شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
نوشتن از شهید فلاح‌پیشه جذابیت‌های خاصی داشت/ به کارگیری سبک جدید در نگارش کتاب «همت پنج، به‌گوشم»

نویسنده کتاب «همت پنج، به‌گوشم» در مراسم رونمایی این کتاب گفت: در نگارش این کتاب سعی کردم سبک جدیدی نسبت به دیگر کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس نگاشته می‌شود به کار گرفته شود و به همین منظور در این کتاب به زندگی کاری و خانوادگی شهید به صورت کامل پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی و تقدیر از نویسنده و راویان کتاب «همت پنج، به‌گوشم»، نوشته سمیرا خطیب‌زاده و کاری از انتشارات ۲۷بعثت، امروز ۹ اسفند ساعت ۱۶ در محل فروشگاه انتشارات به نشر برگزار شد.
 
سمیرا خطیب‌زاده، نویسنده کتاب «همت پنج، به گوشم...» در این مراسم ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت زینب(س) گفت: اگر روایتگری این بانو از حادثه کربلا نبود، قیام امام حسین(ع) در کربلا محبوس می‌ماند و این رسالت تمام کسانی است که در حوزه ایثار و شهادت قلم می‌زنند، چراکه اگر این رسالت را به درستی انجام ندهند، قطعاً افراد دیگری هستند که بعد از حادثه‌های عظیمی مثل کربلا، دفاع مقدس و ... آن‌طور که می‌خواهند حوادث را روایت می‌کنند.
 
وی اظهار کرد: در مراسمی که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم ایشان خطاب به نویسندگان دفاع مقدس فرمودند: «اگر در نگارش حوادث دوران دفاع مقدس کم‌کاری کنید و نتوانید اتفاقات این دوران را انتقال دهید، کسانی هستند که آن دوران را همان طور که می‌خواهند روایت می‌کنند.»
 
خطیب‌زاده افزود: وقتی پرونده مربوط به خاطرات شهید فلاح‌پیشه را به من سپردند خیلی خوشحال شدم. شهید فلاح‌پیشه تا قبل از شهادتش خدمات زیادی را در راستای برقراری امنیت در کشور از دوران دفاع‌مقدس تا لحظه شهادش انجام داد. خاطرات شهید از دوستان، آشنایان، همرزمان و به ویژه خانواده شهید حکایت از یک رزمنده منحصر به فرد داشت و به همین خاطر، مرور اولیه خاطرات و مصاحبه‌های مربوط به شهید پنج‌ماه زمان برد.
 
وی عنوان کرد: خاطرات همسر شهید فلاح‌پیشه بسیار صادقانه، جذاب و با جزئیات بود. همچنین نوشتن از شهید فلاح‌پیشه جذابیت‌های خاصی داشت. شهیدی که از نوجوانی در بسیج محله مشغول بوده و در جوانی وارد دفاع مقدس و درگیر جنگ می‌شود و در گیرودار جنگ ازدواج می‌کند و دارای فرزند می‌شود و حتی بعد از پایان جنگ تحمیلی هم به دلیل مأموریت‌های محوله در دوکوهه می‌ماند و در همه مسئولیت‌هایش از جنگ تحمیلی گرفته تا حضور در جمع مدافعان حرم، از جان مایه می‌گذارد و در روزگاری که به ظاهر جنگ نظامی تمام شده بود ایشان به زندگی عادی روی نمی‌آورد و این نشانه روح بزرگ شهید است که فقط بحث انقلابی‌گری و روحیه جهادی را در دفاع مقدس خلاصه نکردند و نسبت به همه مأموریت‌های متعددی که بر عهده داشتند احساس مسئولیت می‌کردند. در عین حال، حسن خلق و انرژی خاص ایشان در همه امور زندگی و نظامی زبانزد است و در ارتباط با خانواده و نسل جدید بعد از جنگ حالت صمیمی داشتند.
 
نویسنده کتاب «همت پنج به گوشم» تصریح کرد: شهدایی از جنس شهید فلاح‌پیشه به ما فهماندند که همیشه راه میانبر برای رسیدن به شهادت وجود دارد و فقط باید خلوص وجود داشته باشد.
 


وی افزود: در نگارش کتاب سعی کردم سبک جدیدی به کار گرفته شود چون وقتی کتاب‌های دفاع مقدس را می‌خواندم در تمامی آنها فقط دو نوع سبک مشاهده می شد، یک سبک دانای کل بود که بیشتر به جزئیات خاطرات شهید از عملیات‌هایی که پشت سر گذاشته و نحوه شهادتش است و به زندگی خانوادگی شهید خیلی پررنگ پرداخته نمی‌شود و نوع دوم کتاب‌هایی است که شامل روایت همسر شهید است که بیشتر به زندگی خانوادگی شهید تا لحظه شهادتش می‌پردازد که در این حالت نیز احساس می‌شد به عملیات‌ها و زندگی کاری شهید خوب پرداخته نشده است در این کتاب سعی کردم این دو سبک را با هم ترکیب کنم. فصل‌های فرد این کتاب از زبان همسر شهید است و فصل‌های زوج روایت دانای کل را شامل می‌شود. هر چند احساس می‌کنم به خاطراتی که از زبان همسر شهید روایت شده است نزدیک‌تر هستم؛ به ویژه فصل آخر کتاب که دلتنگی‌های همسر شهید است.
 
در ادامه این مراسم، حسین بهشتی از همرزمان شهید فلاح‌ پیشه گفت: عیار انسان‌ها در مشکلات و بحران‌ها مشخص می‌شود. گاهی جاده یک مسیر مستقیم است و همه به راحتی در آن رانندگی می‌کنند، اما اینکه فردی در مسیر سنگلاخ قرار بگیرد و خسته نشود، بی‌بدیل است. اصغر فلاح‌پیشه، از این نظر نمونه بود، او مرد روزهای سخت و بحرانی بود. هر چند در این کتاب، شهید از منظر رفقایش آن‌طور که باید معرفی و توصیف نشده است و امیدوارم در چاپ‌های بعدی، خاطرات دیگر شهید در کتاب گنجانده شود و ما آمادگی خودمان را برای روایت این خاطرات اعلام می‌کنیم.
 
وی اظهار کرد: توصیف شخصیت شهید فلاح‌پیشه بسیار سخت است و در سال‌های آینده این چنین شخصیت‌هایی را بیشتر خواهیم شناخت.
 
بهشتی عنوان کرد: روحیات و شجاعت شهید فلاح‌پیشه از زمان جنگ تا چندماه قبل از شهادتش تفاوت نداشت.
 


در بخش دیگر این مراسم، دختر شهید اصغر فلاح‌پیشه به سخنرانی پرداخت و گفت: همیشه این دغدغه را داشتم و نگران بودم که روزی بخشی از خاطرات پدرم را فراموش کنم اما با چاپ این کتاب این نگرانی برطرف شد هر چند همه ویژگی‌های پدرم گفته نشده است چون خاطرات آن قدر زیاد و جذاب هستند که در یک کتاب نمی‌گنجند.
 
وی به لحظه تحویل سال ۱۳۹۵ در حالی که پدر را در جمع خود نداشتند، اشاره کرد و افزود: آن سال، بدترین سال برای ما بود چون از سرنوشت و شهادت و یا اسارت پدرم خبر نداشتیم. آن سال هرچند مادرم حالت خانه مان را تغییر داد و حتی سفره هفت‌سین چید، اما نتوانست حالش را تغییر بدهد تا اینکه خبر شهادت پدرم را در 16 فروردین شنیدیم.


 
در پایان این مراسم کتاب «همت پنج، به‌گوشم...» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها