چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
کتابفروشی‌های جهاد دانشگاهی مشهد به درگاه ارتباطی مردم و نخبگان تبدیل خواهد شد

مدیر انتشارات جهاددانشگاهی مشهد گفت: سیستم‌های فروشگاهی جهاد دانشگاهی تا سال آینده از فروشگاه صرف خارج و به درگاه‌ ارتباطی با مردم و نخبگان ارتقا پیدا می‌کنند.

امیررضا افخمی‌زاده، مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی با بیان این مطلب که سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی یک نهاد خودگردان است، با بیان این مطلب که بهبود گردش اقتصادی، از‌جمله مسائل مهم فعالان حوزه نشر است، گفت: رکود بازار کتاب، از‌جمله آثار شیوع ویروس کرونا بود که خوشبختانه به پایان رسید، اما با حذف یارانه کاغذ، ضربه سنگینی به بدنه نشر وارد شد و تاثیر زیادی بر قیمت‌ کتاب گذاشت.

وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت کاغذ بر تولید کتاب، ادامه داد: قیمت یک بند کاغذ تا قبل از حذف یارانه آن 175 هزار تومان بود اما قیمت همان بند به حدود یک‌میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. این مسئله موجب شد تا جهاد دانشگاهی در برنامه‌ریزی برای تولید و شمارگان کتاب بیشتر دقت کند.

افخمی‌زاده درباره برخی اقدامات جهاد دانشگاهی مشهد بیان کرد: انتشارات جهاد دانشگاهی از حدود 41 سال پیش که فعالیت خود را آغاز کرد، به انتشار کتاب‌های دانشگاهی توجه کرد؛ از‌جمله به تولید کتاب‌های تخصصی در حوزه‌های پزشکی و مهندسی اما به تدریج به کشاورزی نیز تمرکز کرد؛ علاوه‌براین پس از 2 دهه به بحث‌های محیط زیستی ورود کرد. موضوع نشر به تدریج با همین روال ادامه پیدا کرد و دهه 90 را نیز با همین موضوعات پشت سر گذاشتیم.

وی ادامه داد: سال‌های 1400 و 1401 پنجره جدیدی در چاپ کتاب در حوزه  محیط زیست ایجاد کردیم؛ همچنین پنجره جدیدی با عنوان «کودک و تجربه طبیعت» تعریف شد و سری جدید از کتاب‌ها برای ترجمه این حوزه مشخص شدند. 7 عنوان از 10 عنوان برنامه‌ریزی شده در این حوزه آماده شده و تا پایان سال نیز 3 عنوان دیگر منتشر می‌شود. سال جاری، چاپ 7 عنوان کتاب در حوزه کشاورزی و محیط زیست و 2 عنوان در حوزه گردشگری منتشر می‌کنیم و برای سال آینده نیز موضوع «تجربه طبیعت و گردشگری» جدی‌تر پیگیری خواهد شد.

وی درباره دیگر برنامه‌های انتشارات جهاد دانشگاهی برای سال آینده افزود: «فناوری و نوآوری» و ترجمه از موضوعاتی است که سال آینده جدی‌تر به آن‌ها می‌پردازیم. در حوزه ترجمه تصمیم داریم، علاوه‌ برآموزش مترجم، چارچوبی نظام‌یافته برای تدوین کنیم.

افخمی‌زاده ادامه داد: تقویت فعالیت در فضای مجازی به‌ویژه در از نظر تبلیغات و خدمات مجازی فروش برای سال 1402 تدارک دیده شده و عملیاتی خواهد شد. زیرساخت‌های تحقق این رویکرد نیز کامل فراهم شده است. از دیگر اقدامات  جهاد دانشگاهی مشهد، راهکار‌های بهبود توزیع کتاب ویژه دانشجویان است؛ بنابراین سال 1402 قالب جدیدی را تدارک دید‌ه‌ایم تا این امر را تسهیل کنیم. سیستم‌های فروشگاهی جهاد دانشگاهی تا سال آینده از  فروشگاه صرف خارج و به درگاه‌ ارتباطی با مردم و نخبگان ارتقا پیدا می‌کنند.

مدیر انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد  بیان کرد: با همکاری با اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار مشهد، تلاش می‌کنیم در بحث حمایت از فعالان نشر و توزیع کتاب استان، مانع برخی اقدامات خارج از چارچوب، از‌جمله اعلام تخفیف‌های ناگهانی شویم.

وی درباره آمار چاپ کتاب این انتشارات در سال 1401 گفت: هرچند با شیوع ویروس کرونا، آمار چاپ کتاب تا 4 عنوان کاهش پیدا کرد، سال جاری، 18 عنوان کتاب منتشر کردیم؛ 20 عنوان کتاب نیز تجدید چاپ شد.

افخمی‌زاده درباره همکاری‌های آینده این انتشارات اضافه کرد: سال آینده همکاری‌هایی با دانشگاه فردوسی مشهد، پارک علم و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری خواهیم داشت. همکاری با معاونت علمی ریاست جمهوری در موضوع فناوری و نوآوری در چارچوب‌های تعریف شده انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها