامات مناسبی در شهرستان ملایر انجام گرفته است. 
 
وی همکاری و همیاری بخشداران، دهیاران و دیگر مسئولان روستاها در راستای توسعه فرهنگی و رونق کتاب و کتابخوانی در روستاها را با کتابخانه‌های عمومی امری ضروری دانست. 
 آریایی‌نژاد ضمن ابراز رضایت از اقدامات و عملکرد مناسب کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد: افزایش دانایی و آگاهی در گرو مطالعه مستمر محقق می‌شود، و این کار باید از کودکی در فرزندان نهادینه شود. 
 
گرگان؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در کتابخانه میرفندرسکی  
حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی از کتابخانه عمومی میرفندرسکی گرگان بازدید کرد و در دیدار با سیدحسین علوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان، خواستار بهبود ارسال منابع به تمام کتابخانه‌های استان شد و از اقدامات موثر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به خاطر رفع مشکلات این حوزه ابراز خرسندی کرد. 
 
 علوی در این دیدار گزارشی آماری از آخرین وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان گلستان و تعداد کتاب‌های موجود در آنها را به این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه کرد. 
 
اردبیل؛ لزوم تحلیل ذائقه مطالعاتی کتابخوانان در حوزه کتابخانه‌ 
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در دیدار سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، با بیان اینکه برای برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگ مطالعه مردم، باید به اطلاعات صحیح دسترسی داشت، اظهار کرد: با تحلیل ذائقه مطالعاتی مردم، می‌توان خدمات کیفی کتابخانه‌ای را افزایش داد. 
 
دکتر منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر خدمات رسانی به مناطق محروم، افزود: در صورت همکاری مسئولان، می‌توان با جذب کمک‌های خیرین، برای ساخت 14 کتابخانه عمومی به نیت 14 معصوم(ع) در مناطق محروم اردبیل برنامه ریزی کرد. همچنین راه اندازی کتابخانه‌های کوچک کانکسی در مناطق روستائی دورافتاده را می‌توان یکی از طرح‌هایی دانست که بر اساس آن به خدمات رسانی موقت کتابخانه‌ای در این مناطق پرداخت. 
 
سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از شاخص‌های کتابخانه‌ای، از افزایش 51 درصدی مراجعان به کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به پنج‌ماهه اول سال گذشته خبر داد و گفت: غنی سازی منابع کتابخانه‌ها در کنار ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی از جمله حوزه‌هایی است که خیرین می‌توانند در این خصوص یاری رسان کتابخانه‌ها باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها