یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۲
چالش‌های متعدد اسرائیل و اما و اگر حیات آن در کتاب‌ها/ پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون

به اذعان کارشناسان عملیات ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ بزرگترین حمله پهپادی تاریخ لقب گرفت اما این تنها پاسخ ایران به جنایات دشمنان در چهل و پنج سال گذشته نبوده است.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): عملیات «وعده صادق» بامداد روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با موفقیت انجام گرفت. این عملیات پاسخی کوبنده به تعرض اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق بود. مسئولان کشوری و لشکری این عملیات را موفقیت‌آمیز ارزیابی کردند. جالب توجه اینکه در بین تازه‌های نشر نیز کتاب‌ها با موضوع فلسطین، غزه و اسرائیل مورد توجه است و پژوهشگران به روایت در این موضوع توجه دارند و در شناساندن آن از قلم مدد می‌جویند. در این گزارش نگاهی داریم به چند عنوان از کتاب‌هایی که به موضوع اسرائیل پرداخته‌اند.

چالش‌های متعدد اسرائیل و اما و اگر حیات آن در کتاب‌ها/ پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون

صهیونیست در محدوده پروتکل ۱۹۴۸

ناشر: داعیه

کتاب «صهیونیست در محدوده پروتکل ۱۹۴۸» تالیف شیبا ملکشاهی از سوی نشر داعیه به بازار چاپ و نشر آمده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: یکی از باسابقه‌ترین دشمنان مسلمین، یهود و شعبه‌ای جدید از آن به نام صهیونیزم است. در عصر حاضر نیز جنایات و تجاوزات و توطئه‌های تجاوزکارانه صهیونیسم بین‌المللی بر همه مکشوف و اغراض و مقاصد شوم آنها علیه ملل غیریهودی کاملاً روشن است.

در روزگار ما کامل‌ترین نمونه دشمنان صهیونیست‌ها هستند. صهیونیسم را می توان سلطه اقلیت استثمارگری دانست که در راستای اهداف استعماری خود در خاورمیانه، پایگاهی به نام اسرائیل را به وجود آوردند. استثمارگران خود در خاورمیانه، پایگاهی به نام اسرائیل را به وجود آوردند. استثمارگران به دنبال جای پایی در منطقه استراتژیک خاورمیانه بودند و از آنجا که یهودیان پراکنده در اروپا نیز مشکلات عدیده‌ای داشتند و به لحاظ دینی انگیزه‌های حضور در فلسطین را نیز دارا بودند، بر آن شدند تا از یهودیان به عنوان ابزار اجرای هدف استعماری خود استفاده کنند. چنین بود که زمینه‌های شکل‌گیری رژیم غاصب صهیونیستی در کشور فلسطین به وجود آمد.

چالش‌های متعدد اسرائیل و اما و اگر حیات آن در کتاب‌ها/ پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون

پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون

ناشر: دیدمان

کتاب «پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون» تالیف گرگ کارلستروم و ترجمه احسان محمدی و محمدجواد اخوان از سوی انتشارات دیدمان به چاپ رسیده است.

ترجمه این کتاب که در سال ۲۰۱۷ از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر گردیده است. انتشارات آکسفورد با بیش از ۵۰۰ سال سابقه از بزرگترین ناشران آثار علمی و آکادمیک و بزرگترین ناشر کتاب‌های دانشگاهی در جهان است.

«نبرد برای روح اسرائیل»، «منازعه»، «نابرابری»، «انتخابات»، «تفرقه» و «دموکراسی» عناوین فصول شش‌گانه این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

«رژیم صهیونیستی اسرائیل از آغاز اشغال فلسطین، از آنجا که رژیمی غیرطبیعی و فاقد مؤلفه‌های حقیقی دولت-ملت است، با تهدیدات متعددی از بیرون و درون مواجه بوده و از این رو پرسش در مورد میزان بقا و دوام آن چیز عجیبی نیست. به بیان دیگر علاوه بر آنکه این رژیم در سرزمین ملتی دیگر به گونه اشغالگرانه، جعل شده، در درون خود چه در ساحت سیاسی و چه اجتماعی، چالش‌های متعددی دارد که ادامه حیات آن را با اما و اگرهای زیادی مواجه می‌سازد.

وجود شکاف‌ها و گسل‌های متعدد اجتماعی در کنار ناهمگونی جامعه به زور به هم چسبانده شده صهیونیستی و نیز روندهای تشدید کننده تعارضات درونی و تضادهای هویتی ساکنان سرزمین‌های اشغالی، اکنون به یکی از مهمترین چالش‌های بقای این رژیم تبدیل شده است، به گونه‌ای فردی همچون تامیر پاردو، رئیس سابق موساد صراحتاً در مورد وقوع جنگ داخلی در این رژیم هشدار می‌دهد.

به تعبیری شاید بتوان گفت این احتمال جدی است که پیش از آنکه آزادی فلسطین توسط امت اسلامی یا فلسطینیان تحقق یابد، طومار عمر رژیم صهیونیستی به واسطه بحران‌های درونی خویش درهم‌پیچیده شود.»

چالش‌های متعدد اسرائیل و اما و اگر حیات آن در کتاب‌ها/ پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون

فرهنگ استراتژیک رژیم صهیونیستی

ناشر: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران

کتاب «فرهنگ استراتژیک رژیم صهیونیستی» گردآوری و چاپ موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران است. این کتاب به شرح موضوعاتی همچون مولفه‌های فرهنگ استراتژیک، تهدیدات و تصور از تهدیدات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اصول امنیت ملی رژیم صهیونیستی، اصول سازمان‌دهی استراتژی امنیت ملی رژیم صهیونیستی و چگونگی تصمیم‌گیری نظامی-امنیتی و ائتلاف‌سازی پرداخته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: فرهنگ استراتژیک را رویکردی جدید در مطالعات امنیتی و سیاست خارجی توصیف می‌کنند که تاثیر عوامل فرهنگی بر رفتار استراتژیک کشورها را بررسی می‌کند. رفتار استراتژیک را نیز گونه‌ای از رفتار تعریف می‌کنند که به مسائل اساسی امنیت ملی و کاربرد قوه قهریه در مقابل دیگر کشورها یا طرف‌های غیردولتی ارتباط می‌یابد. به واسطه دلایل تاریخی، جغرافیایی و سیاسی، رژیم صهیونیستی از جمله بازیگرانی در منطقه و جهان محسوب می‌شود که بیش از هر دولت یا کشور دیگری بر موضوع حفظ امنیت ملی در برابر تهدیدات تاکید می‌ورزد. فرهنگ استراتژیک رویکرد بهینه‌ای است که مولفه‌ها و اجزای مختلف فرهنگی از جمله تاثیر تجربیات تاریخی بر رفتار استراتژیک رژیم صهیونیستی را تبیین می‌کند.

تاکنون دولت‌ها بازیگرانی خردمند و آینده‌نگر تلقی می‌شدند که در مورد هر مسئله مشخص در یک زمان معین، از سیاست و روش واحدی پیروی می‌کنند. اما در عرصه بین‌المللی، دولت‌ها در برابر یک سیاست مشخص، رفتارهای مشابهی را از خود نشان می‌دهند؛ از همین رو، مطالعات گسترده‌ای در مورد رفتار دولت‌ها و مولفه‌های گوناگون عملکرد آنان انجام گرفته است.

چالش‌های متعدد اسرائیل و اما و اگر حیات آن در کتاب‌ها/ پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون

مثلث صهیونیسم

ناشر: آراسبان

کتاب «مثلث صهیونیسم» تالیف اسماعیل صالحی علوی از سوی نشر آراسبان به چاپ رسیده است. در این کتاب موضوعاتی همچون تاریخچه بنی‌اسرائیل، بنی‌اسرائیل در زمان حضرت موسی و فرعون، حضرت موسی در یهودیت، حضرت موسی در اسلام، حضرت موسی در فرقه ضاله بهائیت، پیامبران بنی‌اسرائیل، فتنه‌های متعدد یهود برای ترور پیامبر اسلام، نقش یهود در شهادت پیامبر و ائمه، تاریخ یهودیان در ایران، وضعیت یهودیان بعد از انقلاب، تاسیس رژیم صهیونیستی اسرائیل، یهود در آخرالزمان و ظهور منجی و سرانجام یهود مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

چالش‌های متعدد اسرائیل و اما و اگر حیات آن در کتاب‌ها/ پایان اسرائیل؛ فروپاشی از درون

اسرائیل یا عزرائیل

ناشر: آرسن

کتاب «اسرائیل یا عزرائیل» تالیف شیخ ستار عبدپور از سوی انتشارات آرسن راهی بازار چاپ و نشر شده است. در این کتاب به بررسی موضوعاتی همچون قوم یهود نژادپرست است، دلیل دیگر بر شرک یهودیان این بود که یهودیان ادعا کردند فرزند خدا هستند، تلاش یهودیان برای به بازی گرفتن اصل دین اسلام، چرا قدرت‌های بزرگ با رژیم صهیونیستی که دارای کلاهک‌های هسته‌ای می‌باشد، برخورد نمی‌کنند؟ آیا کشورهای غربی حاضر می‌شوند مهاجران ساکن در فلسطین را به کشورهایشان راه بدهند؟ آیا لبنان و فلسطین کانون تحولات دنیا است؟ آیا رژیم صهیونیستی در مقابل حزب‌الله لبنان شکست خورده‌اند؟ پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: اسرائیل چگونه به وجود آمده است؟ اسرائیل با حمایت آمریکا و بریتانیا (انگلیس) و غفلت مسلمانان و تلاش یهودیان به دست آمده است. دولت بریتانیا که بزرگترین دولت استعمارگر را تشکیل می‌داد، برای جلوگیری از نفوذ روزافزون (آلمان) که داشت با سرعتی چون برق سراسر دنیا را فرامی‌گرفت، دولت بریتانیا تلاش می‌کرد تا سدی از انسان‌ها در برابر آلمان بسازد، در این زمینه اتصالاتی با هر یک از هلند (بلژیک) (اسپانیا) (پرتغال) و (ایتالیا) به عمل آورد و در سال ۱۹۰۷ کنفرانسی از بزرگترین سیاستمداران این کشورها تشکیل داد.

در پایان این کنفرانس که بیش از یک هفته طول کشید چنین اعلام شد: بزرگترین خطری که ممکن است متوجه عرب شود بیرون رفتن سواحل دریای مدیترانه از دست بریتانیا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط