یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
اهدای 32 جلد کتاب نفیس درباره صربستان/«پنجره فرهنگی صربستان» در کتابخانه ملی افتتاح شد

همسر رئیس جمهور صربستان ضمن بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و اهدای 32 جلد کتاب نفیس درباره تاریخ فرهنگی و اجتماعی صربستان به این سازمان، «پنجره فرهنگی صربستان» را با حضور علیرضا مختارپور در این کتابخانه افتتاح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تامارا ووچیچ همسر، رئیس جمهور صربستان و هیات همراه، امروز شنبه اول بهمن‌ماه با حضور در محل کتابخانه ملی ایران از گنجینه و منابع کتابی و غیرکتابی موجود در مخازن کتابخانه ملی ایران بازدید و با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران دیدار و گفت‌و گو کرد.

تامارا ووچیچ، همسر رئیس جمهور صربستان با ابراز خرسندی از حضور در کتابخانه ملی ایران گفت: بر اساس آموزه‌های دین اسلام، خداوند پیام‌های خود را از طریق کتاب به مردم منتقل کرده است و من بسیار خوشحالم که از نزدیک تنها قرآن هشت ضلعی در ابعاد بسیار کوچک را در کتابخانه ملی ایران دیدم و از این موضوع بسیار شگفت‌زده شدم.

وی پس از افتتاح بخش ویژه صربستان در کتابخانه ملی ایران عنوان کرد: این بخش فرهنگی صربستان، نشان دهنده زوایایی از تاریخ و فرهنگ صربستان است. به نظر من، سرمایه گذاری در حوزه تفکر از سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها بسیار مهم‌تر است و لازم است توجه بیشتری به این موضوع شود.

تامارا ووچیچ ادامه داد: امروزه بسیاری از نیازهای دانشی انسان ازطریق جستجو در اینترنت برطرف می‌شود، اما صلح و آرامش چیزی نیست که در اینترنت بتوان آن را یافت. ما باید به دنبال صلح و آرامش در دنیا باشیم و کتابخانه‌ها، مرکز صلح و آرامش در دنیا هستند.

وی گفت: در این بازدید با فعالیت بخش‌های مختلف کتابخانه ملی کشور شما آشنا شدم و از نزدیک شاهد فعالیت بانوان ایران در بخش‌های مختلف بودم و این حضور و پشتکار بانوان ایرانی موجب خوشحالی است.

وی افزود: یک ضرب المثل آفریقایی می‌گوید اگر یک آقا آموزش داده شود، یک شخص آموزش می‌بیند، اما اگر یک خانم آموزش ببیند، درواقع یک کشور آموزش می‌بیند. از همین رو بسیار خوشحالم بانوان فرهیخته در مسئولیت‌های مختلف در کتابخانه ملی ایران مشغول به کار هستند.

 همسر رئیس جمهور صربستان ادامه داد: آنچه در سفر خود به کشور ایران مشاهده کردم حضور خانم‌های ایرانی با دانش‌های تخصصی در علوم و حرفه‌های مختلف بود که زنانی قوی و با اعتماد به نفس هستند و این مهم هدیه‌ای است که با خود به کشورم خواهم برد.

تامارا ووچیچ ضمن ابراز خرسندی از حضور در کتابخانه ملی ایران گفت: این فرصت برای من بسیار مغتنم بود که با حضور در کتابخانه ملی ایران با تاریخ و تمدن و فرهنگ غنی ایران بیشتر آشنا شوم و از مهمان‌نوازی شما بسیار سپاسگزارم.
 
با امضای تفاهم‌نامه متقابل می‌توان درجهت تبادل منابع اطلاعات گام برداشت

مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ضمن خوش‌آمدگویی به تامارا ووچیچ همسر رئیس جمهور صربستان و هیات همراه، بر گسترش ارتباطات فرهنگی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان تأکید کرد و گفت: کتابخانه‌ها هم قلب و مغز جهان هستند و به قول یکی از نویسندگان مشهور اگر روزی تمام منابع انرژی جهان خاموش شوند، باز می‌شود کتابی را از قفسه کتابخانه برداشت و در زیر نور خورشید و یا در زیر نور ماه مطالعه کرد.


وی ادامه داد: با اهدای کتاب توسط نماینده محترم جمهوری صربستان به کتابخانه ملی ایران، از میزان علاقه‌مندی و دلسوزی این بانوی محترم نسبت به مسائل فرهنگی و کتا‌ب‌های ارزشمند بسیار خوشحال شدم و امیدوارم با پیگیری و امضای تفاهم‌نامه متقابل بین کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی کشور صربستان، در تبادل اطلاعات، تخصص‌ها و منابع اطلاعاتی هر دو کتابخانه گام‌های مثبتی را برداریم.

در ادامه این نشست، معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز به تشریح فعالیت‌های کتابخانه ملی ایران پرداختند.در این مراسم تامارا ووچیچ همسر رئیس جمهور صربستان و هیات همراه از میراث مکتوب و نفیس موجود در مخازن کتابخانه ملی ایران مانند قدیمی‌ترین قرآن موجود در کتابخانه ملی ایران، تنها قرآن نفیس هشت ضلعی و کوچک دنیا و نقشه‌های قدیمی خلیج فارس بازدید کردند. در این دیدار رئیس کتابخانه ملی ایران نشان یادبود سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و یک جلد کتاب نفیس را به همسر رئیس جمهور صربستان اهدا کرد.

تامارا ووچیچ در رأس هیاتی و برای شرکت در اختتامیه اولین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار، مهمان جمهوری اسلامی ایران بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها