جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۰
از «شاه‌نامه شاه طهماسب» تا «نخل و نارنج»

سید شعیب حسینی، استاد دانشگاه صداوسیما در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده، کتاب‌های گوناگونی را برای مطالعه پیشنهاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ سید شعیب حسینی:
ز کوی یار می­آید نسیم باد نوروزی * از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی * به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی
سالی که گذشت در نظر من اگر بخواهم در چند کلمه خلاصه بگویم سال پر خیر و برکتی بود؛ نه تنها برای من، بلکه برای تمام افراد میهنم برکات زیادی داشت و امیدوارم سال پیش رو پرخیر و برکت‌­تر نیز باشد. در سال گذشته کتاب‌های بسیاری مطالعه کردم که می‌­توان بهترین آن­ها را به شرح زیر گفت
 «سهم من از چشمان او» روایتی است خواندنی از خاطرات «حمید حسام» رزمنده‌ای که کارش به تماشا نشستنِ منطقه جنگی بوده؛ دیده بانی که دفاع را از خط مقدم، از فراز تپه‌ها، کوه‌ها، دکل‌ها و از قلب دشمن تا خانه، دانشگاه و جامعه معنا می‌کند.
سردار حمید حسام اکثر اوقات خود را در جبهه سپری کرده است و بعد از کارهای مختلف در جبهه همانند آرپی چی زنی، در دیده‌بانی مشغول به کار می‌شود و به عنوان دیده‌بان لشکر انصارالحسین (ع) استان همدان انتخاب شده و در آن دوران مبهوت شخصیتی با نام شهید محمد منوچهری شده و در کنارش لحظات ماندگاری را پشت سر می‌گذارد. این شخصیت در کتاب «سهم من از چشم‌های او» به خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخته که بیانگر نگاه انسانی او به این دوران است و به نوعی او با بیان خاطرات دیده بانی خود به لایه های زیرین شخصیت انسان‌های جنگ پرداخته و وقایع ظاهری و طرح مانورها را تعریف می‌کند. این کتاب به دست انتشارات سوره مهر چاپ شده است.
کتاب دیگری که از بهترین مطالعه­‌های امسال من بود کتاب پژوهشی«قدر؛ نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی» از حسن بلخاری است که این پژوهش، با روش توصیفی تحلیلی و مبتنی بر مستندات تاریخی و مطالعات تحقیقی و با در نظر گرفتن فصل مشترک معماری و هنرهای مختلف اسلامی (یعنی هندسه) و با غور و بررسی در آیات قرآن، روایات معصومین علیهم‌السلام، آرای حکما و فلاسفه مسلمان و نسبت وسیع و وثیق هنر و فتوت و صناعت با حکمت در تمدن اسلامی، تلاش نموده­است نظریه‌ای زیربنایی و بنیادین (نظریه قدر) برای تبیین تئوریک هنر و معماری اسلامی به دست دهد.
همچنین «شاهنامه شاه طهماسب» که در قطع سلطانی و با صحافی نفیس و قاب در ۴۲۰ صفحه توسط انتشارات فرهنگستان هنر و با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران و حمایت بانک پاسارگاد به چاپ رسیده و در بهار سال ۹۳ رونمایی شد. «علی معلم دامغانی»، «محمود فرشچیان» و همچنین «علی جنتی»، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر این کتاب مقدمه نوشته‌اند. خوشنویسی بسم‌الله و مقدمه‌های این کتاب را نیز «غلامحسین امیرخانی» بر عهده داشته‌است. بازسازی جلد آن نیز، توسط «مهدی مقیسه» به انجام رسیده‌است.
نوروز امسال متقارن با ماه مبارک رمضان و ایام مهمانی خداست، که این تقارن بنظرم شیرین‌ترین اتفاق 1402 است که در آغاز سال شاهد آن هستیم. همان‌گونه که همیشه می‌­گویند«سالی که نکوست از بهارش پیداست»
ساعات در ماه رمضان با برکت هستند و همیشه ماه رمضان بهترین فرصت برای مطالعه و خلوت کردن با خود است از این بابت سه کتاب زیر به پیشنهاد من بهترین کتب برای مطالعه در ماه مبارک رمضان است.
کتاب «نخل و نارنج» وحید یامین‌­پور که بر محور زندگی ‌خاتم الفقهاء و المجتهدین جناب شیخ انصاری و عصر ایشان نگاشته شده است. نویسنده، در رمان به شخصیت کم نظیر و جذاب نویسنده رسائل و مکاتب و ابعاد پنهان و جذاب وی و از سوی دیگر به حواشی مهم آن دوران از جمله جنگ‌های ایران و روس، حضور انگلستان در ایران و دوران امپراتوری عثمانی پرداخته است. از نکات مهم در این رمان پرداختن به ابعاد شخصیت سیاسی و مبارزاتی جناب شیخ انصاری  است که تاکنون مهجور مانده و در این قالب به خوبی تبیین شده است.
همچنین «بی نام پدر» نوشته سید میثم موسویان بسیار کتاب جذابی است که داستان زندگی یکی از بدنام‌ترین و فاسدترین تیمسارهای رژیم شاهنشاهی است. کسی که عامل مستقیم انگلیس ، موسس انجمن بهایی، عامل سرکوب کردها و قاچاق مواد مخدر درسراسر ایران است . یکی از شخصیت‌های کتاب او را «یک اژدها » می‌داند و شخصیتی دیگر او را فاسق و کافر معرفی می کند.
و کتاب «بیدل به انتخاب بیدل» که گزیده اشعاری از بیدل دهلوی است که خود بیدل در سال­های پایانی زندگی انتخاب کرده و در باب این کتاب چاپ شده است، اگر به شعر علاقه مندید این کتاب گزینه خوبی برای مطالعه شماست.
در پایان امیدوارم سال 1402 سراسر خیر و خوبی و برکت برای تمامی افراد سرزمینم باشد و جامعه ما، جامعه‌ه­ای شاد و سرزنده باشد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها