یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
مشارکت 11 کتابفروشی بوشهر در طرح پائیزه/ کرونا ضررهای مالی زیادی به کتابفروشان وارد کرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ضمن اذعان به اینکه در روزهای تعطیلی اجباری ناشی از شیوع ویروس کرونا، کتابفروشان استان ضررهای مالی زیادی کردند، از مشارکت 11 کتابفروشی استان بوشهر در طرح پائیزه کتاب 1400 خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، هفته کتاب بهانه‌ای برای جلب توجه جامعه به اهمیت کتاب است. در طول این یک هفته‌، در استان بوشهر شاهد اجرای برنامه‌های متعددی با محوریت کتاب و کتابخوانی بودیم و هستیم که در عین اینکه فرهنگ کتاب را ترویج می‌کردند، شور و شوقی را در میان اهالی کتاب پدید آوردند.

بی‌شک مانوس کردن جامعه به کتاب، یعنی حرکت در مسیر آرامش، آگاهی و خردورزی. البته تنها با خواندن یک کتاب یا اجرای مناسبتی برنامه‌های کتابخوانی نمی‌توان مدعی شد که فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اشاعه پیدا کرده و جامعه به قله دانایی رسیده است. تنها زمانی این مهم محقق می‌شود که کتاب جزء جدایی‌ناپذیر زندگی خانواده‌ها شود و در سبد خرید آن‌ها جای ثابتی پیدا کند و حذف نشود. بدیهی است در چنین جامعه‌ای که با کتاب مانوس و همنشین شده‌اند، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی به‌طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. از همین رو است که جامعه‌شناسان و صاحب‌نظران حوزه کتاب بر ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه تاکید دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در خصوص تاثیر کتاب و کتابخوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی به خبرنگار ایبنا گفت:‌ قطعا کتاب در کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیر بسیاری دارد. متاسفانه امروز علت بسیاری از ناهنجاری‌هایی که در جامعه وجود دارد، پایین‌ بودن سرانه مطالعه است.

فاطمه کرمپور ادامه داد: از منظر تربیتی پیشگیری بهترین راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، اهالی کتاب که خود همواره تشنه علم و آگاهی و دانستن هستند، علاوه بر مصون ماندن از آسیب‌های اجتماعی، با اتکا به گفت‌وگوهای علمی و تضارب اندیشه‌ها می‌توانند با درک سریع و دقیق مشکلات و معضلات اجتماعی برای رفع آنان پیشقدم شوند و پیش از آنکه به بحران‌های سخت و سنگین تبدیل شوند، با بهره‌گیری از نظریات مختلف صاحب‌نظران به‌خصوص روانشناسان و جامعه‌شناسان، با آن معضلات برخورد منطقی و علمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی ما در حوزه فرهنگ جامعه، بحث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، افزود: با توجه به افرایش سرعت بی‌رویه تکنولوژی و اینکه افراد اغلب اطلاعات مورد نیاز خود را از شبکه‌های مجازی دریافت می‌کنند، متاسفانه کمتر به سمت کتاب و کتابخوانی گرایش پیدا می‌کنند، بنابراین به‌خاطر اینکه بتوانیم نسلی کتابخوان را تحویل جامعه بدهیم به‌صورت ریشه‌ای در حوزه کتابخوانی قدم گذاشته‌ایم، از این‌رو، در برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های کتاب‌محور امروز به‌دنبال نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در میان کودکان و نوجوانان هستیم و این هدف را در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با جدیت دنبال می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با اشاره به شعار کاربردی امسال هفته کتاب تصریح کرد: شعار امسال هفته کتاب «کتاب جای خالی را با کتاب پُر کنیم» انتخاب شده است؛ چراکه در دو سال اخیر به‌دلیل شیوع کرونا جو روانی جامعه به‌دلیل خلاهای ایجاد شده در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است که با کتاب خوب می‌توان جای خالی سفر، جای خالی دورهمی، جای خالی جشن و... را پر کرد و حال خوب و نشاط را در جامعه ترویج داد.

کرمپور با اشاره به اینکه در طرح پاییزه کتاب امسال ۱۱ کتابفروشی از استان مشارکت دارند، گفت: این طرح هم‌اینک در استان بوشهر در حال اجراست. در این طرح خریداران می‌توانند کتاب‌های تالیفی را با یارانه ۲۰ درصدی و کتاب‌های ترجمه‌شده را با یارانه ۱۵ درصدی از کتابفروشی‌های عضو طرح خریداری کنند. سقف مجاز خرید ۳۰۰ هزار تومان و سقف یارانه خرید برای هر خریدار ۶۰ هزار تومان تعیین شده است. اسامی، مشخصات و نشانی کتابفروشی‌های عضو طرح پاییزه کتاب ۱۴۰۰ نیز در tarh.ketab.ir قابل مشاهده است.
 

وی در خصوص اهمیت طرح‌های فصلی و نقش آنها در رونق کتابفروشی‌ها و افزایش قدرت خرید مردم توضیح داد: طرح‌های حمایتی فصلی که هر ساله با هدف حمایت از چرخه نشر با توجه ویژه به کتابفروشی‌ها برگزار می‌شود، در دوران کسادی و رکود فعالیت کتابفروشان و زمانه‌ای که کار کتاب، وضعیت اقتصادی خوب و مناسبی ندارد، به رونق آن‌ها کمک می‌کند.

این مقام متولی حوزه فرهنگ در بوشهر، همچنین با بیان اینکه در روزهای تعطیلی اجباری ناشی از شیوع ویروس کرونا، کتابفروشان ضررهای مالی زیادی کردند، تاکید کرد: طرح‌های تخفیفی معمولا استقبال مخاطب را در پی دارد و باعث رونق و افزایش فروش کتابفروشی‌ها می‌شود و بخشی از ضررهای مالی کتابفروشان را جبران می‌کند. البته در این دوران به‌منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوطه در پنل از سوی کتابفروشی‌ها فراهم شده‌ بود.

کرمپور تولید و رونمایی از کتاب‌های صوتی قرآنی را از برنامه‌های شاخص هفته کتاب امسال در استان بوشهر اعلام کرد و گفت: امروزه با گسترش سرسام‌آور فضای مجازی و تنوع روز‌افزون آن، زندگی بیشتر افراد جامعه مسحور آن شده است و متاسفانه در کشور به‌دلیل کمبود محتوای اسلامی و ایرانی در فضای مجازی بیشتر از محتوای وارداتی در این فضا استفاده می‌کنیم؛ اما امسال انجمن سینمای جوان بوشهر در این زمینه با تالیف و تولید کتاب‌های صوتی و پادکست در حوزه کودک و نوجوان با محتوای قصص قرآنی کار بسیار ارزشمندی را آغاز کرده که امیدواریم با ادامه این راه شاهد تولیدات بیشتری در این زمینه باشیم.

همچنین به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر، در دومین روز هفته کتاب و طی مراسمی با حضور آیت‌الله صفایی بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ، از کتاب‌های صوتی قرآنی رونمایی شد.

کرمپور، رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب یکی از مادران شهدا را یکی از محوری‌ترین برنامه‌های هفته کتاب امسال معرفی کرد و گفت: این ویژه‌برنامه امروز (یکشنبه، 30 آبان‌ماه) در بوشهر هماهنگ با سراسر کشور با حضور خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود.

به گفته وی، رونمایی از کتاب در سراسر استان، برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی و نویسندگی خلاق، وبینارها و نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب، بزرگداشت نویسندگان، جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی، جلسات نقد و بررسی کتاب، تقدیر از مروجان کتابخوانی و... از برنامه‌های اجرا شده در هفته کتاب امسال بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر درباره حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران و نویسندگان توضیح داد: وزارتخانه هر ساله در راستای حمایت از ناشران و نویسندگان بومی، اعتباری را به خرید کتاب‌های هر استان اختصاص می‌دهد که بر همین اساس، درخواست‌های رسیده از نویسندگان و ناشران مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت داشتن شرایط لازم خریداری می‌شوند.

کرمپور در ادامه به تداوم اجرای طرح‌های کتابخوانی پایتخت کتاب ایران اشاره و تصریح کرد: طرح‌های پایتخت کتاب که با تاکید بر ترویج فرهنگ مطالعه برنامه‌ریزی شده‌اند، همچنان در حال پیگیری و اجراست. جشنواره مروجان کتابخوانی هم هر ساله برگزار می‌شود. اهدای کتاب به مدارس با نگاه ویژه به مناطق کمتر برخوردار و همچنین تجهیز کتابخانه‌‌های روستایی از دیگر برنامه‌های سالانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتابخوانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در پایان به راه‌اندازی کتابخانه ویژه کودک در روستای هلیله بوشهر اشاره کرد و گفت: سال گذشته به‌همت انجمن سینمای جوان و با حمایت اداره‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، داستان‌خانه در روستای هلیله افتتاح شد که این مرکز به‌عنوان نخستین کتابخانه ویژه کودکان استان، محل برگزاری نشست‌های کتاب‌محور و فعالیت‌های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها