دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
پشت پرده اتاق‌هاي فكري آمريكايي و حوادث بعد از انتخابات ايران

نويسنده كتاب «رويكردها و طرح‌هاي آمريكا درباره ايران» با بررسي اتاق‌هاي فكر و موسسات انديشه‌اي آمريكا، تاثير فعاليت‌هاي اين نهادها، مسوولان صهيونيست و انديشمندان آنها را بر مسايل داخلي ايران به ويژه دوران انتخابات رياست جمهوري سال 88 مي‌كاود./

عباس كاردان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين كتاب را با همكاري دكتر علي‌عبدالله خاني به رشته تحرير در آورده است، اظهار كرد: اين اثر بر رويكردهاي و طرح‌هاي آمريكايي درباره ايران به ويژه طرح‌هايي كه آنها در دو سال اخير در انتخابات سال 88 ايران داشتند، متمركز است.  

مترجم و مولف آثار حوزه سياسي و روابط بين‌الملل با اشاره به اين كه بخش ابتدايي اين اثر به صورت نظري بر رويكردهاي آمريكا در قبال ايران مي‌پردازد، گفت: بخش دوم مراكز و كانون‌هاي تصميم‌ساز(اتاق‌هاي فكر) آمريكا، رويكردها و جهت‌گيري‌هايشان درباره ايران را ارزيابي مي‌كند.

وي بخش دوم را مهم‌ترين قسمت كتاب خواند و تصريح كرد: بنيادهاي سياسي، موسسات فكري و اتاق‌هاي فكر آمريكا در اين بخش به تفصيل بررسي شده‌اند. از ميان اين موسسات مي‌توان بنياد سوروس، بنياد ملي براي دموكراسي (ند)، خانه آزادي و بنياد دموكراسي در ايران را برشمرد.

مولف سياسي تاثير اين نهادهاي فكري در مسايل ايران را دليل اصلي اقدام به تاليف چنين كتابي بيان كرد و عنوان داشت: آنها تاثيرات فراواني در واپسين انتخابات رياست جمهوري ايران داشتند، به‌گونه‌اي كه پيش از اعلام نتايج، شايعه تقلب را راه انداختند و حتي قبل از آن نيز بسياري از آرا و سخنان آنها از زبان برخي كانديداهاي ايران شنيده مي‌شد! از اين رو، بر آن شدم با نگارش اين اثر واقعيات پشت پرده اين سياست‌ها نشان دهم.

كاردان، معرفي، بيان پيشينه و اهداف شكل‌گيري هريك از اين نهادها و موسسات را از جمله مباحث اين كتاب توصيف كرد و گفت: در اين اثر آشكار مي‌شود كه بسياري از افرادي كه اين بنيادها را تشكيل داده‌اند، از صهيونيست‌هاي شناخته شده‌اند. همچنين برخي از اعضاي اين بنيادها با عناوين مختلف بارها به ايران رفت و آمد داشته‌اند و حتي نشست‌هايي را نيز در حوزه اتاق‌هاي فكر خود در اين كشور برپا كرده‌اند.

وي وجود برخي از ايرانيان مقيم آمريكا در اين بنيادها كه اغلب در شمار چهره‌هاي مخالف ايرانند و در راستاي تخريب چهره سياسي ايران فعاليت دارند را از جمله دستاوردهاي اين مسير پژوهشي ياد كرد و توضيح داد: برخي از اين افراد با هدف حمايت از حمله نظامي به ايران و برخي با نيت تغيير يا براندازي نظام جمهوري اسلامي با اين موسسات همكاري دارند. اين اثر با بيان اين مسايل جهت‌گيري اين افراد را نسبت به تحريم ايران و انتخابات سال 88 بازگو مي‌كند و نشان مي‌دهد كه بسياري از اين افراد به مخالفان ايران اسلام جهت مي‌دادند.

پژوهشگر مسايل سياسي، اتكا به مستندات تاريخي و سياسي را پشتوانه اين اثر دانست و گفت: هيچ مطلبي در اين كتاب بدون سند يا ارجاع به واقعيت درج نشده است. مخاطبان با مطالعه اين كتاب به اهداف اتاق‌هاي فكر آمريكايي عليه ايران آگاهي خواهند يافت.

نخستين چاپ كتاب «رویکردها و طرح‌های آمریکایی درباره ایران (با اصلاحات و اضافات کامل)» فروردين سال 90 با بهاي 134000 ريال از سوي انتشارات موسسه ابرار معاصر تهران روانه بازار كتاب شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط