شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تبلیغ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند

حسن مهدیان ضمن بیان این که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یک فعالیت نمادین نقش موثری در توسعه و ترویج کتابخوانی ایفا می‌کند، عنوان کرد:‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک رویداد بزرگ فرهنگی برای اهالی فرهنگ است و برگزاری همه ساله‌ آن به تبلیغ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند.

حسن مهدیان (مدیر انتشارات ندای تفکر) در گفت‌وگو با خبرگزار کتاب ایران (ایبنا) ضمن بیان این‌که نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند به عنوان بازوی کمکی نمایشگاه فیزیکی عمل کند، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک رویداد بزرگ فرهنگی برای اهالی فرهنگ است و برگزاری همه ساله‌ آن به تبلیغ کتاب و کتابخوانی کمک می‌کند؛ امسال کتاب دوستان می‌توانند علاوه بر حضور در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سفارشات خود را از طریق فضای مجازی ثبت و سپس از طریق پست به صورت رایگان دریافت کنند.
 
او با اشاره به این‌که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان یک فعالیت نمادین نقش موثری در توسعه و ترویج کتابخوانی ایفا می‌کند، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به لحاظ فرهنگی یک قدم مثبت محسوب می‌شود زیرا بر هیجانات مخاطبان می‌افزاید و آنان را به سمت و سوی مطالعه و کتابخوانی می‌کشاند و ما امیدوارهستیم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تقویت کتابفروشی‌های سطح کشور نیز منجر شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که روزانه چقدر مطالعه می‌کند، بیان کرد: به عنوان یک ناشر در کنار دغدغه‌های فکری، شغلی و مشکلات اقتصادی روزانه یک ساعت در زمینه کتاب‌های مورد علاقه‌ام از جمله حوزه طب سنتی، بازاریابی و بازرگانی مطالعه می‌کنم.
 
مدیر انتشارات ندای تفکر همچنین مطرح کرد: بنده به عنوان مدیر طرح و برنامه یک موسسه ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در مشهد به مدت ۲۰ سال است که در زمینه راه‌های افزایش سرانه مطالعه در کشور تحقیق و بررسی می‌کنم؛ در همین راستا در آن دو سالی که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب برگزار شد طرحی با عنوان کلوپ مطالعه را به صورت مقطعی و فوق برنامه در حاشیه‌ نمایشگاه برگزار کردم و به نتایج خیلی خوبی دست پیدا کردیم.
 
وی راه‌اندازی باشگاه‌های کتابخوانی که در کشورهای مختلف به نام (کلوپ‌های کتابخوانی) می‌شناسند را یکی از راه‌های ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در کشور عنوان کرد و افزود: باشگاه‌های کتابخوانی به دو شکل مجازی و حضوری در همه کشورهای دنیا در حال اجراست و در ایران هم با هدف ترویج و توسعه مطالعه به عنوان یک طرح پیشنهادی در بیست‌ونهمین و سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اجرا شد که نتایج خیلی خوبی به همراه داشت.
 
مهدیان درباره نحوه عملکرد باشگاه‌های کتابخوانی توضیح داد: باشگاه کتاب‌خوانی مکانی فرهنگی است که تعدادی افراد علاقه‌مند به مطالعه گرد هم می‌آیند تا در فضایی دوستانه به مطالعه کتاب‌های مورد علاقه خود بپردازند. در این جلسات هر شخص نظرات خود درباره کتاب خوانده شده را بیان می‌کند و کتابی را که خوانده است معرفی و تبلیغ می‌کند. در این جلسات  درک و یادگیری مخاطبان از کتاب به‌شدت افزایش می‌یابد. هدف از تشکیل این جلسات، آموزش روش‌های مطالعه صحیح همراه با تمرکز بالا و یادگیری کامل است.
 
او بر راه اندازی باشگاه‌های کتابخوانی به دو شکل حضوری و مجازی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد و این امر را یکی از راه‌های توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در کشور معرفی و بیان کرد: یکی از برنامه‌های این طرح آموزش مربیان کتابخوانی در باشگاه‌های کتاب‌خوانی است که به صورت روزانه، هفتگی و سالانه انجام می‌شود؛ بنده در دوره‌های مختلف شاهد این موضوع بودم که یکی از علت‌های تمرکز پایین افراد بلدنبودن شیوه‌های صحیح مطالعه بود که باعث می‌شد بسیاری از افراد انگیزه کافی برای کتاب‌خوانی نداشته باشند.
 
وی در پاسخ به این سوال که باشگا‌ه‌های کتابخوانی مناسب چه کسانی است، گفت: این باشگاه مناسب هر فرد با هر رده‌ی سنی است که می‌خواهد بیشتر بخواند و بیشتر یاد بگیرد. مناسب کودکان، نوجوانان، جوانان، دانش آموزان، دانشجویان، کارمندان که وقت کافی برای مطالعه ندارند، معلمان و کتاب دوستان، افراد علاقه‌مند به مطالعه که انگیزه کافی دارند اما افکار مزاحم و تمرکز پایینی دارند، صاحبان کسب و کار که برای ارتقا شغل خود مطالعه می‌کنند و برای همه گروه‌های سنی مناسب و موثر است.
 
حسن مهدیان در پایان درباره موضوعاتی که در باشگاه‌های کتابخوانی مطرح می‌شود، گفت: هر شخص با حضور در باشگاه کتابخوانی مدت زمانی را به مطالعه می‌پردازد سپس آنچه از کتاب آموخته است را برای دیگران توضیح می‌دهد، با روش‌های تندخوانی کتاب و با توانمندی‌های مغز خود آشنا می‌شود، مهارت‌های یک ذهن برتر را می‌آموزد و هنر خلاصه‌برداری و نکات مهم کتاب را یادمی‌گیرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها