شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴ - ۱۲:۰۳
آموزش مدیریت احساسات به کودکان، به زبان داستان

داستان «اخمالو» نشان می‌دهد که احساسات زودگذر هستند و می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد. قدر و ارزش دوستی و رفاقت نیز در این داستان به نمایش درآمده است. این کتاب به کودکان نشان می‌دهد که دوست واقعی در زمان‌های سخت در کنار دوست خود می‌ماند و اگر کمکی از دستش بربیاید، انجام می‌دهد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – نیلوفر شهسواریان: احساسات، به‌وضوح، چهره خود را نشان می‌دهند؛ مثل خشم و عصبانیت که در قالب اخم، و شادی که در قالب لبخند پدیدار می‌شود. اخمالو» هم اینچنین است؛ دیگران از روی رفتار و چهره‌اش حالات او را متوجه می‌شوند.

شخصیت اصلی داستان «اخمالو» یک جرثقیل است که روزش را با اخم شروع کرده و قرار است در ساختن پل مشارکت کند. دوستانش زیپی سیمان‌زن و ویزی لیفتراک، از او می‌پرسند که چرا بداخلاقی می‌کند. اخمالو می‌گوید اینکه موقع عصبانیت، دیگران بگویند شاد باش یا وقتی یک نفر یکریز دم گوش کسی که عصبانی است صحبت کند، هیچ کمکی نمی‌کند. خستگی و فشار کار نیز از عواملی هستند که باعث عصبانیت اخمالو می‌شوند.

داستان «اخمالو» نشان می‌دهد که احساسات، زودگذر هستند و می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد. قدر و ارزش دوستی و رفاقت نیز در این داستان به نمایش درآمده. این کتاب به کودکان نشان می‌دهد که دوست واقعی در زمان‌های سخت در کنار دوست خود می‌ماند و اگر کمکی از دستش بربیاید، انجام می‌دهد.

داستان پایان خوشی دارد و مخاطب با تجربه‌ی فراز و فرود احساسات همراه می‌شود و با این مفهوم آشنا می‌شود که همیشه اوضاع ثابت نمی‌ماند.

تصاویر داستان، حس‌های گوناگون را به خوبی به تصویر کشیده تا مخاطب بهتر با کتاب ارتباط برقرار کند. دیالوگ‌ها نیز در کنار تصاویر آمده تا از نظر بصری چشم کودک خسته نشود.

این کتاب، نوشته‌ی پو ترن، به تصویرگری پیت اسوالد و ترجمه‌ی سمیه حیدری از سوی انتشارات مهرسا برای کودکان ۴ تا ۸ سال منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها

پربازدیدترین