یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۰
انتشار زندگينامه علماي مشهور مدفون در قبرستان تخت فولاد اصفهان

مجموعه كتاب‌هاي قبرستان «تخت فولاد اصفهان» به همت سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اصفهان گردآوري مي‌شود. در اين كتاب‌ها زندگينامه افراد، علما و دانشمندان سرشناس ايراني مدفون در اين قبرستان شرح داده مي‌شود.-

مسوول فروش سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري اصفهان با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: تخت فولاد، نام قبرستان قدیمی شهر اصفهان است که به نام‌های لسان‌الارض و بابا رکن‌الدین نيز نامیده می‌شده است.

محمدرضا فتحي افزود: مورخان قدمت این گورستان را به قرن چهارم هجری تخمين زده‌اند و اگرچه زمان پیدایش این قبرستان چندان روشن نیست، ولي وجود آثار مختلف قدمت آن را به دوران قبل از اسلام می‌رساند.

وي با اشاره به قبر برخي از بزرگان در اين قبرستان، اظهار كرد: به عنوان مثال قبر«یوشع نبی» از پیامبران بنی‌اسرايیل در تکیه لسان‌الارض است كه اکنون در گلستان شهدا قرار دارد.

فتحي اذعان كرد: قبر بابا ركن‌الدين، عارف مشهور قرن هشتم هجري، علامه فقيه آقا شيخ مرتضي ريزي، از فقهاي برجسته دوران قاجار، سيده نصرت امين (بانو امين) مجتهده ايراني و ... نيز در اين قبرستان واقع شده است.

وي با بيان اين‌كه تجميع كتاب‌ افراد مشهور مدفون در اين قبرستان فقط به شرح زندگينامه اختصاص ندارد، يادآور شد: جمع‌آوري حكايت‌هاي اخلاقي، اشعار شعراي مدفون از جمله اقداماتي است كه توسط گروهي از كارشناسان و محققان اصفهاني در حال جمع‌آوري و گردآوري است.

به گفته فتحي، در دوران صفویه این قبرستان یک گورستان اختصاصی تلقی می‌شد و تنها بزرگان مملکتی در آن به خاک سپرده می‌شدند اما پس از این دوره، در آن تکایایي مختلف احداث شدند و سرانجام به قبرستان همگانی شهر تبدیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط