یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
امینیان: 279 ناشر آثار مرتبط با شهید سلیمانی تجلیل شدند/حجت‌الاسلام شیرازی: الگوی مدیریتی شهید سلیمانی تبیین شود

مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس، گفت: از بین مجموعه ناشرانی که آثاری در راستای پاسداشت شخصیت و مکتب شهید سلیمانی منتشر کرده‌اند، 279 ناشر شایسته تقدیر شناخته شدند. مجمع ناشران دفاع مقدس توفیق پیدا کرده در قالب طرحی، کتابخانه‌های سازمانی مرتبط با آثار دفاع مقدس را در نهادهای مختلف راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ ویژه‌برنامه «سر دلبران» به منظور تجلیل از مجموعه ناشرانی که آثاری در راستای پاسداشت شخصیت و مکتب شهید حاج‌قاسم سلیمانی منتشر کرده‌اند، یکشنبه دهم بهمن‌ماه به همت مجمع ناشران دفاع مقدس در تالار وحدت برگزار ‌شد.
 
تجلیل از افسران فرهنگی
رحیم مخدومی؛ رئیس هیأت مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس در ابتدای این مراسم با اشاره به حرکتی که از جانب مجمع ناشران دفاع مقدس در راستای تجلیل از ناشران برتر شکل‌گرفته، بیان کرد: این حرکت به نوعی تجلیل از افسران فرهنگی است. اگر قرار باشد در این جبهه فرهنگی، کسانی در مقام افسر، ایجاد نقش کنند، چه کسانی بهتر از ناشران که نویسندگان را دور هم جمع کرده و زمینه را برای تولید آثار فراهم می‌کنند و حاصل آن چیزی می‌شود که از باورهای ما دور است مانند این‌که پس از گذشت حدود دو سال از شهادت سردار سلیمانی، شاهد اتفاقات شگرفی در عرصه نشر آثار مربوط به این سردار بزرگوار هستیم. این‌که ۳۰۰ ناشر در این زمینه فعالیت می‌کنند و حاصل آن ۴۰۰ عنوان کتاب با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌شود، جای تقدیر دارد. حال این‌که تا چه حد توانسته‌اند حق مطلب را ادا کنند، موضوع دیگری است.
 
وی افزود: غالبا این ناشران، بخش خصوصی هستند و بدون اینکه کسی از آن‌ها بخواهد، در این زمینه همت گماردند و به این مقام والا ابراز ارادت کرده‌اند. با این استقبال مردمی در حوزه انتشار آثار دفاع مقدس از مسئولان انتظار داریم که در این مسیر افسری و سربازی برای انقلاب در جهت ارتقای کمی و کیفی آثار، نویسندگان و ناشران را حمایت کنند.
 
مخدومی گفت: اگر در دفاع مقدس مسئولان در قبال دو جبهه حق و باطل، موضع بی‌طرفانه می‌گرفتند و فراخوان می‌دادند که ما یک‌سری مهمات داریم و همگان به اندازه توان خود می‌توانند از آن استفاده کنند، تعبیر مضحکی داشت. اگر امروز واقعیت امور فرهنگی را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که متولیان فرهنگی، امکانات را با توجه به توان ناشران تخصیص نداده‌اند. به‌عنوان مثال در دولت گذشته 2500 اثر اجازه ترجمه از بیرون گرفته‌اند که باید ببینید برای فرزندان شما چه چیزی را بر ارمغان آورده‌اند. ما امید داریم که در دولت انقلابی، نگاه‌ها تغییر کند، مسئولان فرهنگی بیدار شوند و بدانند اگر مردم با خون خود، دستاوردهایی به ارمغان آورده‌اند باید از این دستاوردها محافظت کنند.
 


وی تصریح کرد: برنامه تجلیل از ناشران دفاع مقدس می‌خواهد بگوید دست به دست هم دهیم و حال که ناشران خود را مسئول می‌دانند، همچنان همت والا را داشته باشند تا مطالبه رهبر که جهاد تبیین است، اتفاق بیفتد.
 
افزایش کتابخانه‌ها در سازمان‌ها، به‌عنوان الگوی سبک زندگی ایرانی ـ ‌اسلامی
امیرشهریار امینیان؛ مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس نیز با بیان این‌که امید است این جریان بتواند ادای دین کند و دانش، تجربیات و آنچه به نسل‌های متمادی از دیروز تا امروز گذشته به نسل‌های آتی منتقل کند، گفت: در این زمینه نقش ناشران بی‌بدیل است، زیرا آن‌چه در مسیر نشر آثار مکتوب محقق می‌شود، به نوعی آگاهی عمیق است و تا نسل‌ها می‌تواند آثار خود را باقی بگذارد و به‌عنوان اسناد ایثارگری یک ملت در طول تاریخ خود را نشان دهد. از حاج قاسم سلیمانی سخن بسیار و ظرف مجلس برای بیان روح بلند و تاثیرگذار ایشان بسیار کوچک است. در ملل مختلف نیز این تأثیرگذاری به‌چشم می‌خورد و بسیاری از جوانان آزادی‌خواه از جهات گوناگون دلبستگی خود را به این شهید نشان داده‌اند.
 
وی اظهار کرد: مجمع ناشران بر این عقیده بود که در جهت توسعه این فرهنگ، علاوه بر نویسندگان، ناشران این عرصه را مورد تجلیل قرار دهد. در راستای توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی که با تأمل عمیق به آثار دفاع مقدس توجه نشان می‌دهند و تقریبا در بیشتر بیانات خود بر موضوع دفاع مقدس تأکید می‌کنند و تأثیر تقاریظ ایشان بر کتاب‌های دفاع مقدس که در جامعه مشهود است، عملا بدنه نشر دارد به سمتی حرکت می‌کند که تولید آثار دفاع مقدس به تدریج از غنای بیشتر برخوردار شده و از لحاظ کمی و کیفی رشد قابل‌توجهی را در این آثار شاهد هستیم. درواقع آثاری که طی دهه‌ گذشته در حوزه دفاع مقدس منتشر شده، فاصله معناداری با آثار گذشته دارد.
 


مدیرعامل مجمع ناشران دفاع مقدس، افزود: یکی از حوزه‌ها که مجمع تصمیم گرفت در آن زمینه فعالیت رو به رشدی را پیگیری کند، تجلیل از ناشرانی بود که در حوزه خاص فعالیت می‌کنند. بعد از شهادت سردار سلیمانی با آثار متعددی درباره ایشان مواجه شدیم. در ارزیابی اولیه بیش از 100 اثر از 70 ناشر مورد بررسی قرار گرفت و برای این‌که آثار از غنای بیشتر برخوردار شود و هم از لحاظ کمی به جلوه‌های دیگر شهید پرداخته شود، بر این شدیم برنامه خاصی برای تجلیل از ناشران ترتیب دهیم.
 
وی تصریح کرد: در اجرای این برنامه، مرکز بسیج بنیاد مستضعفان، مرکز بسیج وزارت دفاع و سازمان عقیدتی وزارت دفاع در کنار ما قرار گرفتند. 279 نشر شایسته تقدیر شناخته شدند. همچنین این مجموعه در راستای توسعه آثار دفاع مقدس، توفیق پیدا کرده در قالب طرحی، کتابخانه‌های سازمانی را در نهادهای مختلف راه‌اندازی کند و این کتابخانه‌ها در عرصه ارائه کتاب‌های دفاع مقدس و مقاومت فعالیت می‌کنند. افزایش تعداد کتابخانه‌ها در سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌عنوان الگوی سبک زندگی ایرانی ـ ‌اسلامی محسوب می‌شود که این طرح امروز افتتاح می‌‎شود.
 

 
امروز پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ایران، کتاب‌های دفاع مقدس است
در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی؛ جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به دو مقوله در رابطه با آثار مربوط به حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در سال 1369 زمانی که جنگ تازه تمام شده بود، برخی از کتاب‌های خاطرات جنگ منتشر شد و امام خمینی(ره) بر این کتاب‌ها یادداشت نوشتند. آن روزها هنوز تقریظ‌ها منتشر نمی‌شد. نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی و تشویق نویسندگان و ناشران از سوی ایشان به حدی اثرگذار بود که امروز پرفروش‌ترین کتاب‌ها در ایران، کتاب‌های دفاع مقدس است. رهبر معظم انقلاب اسلامی این‌گونه وارد صحنه شدند و برای ترویج فرهنگ عظیم، بارها فرمودند که این کتاب‌ها باید به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شود. در سال‌های 1369، 1370 و 1371 باور نمی‌کردیم وضعیت گرایش مردم در حوزه دفاع مقدس به این‌جا برسد. اصل حرکت را مدیون رهبر معظم انقلاب اسلامی هستیم.
 


وی اظهار کرد: دومین نکته در رابطه با شهید سلیمانی است. در این عرصه هم رهبر معظم انقلاب اسلامی جرقه این حرکت را زدند و فرمودند شهید سلیمانی را به عنوان فرد نگاه نکنید، به‌عنوان مکتب به ایشان نگاه کنید. «مکتب»، طرح جامع دارای جهان‌بینی و دستورالعمل است و در این مکتب درباره موضوعات متعدد بحث می‎‌شود. اگر تنها نگاه شهید سلیمانی را به انسان‌ها تبیین کنیم، این موضوع ده‌ها کتاب می‌طلبد. اگر دنیا شخصیتی مثل شهید سلیمانی داشت، پیرامون آن هزاران کتاب می‌نوشتند. باید در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مدارس روی مکتب شهید سلیمانی کار شود و الگوی مدیریتی ایشان تبیین شود.

اقیانوسی از مضامین در دل گنج جنگ نهفته است
محمدحسین صفار هرندی؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که هم به واسطه بُعد معنوی و هم محتوا و موضوع، اقیانوسی از مضامین در دل گنج جنگ نهفته است، گفت: اگر هر رزمنده و ایثارگری که در دفاع مقدس نقش داشته، زندگی‌نامه وی و سالیانی که با این مقوله دم‌خور بوده را مرور کنیم، مملو از سوژه است. نمونه شهدا، شهید سلیمانی است که شخصیت استثنایی است که کشف شد و استثنایی‌های کشف‌شده بسیاری نیز داریم.
 


وی بیان کرد: شکل‌گیری اسطوره در شهید سلیمانی از بدو امر پس از ورود به آوردگاه دفاع مقدس آغاز می‌شود و با گذشت زمان تبدیل به حکیم می‌شود. در تاریخ کشورمان، اسطوره کم نداریم. این‌ها همیشه مظهر قدرت و توانمندی ملت بوده‌اند. اسطوره‌ای به‌نام آرش داریم که مرزهای ما را در دوردست‌ها نشان‌گذاری می‌کرد. اگر بپرسید آیا این‌ها واقعی بودند؟ کسی نمی‌تواند آن را تضمین کند. اما حقیقتی به نام شهید سلیمانی در جان ملت رشد کرد و ملت را نسبت به آینده خوش‌بین کرد. سردار سلیمانی، آرش زمان خود بود که جان خود را در چله کمان قرار داد تا این که تقدیر او را به آرزویش رساند. وقتی از اسطوره صحبت می‌کنیم، اسطوره ما واقعی است. با ما زندگی کرده و در غم و شادی کنار فرزندان ما قرار گرفته است.

صفار هرندی افزود: ایشان سرشار از اخلاص و صدق بود و همین رمز پیروزی است. کمتر کسی داریم در این ابعاد دامنه محبت فراگیر پیدا کند که راز این امر نیز ادب حضور در برابر مولاست. امید است مجموعه‌ای از ویژگی‌های شهید سلیمانی که در کتاب‌ها به رشته تحریر درآمده، توسط نسل این سرزمین خوانده و دیده شود تا انشالله حضور سلیمانی‌های فراوان را در سپهر ایران و جهان شاهد باشیم.
 


در این مراسم از طرح شبکه مطالعات سازمانی با عنوان طرح «شمس» رونمایی شد. این طرح به منظور راه‌اندازی فضای کتابخوانی و کتابخانه در نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه ها اجرا می‌شود که با راه‌اندازی کتابخانه در وزارت دفاع آغاز شد.
 
در ادامه از ناشران انتشارات «خط ۸»، «عهد مانا»، «عمار»، «تألیفی ارشدان»، «به‌نشر»، «حرم»، «سدرة‌المنتهی»، «قاف اندیشه»، «مصباح اندیشه»، «کتابک»، «نوروزی»،  «بهار اندیشه»،‌ «نوآوران سینا» و «یارمند» تجلیل به‌عمل آمد.

انتشارات «انقلاب اسلامی»، «دارخوین»، «جنات فکه»، «دانشگاه جامع امام حسین(ع)»، «صدا و سیمای جمهوری اسلامی»، «روایت فتح»، «زائر رضوی»، «زمزم سحر»، «سمت روشن کلمه»، «شاهد»، «شهدای نینوا»، «فرشتگان فردا»، «کتابچه» و «محتشم» نیز در این برنامه تجلیل شدند.

همچنین در این مراسم در قالب طرح «به یاد من باش» از ناشران حماسه یاران، یازهرا و خط مقدم به ترتیب برای سه اثر سه اثر «سلیمانی عزیز»، «حاج‌قاسم» و «شاخص‌های مکتب حاج قاسم» به عنوان پرمخاطب‌ترین آثار تجلیل شد. در بخش بین‌الملل نیز از سه ناشر بین‌المللی «الفارو» از اسپانیا، انتشارات «المجمع ثقافی» و «جمعیت المعارف اسلامی» لبنان تقدیر به‌عمل آمد و انتشارات «صریر»، «صحرایی سبز»، «حاج قاسم سلیمانی کرمان»، «راه یار» و «سوره مهر» به‌عنوان پرکارترین انتشارات مورد تجلیل قرار گرفتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها