یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
سامانه خرید از کتابفروشی باید الگوی سایر فعالیت‌ها در بخش فرهنگی کشور باشد

احسان قدیمی بیان کرد: «سامانه خرید از کتابفروشی» کار مبارکی است و باید الگوی سایر فعالیت‌ها در بخش فرهنگی کشور باشد و با افزودن بخش‌های متنوع و تشویقی، مستمر بوده و ادامه پیدا کند تا همه چرخه نشر از آن منتفع شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) احسان قدیمی، شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران درباره «سامانه خرید از کتابفروشی» عنوان کرد: به نظر می‌رسد این سامانه با دو مقوله و هدف کتاب خریدن و کتابخوان شدن مردم راه‌اندازی شده است؛ بنابراین این سامانه به خرید کتاب از سوی مردم کمک می‌کند.

شاعر مجموعه «سمت سرازیر پایتخت» با تاکید بر اینکه یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های دنیا خواندن کتاب فیزیکی است، بیان کرد: حس و حال کتاب خریدن لذت خاصی دارد و با قدم زدن در کتابفروشی‌ها می‌توانیم به این حس و حال برسیم؛ سامانه خرید از کتابفروشی به مثابه قدم زدن مجازی در کتابفروشی‌هاست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردم به سمت خرید مجازی تمایل پیدا کرده‌اند این سامانه فرصت مناسبی برای صرفه جویی در وقت و زمان خریداران است؛ در خانه نشسته‌اید و به صورت مجازی وارد یک کتابفروشی می‌شوید و کتاب‌های موجود در آن را مشاهده و اثر مدنظر خود را پیدا کرده و خرید می‌کنید. همچنین در این سامانه خریداران می‌توانند به انتخاب خودشان کتابفروشی مورد نظر خود را انتخاب و کتاب‌های خود را از آن خریداری کنند. به عبارتی در این سامانه یک کتابفروش کتاب‌های موجود خود را در کل کشور پخش می‌کند.

شاعر مجموعه «نت خاکستری گنجشکان» با اشاره به هزینه ارسال پستی کتاب‌ها در «سامانه خرید از کتابفروشی» عنوان کرد: ارسال کتاب از سوی کتابفروشی‌ها در هر نقطه‌ای از کشور با هزینه پستی هشت‌هزار تومان بسیار مناسب است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت همه شرایط برای خرید کتاب در این سامانه فراهم شده است و بهانه‌ای برای کتاب نخریدن یا کتاب نخواندن وجود ندارد.

وی بیان کرد: این سامانه می‌تواند با ایجاد جریان کتابخوانی در کشور مانع از کاهش سرانه مطالعه شود و از شکل‌گیری بحران عدم مطالعه کتاب در کشور جلوگیری کند؛ از این جهت که دسترسی به کتاب برای مردم در سراسر کشور آسان  می‌شود و مردم برای خرید کتاب رغبت پیدا می‌کنند. بنابراین این سامانه کار مبارکی است و باید الگوی سایر فعالیت‌ها در بخش فرهنگی کشور باشد و با افزودن بخش‌های متنوع و تشویقی، مستمر بوده و ادامه پیدا کند تا همه چرخه نشر از آن منتفع شوند. 

احسان قدیمی در پایان گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها باید معرفی این سامانه را در لیست برنامه‌های خود قرار دهند تا قدم بزرگی برای بالابردن سرانه مطالعه در کشور برداشته شود. به این سامانه نباید از یک بعد نگاه کرد بلکه باید ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن را نیز در نظر گرفت و باید از سوی دولت حمایت شود تا نتیجه مدنظر آن حاصل شود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به «سامانه خرید از کتابفروشی» به نشانی c.ketab.ir ضمن ثبت‌نام، کتاب‌های مورد نظر خود را از کتابفروشی‌های عضو خریداری و با پرداخت صرفا هشت هزار تومان برای هر بسته پستی از هر نقطه کشور، کتاب‌‌های خریداری شده را در نشانی ثبت شده تحویل بگیرند.

خریداران و کتابفروشان می‌توانند برای دریافت راهنمایی درباره فرآیندهای ثبت‌نام، خرید و فروش کتاب از طریق«سامانه خرید از کتابفروشی» در روزهای کاری هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸-۰۲۱ (مرکز پشتیبانی و پاسخگویی) تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها