دوشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۱
تراژدی از منظر دین،‌ فلسفه و تاریخ

این اثر شامل ۲۸ مقاله از محققان مشهور از رشته‌های مختلف، از جمله ادبیات کلاسیک، ادبیات انگلیسی، درام، انسان‌شناسی و فلسفه است و تفاسیر تراژدی را از طریق دین، فلسفه و تاریخ بررسی می‌کند

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «راهنمای تراژدی» از مجموعه آثار راهنمای انتشارات بِلَکوِل به قلم اساتید رشته‌های مختلف نقد ادبی داستان توسعه تاریخی تراژدی را از یونان کلاسیک تا مدرنیته روایت می‌کند. این اثر شامل ۲۸ مقاله از محققان مشهور از رشته‌های مختلف، از جمله ادبیات کلاسیک، ادبیات انگلیسی، درام، انسان‌شناسی و فلسفه است و تفاسیر تراژدی را از طریق دین، فلسفه و تاریخ بررسی می‌کند. همچنین ارزیابی تازه‌ای از تراژدی یونان باستان ارائه و نشان می‌دهد که چگونه شیوه خوانش تراژدی در دو دهه گذشته به طور اساسی تغییر کرده است.

بخش اول «تراژدی و خدایان» شامل عناوینی چون تراژدی و آیین یونانی؛ کریستین سوروینو-اینوود و تراژدی و دیونیسوس و ریچارد سیفورد است. بخش دوم «تراژدی، فلسفه و روانکاوی» مشتمل بر موضوعاتی بوطیقای ارسطو: دفاعی از داستان تراژیک؛ عظمت و محدودیت‌های نظریه تراژدی هگل؛ نیچه و تراژدی؛ و تراژدی و روانکاوی: فروید و لاکان است.

تراژدی از منظر دین،‌ فلسفه و تاریخ

بخش سوم «تراژدی و تاریخ» شامل تراژدی و شهر؛ تراژدی و اندیشه ماتریالیستی؛ تراژدی و فمینیسم و تراژدی در تاریخ است. بخش چهارم «تراژدی در دوران باستان» شامل عناوینی تراژدی و اسطوره؛ تراژدی و حماسه؛ تراژدی در اجرا؛ گروه کر تراژیک: نقش‌های نمایشی و کارکردهای اجتماعی؛ زنان در تراژدی یونانی؛ آریستوفان، کمدی قدیمی و تراژدی یونانی و تراژدی رومی است. بخش پنجم «تراژدی رنسانس و باروک» شامل موضوعاتی چون سقوط شاهزادگان: ریشه‌های کلاسیک و قرون وسطایی تراژدی رنسانس؛ چیزی فاسد است: تراژدی‌های دولتی رنسانس انگلیسی؛ تراژدی انتقام انگلیسی و تراژدی عصر طلایی اسپانیا: از سروانتس تا کالدرون است.

بخش ششم «تراژدی نئوکلاسیک و رمانتیک مشتمل بر عناوینی نظریه نمایشی نئوکلاسیک در فرانسه قرن هفدهم؛ تراژدی نئوکلاسیک فرانسوی؛ درام تراژدی رمانتیک و پیشگامان آن در قرن هجدهم: بازسازی تراژدی؛ تراژدی کلاسیک آلمانی: لسینگ، گوته، شیلر و کلایست و بوشنر؛ تراژدی رمانتیک فرانسوی است. در بخش هفتم «تراژدی و مدرنیته» مطالبی چون تئاتر مدرن و تراژدی در اروپا مشتمل تراژدی در تئاتر مدرن آمریکا و استفاده از تراژدی علیه سازندگان آن: برخی نمونه‌های آفریقایی و کارائیبی قابل مشاهده است.

اثر حاضر به خواننده درکی از دامنه و باروری جدیدترین پژوهش‌ها در این ژانر می‌دهد. همچنین این مقالات، همانطور که از نویسندگانشان انتظار می‌رود، استاندارد بالایی از پژوهش و آشنایی با برداشت‌های فعلی را نشان می‌دهند. از سوی دیگر ترتیب مطالب و فهرستی که پوشش همه مقالات را فراهم می‌کند، امکان هدف‌گیری فوری موضوعات خاص و ارجاع سریع را فراهم می‌کند.

درباره نویسنده

ربکا بوشنل رئیس دانشکده هنر و علوم و استاد زبان انگلیسی در دانشگاه پنسیلوانیا است. آثار منتشر شده قبلی او شامل «تراژدی پیشگویانه: نشانه و صدا در نمایشنامه‌های تبسی سوفوکل» (۱۹۸۸)، «تراژدی‌های ستمگران: اندیشه سیاسی و تئاتر در رنسانس انگلیسی» (۱۹۹۰)، «فرهنگ آموزش: انسان‌گرایی مدرن اولیه در نظریه و عمل» (۱۹۹۶) و «میل سبز: تصور باغ‌های مدرن اولیه انگلیسی» (۲۰۰۳) است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین