دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۹
برهاني‌مرند: رومولوس كبير اثري جهان‌شمول است

نادر برهاني‌مرند، كارگردان تئاتر، متن نمايشنامه «رومولوس كبير» را جهان‌شمول می‌داند. نمايش «رومولوس كبير» تا پايان آبان در سالن اصلي تئاترشهر به روي صحنه مي‌رود.\

برهاني‌مرند به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: نمايشنامه «رومولوس كبير» داراي طنز دولبه‌اي است و متن جذابي دارد. اين اثر جهان‌شمول است و با شرايط معاصر همخوان.

وي اضافه كرد: هر كارگرداني تاويل خود را از يك متن نمايشي دارد. من نيز با شناخت نسبي كه از فريدريش دورنمات و نوشته‌هاي او داشتم رومولوس‌كبير را با سبك و سياق كاري خود، ويژگي بومي و اقليمي و توانايي بازيگران به روي صحنه آوردم. ولي درك و اجراي اين نمايش سخت بود.

برهاني‌مرند يادآور شد: نمايشنامه «رومولوس كبير» با ترجمه حميد سمندريان از سوي انتشارات قطره منتشر شده. استاد سمندريان در تحليل متن بسيار كمك كردند و تمام زواياي نمايشنامه را به من نشان دادند؛ معرفي كتاب‌هاي تاريخي مربوط به دوران يونان باستان و مصر و جغرافياي زماني و مكاني كار از ديگر تجربياتي بود كه از ايشان فرا گرفتم.

وي تصميم دارد به عنوان كار بعدي به زندگي و نقش ستارخان بپردازد. برهاني‌مرند مدتي است تحقيق و پژوهش درباره اين موضوع را آغاز كرده.

نمايشنامه «رومولوس كبير» نوشته «فريدريش دورنمات» ترجمه «حميد سمندريان» به كارگرداني «نادر برهاني‌مرند» تا پايان آبان در سالن اصلي تئاترشهر به روي صحنه مي‌رود. 

اين نمايش داستان امپراتوري به نام رومولوس است كه در ظاهر با اتخاذ تصميم‌های عجيب و غريب و رفتارهاي نامناسب زمينه سرنگوني خود را فراهم مي‌كند؛ ولي در نهايت مشخص مي‌شود كه تصميم‌هاي او مبتني بر مصلحت بوده است.

سيامك صفري، علا محسني، سهراب سليمي، فرزين محدث، مهرداد ضيايي، ريما رامين‌فر، افسانه ماهيان، داريوش موفق، محمود جعفري، سينا رازاني، بهرام افشاري، مهدي سلطاني، علي عامل هاشمي، رحيم نوروزي، هوتن شكيبا، هادي عامل، اشكان هورسان و پيام دهكردي از بازيگران اين نمايشند. 

دورنمات در ژانويه‌ 1921 در ايالت برن سوييس متولد شد. در همان شهر ادبيات و فلسفه خواند. اولين اثرش (شهر) متاثر از كافكا بود؛ ولي در ديگر كارهايش شخصيت مستقل وي مشهود است.

در عرصه‌ رمان‌نويسي، كتاب‌هاي «قاضي و جلادش» و «قول» او اهميت خاصي دارند. همچنين نمايش‌نامه‌هاي «رمولوس كبير»، «ملاقات بانوي سالخورده» و «فيزيكدان‌ها در زوريخ» برايش شهرت جهاني به ارمغان آوردند. دورنمات سال 1990 در سن 69 سالگي درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط