جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۰
114 سال از درگذشت پدر داستان کوتاه گذشت

گی دو موپاسان داستان‌نویس فرانسوی که از او به عنوان بنیان‌گذار داستان کوتاه مدرن نام می‌برند، 114 سال پیش بر اثر بیماری سیفیلیس درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هانری رنه آلبرت گی دو موپاسان، نویسنده فرانسوی، 114 سال پیش و در حالی که کمتر از یک ماه تا تولد 43 سالگی خود فاصله داشت، بر اثر بیماری سیفیلیس درگذشت.

 این نویسنده در عمر کوتاه خود شش رمان، سه سفرنامه، یک مجموعه شعر و 21 مجموعه داستان کوتاه خلق کرد. از او به عنوان پایه گذار داستان‌کوتاه مدرن نام ‌می‌برند.

گی دو موپاسان پنجم اوت سال ۱۸۵۰ در یک خانواده اشرافی به دنیا آمد. هنگامی که دانشجوی دانشگاه بود، میان فرانسه و آلمان جنگ در گرفت و وی داوطلبانه به ارتش پیوست. در بازگشت از جبهه، داستانی با نام «توپ پیه ( گلوله چربی )» نوشت که شاهکار ابتدایی او محسوب می‌شود. این کتاب در ایران با نام «تپلی» ترجمه و منتشر شده است. 

او با بسیاری از شعرا و ادیبان وقت دوستی و معاشرت داشت و به محافل آنان می رفت و از مشاهده مناظر ، عکسها ، نقاشی و صحنه ها الهام می گرفت و داستان خود را می نوشت.

دو موپاسان را که در عمر کوتاه خود سیصد داستان کوتاه نوشته است، بزرگ‌ترین نویسنده فرانسوی چنین داستان‌هایی عنوان داده‌اند. نوشته‌های او انواع زمینه‌ها از درام تا کمدی را در بر می‌گیرند و مملو از ماجرا و هیجانند.

این نویسنده در دوران جنگ به بیماری سیفیلیس دچار شده بود که سالها بعد روی اعصاب او تاثیر گذاشت؛ به گونه ای که از یک سال پیش از مرگ تحت مراقبت پزشکی زندگی می کرد.

از موپاسان، کتاب‌هایی چون «شب کابوس»، «بل آمی»، «طوفان روح»، «تپلی»، «خانه تیله»، «تنهایی»، «دو دوست»، «دوشیزه هاریت»، «سرگذشت یک دختر روستایی»، «روح و داستان‌های دلهره آور»، «مادر گنهکار» و چند مجموعه داستان کوتاه در ایران ترجمه و منتشر شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط