سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - هومن هنرمند: کتاب «به شهودت اعتماد نکن» نوشته مشترک ست استیونز و دیوید ویتس با ترجمه نسیم حسینی توسط نشر ترجمان منتشر شده است.
این دومین کتابیست که با ترجمهی نسیم حسینی میخوانم. کتاب اوّل «خودنمایی با اخلاق» بود که آن هم توسط نشر ترجمان منتشر شده بود. کتاب دیگری از ترجمههایش را نخواندم و آن کتاب «وراجی» است. از همین دو کتاب میشود متوجه دقت او در انتخاب کتاب شد. حدس میزنم با پیگیری معرفی کتابهای دکتر آذرخش مکری این کتابها را انتخاب کرده (من هم از همانجا این سری کتابها را شناختم).
کتابها به هم راه پیدا میکنند، شما از یک کتاب، نویسنده، مترجم و انتشارات به کتابهای دیگر میرسید. حالا با خواندن این کتاب که فوق العاده جذاب و کاربردی بود به دو کتاب دیگر رسیدم و آنها را در لیست مطالعه قرار دادم. یکیشان کتاب «انسان خردمند» است که مدتها به دلیل تعریفهای بیش از حد یا بدگوییهای زیاد از خواندش صرف نظر کرده بودم.
کتاب «به شهودت اعتماد نکن» سراغ مهمترین و ابتداییترین پرسشهای زندگی مثل شادکامی، ثروتمند شدن، انتخاب شریک عاطفی، چهرهی جذاب داشتن، علاقه به طبیعت، چگونگی مراقبت از کودکان و غیره و غیره میرود. اشتباه نکنید! حتی اگر بشود این کتاب را در دسته کتابهای خودیاری گنجاند که خود نویسنده این کار را میکند، با بسیاری از کتابهای زرد این حوزه تفاوت دارد و اتفاقاً اشتباهات رایج و متداولی که در این کتابها توصیه شده را گوشزد میکند.
نویسنده که در فلسفه و اقتصاد هم کارآزموده است بهترین سرنخهای دستیابی به پرسشهای ساده و کلیدی را در به تعبیر خودش کلاندادهها سراغ میگیرد. او به سراغ آمار و ارقامهای کارشناسان دیگر، سوابق مالیاتی، سایتهای همسریابی، جستجوهای گوگل و غیره میرود و از آنها جداول ملموس و قابل فهمی میسازد که به بدیهیترین پرسشها میپردازند. بخشی از پاسخ به این پرسشها نحوهی پاسخ مردم به آنها را بررسی میکند، و بخشی دیگر از آنها از طریق بررسی کلاندادهها به پاسخ اصلی پرسش نزد آنها میپردازد که معمولاً از طرف پاسخدهنده پنهان شده است.
شاید از همینجا علت انتخاب عنوان کتابهایش «همه دروغ میگویند» و «به شهودت اعتماد نکن» مشخص شده باشد (همه دروغ میگویند را نشر گمان منتشر کرده و بهنظرم به جذابیت کتاب به شهودت اعتماد نکن نیست). یک مثال ملموس دربارهی دروغهایی که به خود میگوییم و اعتماد به شهود: اکثر اوقات مردم ترجیحات نژادی را در پاسخ به پیامهای دیگران انکار میکنند در نتیجه پاسخ آنها رد ترجیحات نژادی است، امّا در واقعیت کلاندادههای نویسنده نشان میدهند نژادهای آسیایی و آفریقایی شانس کمتری برای پاسخ گرفتن و برقراری ارتباط دارند.
از این رو دادههای نویسنده یک بار پاسخ عموم مردم به پرسشها را شامل میشوند، یک مرتبه کاری که در عمل انجام میدهند و در سطح دیگر توصیهی نویسنده برای آنها که به دنبال توفیق بیشتر در حوزهی مورد ارتباط با پرسش مورد نظر خود مثل ورزش، هنر، کارآفرینی و غیره هستند. تحلیلهای کلاندادهای این کتاب در هنر جالب و شوکه کننده است. مثلاً میتوانید اینجا بخوانید دلیل شهرت نقاشی مونا لیزا چه بوده؟ یا چرا پیکاسو تا این حد هنرمند موفقی شده است؟
در نهایت کتاب جدولی از کارهای متنوعی ارائه میدهد که سطح شادکامی شما را افزایش میدهد. شخصاً از این جدول عکس گرفتم و احیاناً ممکن است بتوانم به بعضی از آنها جامهی عمل بپوشانم.
نظر شما