جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

رویداد روز جهانی قدس همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. به همین مناسبت نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع قدس و فلسطین راهی بازار چاپ و نشر شده‌اند.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): رویداد روز جهانی قدس به‌منظور حمایت از فلسطینیان و مخالفت با صهیونیسم و دولت اسرائیل از سوی جمهوری اسلامی ایران، یک‌سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران آغاز شده است و هرساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. به‌مناسبت روز جهانی قدس در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع قدس و فلسطین راهی بازار چاپ و نشر شده‌اند.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

آشنایی با قدس شریف

ناشر: شوق

کتاب آشنایی با قدس شریف تالیف یوسف یوسف‌پور از سوی انتشارات شوق راهی بازار چاپ و نشر شده است. در این کتاب مباحثی همچون تعریف و شناخت واژه‌ها، فرآیند شکل‌گیری دولت غاصب اسرائیل، عقائد و اهداف صهیونیزم، اشتباه اعراب و شیطنت استعمار و انقلاب اسلامی و فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: اسرائیل غده سرطانی استکباری است که باری است در خاورمیانه، در قلب کشورهای اسلامی و در سرزمین مقدس فلسطین با حمایت پیر استعمارگر (انگلیس)، شکل گرفت و با حمایت همه جانبه آمریکای جنایتگار سال‌هاست مردم مسلمان سوریه، لبنان، اردن و مصر و یمن به خصوص مسلمانان مظلوم فلسطین را ددمنشانه به خاک و خون کشیده است و به خاطر حمایت بی‌حساب آمریکا و دیگر کشورهای استعماری از هر گونه مجازات معاف، بلکه مورد تشویق نیز است.

در این وجیزه «آشنایی با قدس شریف» جهت آگاهی بیشتر جوانان عزیز و امت بزرگوار اسلامی چگونگی شکل گیری این مولود نامشروع استعمار، تجاوزات و جنایات هولناک این نظام غاصب و حمایت‌های استکبار جهانی از آن ارائه شد تا ضرورت و اهمیت فرمان حضرت امام خمینی (ره) در مورد اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس، در راستای حمایت از مردم مظلوم و بی‌گناه فلسطین روشن شود.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

فلسطین محور اتحاد

ناشر: دانشگاه مذاهب اسلامی

کتاب «فلسطین محور اتحاد» تالیف محمدحسین مختاری از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی راهی بازار چاپ و نشر شده است. این کتاب به موضوعاتی همچون فلسطین محور اتحاد، سلطه‌ستیزی و حمایت از مستضعفین در اسلام، نقش زنان در مطالعات وحدت اسلامی، جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی، جهان اسلام و راهکارهای ابطال آثار مهلک و خطرآفرین معامله قرن، ابعاد استراتژی بازدارندگی محور مقاومت اسلامی و تاثیر آن بر امنیت رژیم صهیونیستی و موضوعات مرتبط دیگر در فصل‌های مختلف پرداخته است.

این کتاب مشتمل بر «مجموعه مقالات پذیرفته‌شده‌ی سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» است که در سال ۱۳۹۸ در تهران برگزار شده است. این مقالات در دو بخش «مقالات فارسی» و «مقالات عربی»، ارائه شده است که در آنها «نقش زنان در مطالعات وحدت اسلامی»؛ «جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی»؛ «ابعاد استراتژی بازدارندگی محور مقاومت اسلامی و تأثیر آن بر امنیت رژیم صهیونیستی»؛ «تأثیر ارتباط عالمان دینی بر انزوای عالمان تکفیری»؛ «مبانی قرآنی اندیشه امام خمینی در نامگذاری روز قدس»؛ و…، بررسی شده است.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

اندیشیدن به فلسطین

ناشر: شب خیز

کتاب «اندیشیدن به فلسطین» با عنوان فرعی جایگاه نظریه‌پردازی در فهم واقعیت‌های سرزمین‌های اشغالی تالیف رونیت لنتین با ترجمه فرهاد قربان‌زاده ربطی اط سوی انتشارات شب خیز راهی بازار چاپ و نشر شده است.

در این کتاب به مباحثی همچون اندیشیدن به فلسطین، فلسطینی‌سازی‌نژادی، مرگ سیاست، اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در لبنان، حبس و وضعیت استثنایی، گتوسازی فلسطینی‌ها و استمرار امر استثنایی پرداخته شده است. در مقدمه‌ای که سیدهادی برهانی بر این کتاب نوشته است، می‌خوانیم: کتاب حاضر مجموعه‌ای از مقالاتی است که اندیشمندان حوزه‌ی مطالعات فلسطین، شامل دانشمندانی از فلسطین، آمریکا، انگلستان، ایرلند و دیگر کشورها نوشته‌اند. محور اصلی این مجموعه شناخت فلسطین و مسئله‌ی فلسطین از خلال نظریات مطرح در علوم سیاسی است. در واقع نویسندگان این کتاب، هر کدام از چشم‌انداز خاص خود، کوشیده‌اند تبیین کنند که وضعیت فلسطین از طریق کدام نظریه‌ی موجود فهمیده می‌شود.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

آغاز پایان

ناشر: سروش

کتاب «آغاز پایان» با عنوان فرعی رصد تحولات آماری و راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین تالیف صالح قاسمی از سوی انتشارات سروش راهی بازار چاپ و نشر شده است.

این کتاب در سه فصل به موضوعاتی همچون پیشینه تاریخی سرزمین فلسطین، آمارها، سیاست‌ها و چالش‌های جمعیتی یهودیان صهیونیست در فلسطین اشغالی، سیاست‌های افزایش جمعیت یهودیان صهیونیست، بحران‌ها و چالش‌های جمعیتی رژیم صهیونیستی، آمارها و راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین، آمارهای جمعیتی مسلمانان فلسطینی و راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: سرزمین تاریخی و مقدس فلسطین از دیرباز مورد توجه ادیان آسمانی و تمدن‌های بشری بوده است. از منظر ایدئولوژیک و دینی فلسطین در گذشته‌ی ادیان آسمانی و حوادث آینده‌ی آخرالزمانی جهان بسیار تعیین‌کننده بوده و خواهد بود. همان‌طور که از دریچه‌ی مباحث استراتژیک و ژئوپلتیک نیز جغرافیای حساس این کشور باستانی در راهبردهای کلان جهانی، تعیین‌کننده‌ی برتری سیاسی قدرت‌های بین‌المللی بوده است. نظر به ابعاد اهمیت دینی و سیاسی این کشور بود که سازمان صهیونیسم جهانی این سرزمین مظلوم را برای اجرای طرح اسکان یهودیان صهیونیست و تاسیس رژیم نامشروع اسرائیل برگزید.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

قدس و انتفاضه

ناشر: آرمان براثا

کتاب «قدس و انتفاضه» تالیف دکتر طراد حماده و ترجمه زکیه مالکی از سوی انتشارات آرمان براثا راهی بازار چاپ و نشر شده است. در این کتاب به موضوعاتی همچون تاریخچه شهر قدس، قدس: شهری با تاریخی طولانی، موضع‌گیری عربی- فلسطینی در قبال شهر قدس، درباره‌ی روز قدس، مفاهیم برگرفته از روز قدس، روز قدس در توشه‌ی مسافر، انتفاضه، چهره‌ی جهان در حال تغییر، قدس و انتفاضه و کنفرانس صلح، زمان تغییر، انتفاضه‌ی فلسطین و تاثیر بر دیگران، یادبود و اشغال و زمان انتفاضه پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب با عنوان فلسطین تصویر بشریت است می‌خوانیم: همان‌گونه که در فرامنطق، حقیقت از خیال واقع می گردد، آنچه در تخیل می‌آید می‌تواند در عالم امکان بروز یابد و از مصادیق آن، وضعیت محاصره و درگیری‌های اخیر است که پشت آن دیوار و در برابرش درهای گشوده‌ی شهادت با رایحه‌ی خوش بهشتی است و «مسجدالاقصی» در قلب جای دارد و «بیت المقدس مروری است از آب به آب و از روستاها به روستاها و از شهرها به شهرها در مساحت‌های بزرگ و حکومت‌های محلی و حجله‌هایی که ساکنانش را در آغوش دارد و دیوارهای مقاوم در برابر اشک، مقاوم در برابر جنگاوران و مقاوم در برابر حصر… این همان زمانه‌ی جدید عربی است، زمانه‌ی نسل درستکار و خون پاک شهدا که وحشت را در قلب‌های دشمنان می‌کارد.»

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

خالد مشعل

ناشر: اختر

کتاب «خالد مشعل» تالیف خیام علی‌زاده اقدم از سوی نشر اختر راهی بازار چاپ و نشر شده است. در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: خالد عبدالرحیم مشعل در سال ۱۹۵۶ در روستای سلواد از توابع رام‌الله دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود گذراند و در سال ۱۹۶۷ به همراه خانواده به کویت مهاجرت کرد. خالد مشعل تحصیلات خود را تا پایان دوره دبیرستان و دانشگاه در کویت طی کرد و توانست مدرک کارشناسی را در رشته‌ی فیزیک از دانشگاه کویت کسب کند.

دانشگاه کویت در دهه ۷۰ قرن بیستم صحنه فعالیت جریان‌های مختلف فکری به ویژه در عرصه‌ی فلسطین بود. فعالیت جنبش‌های خودجوش دانشجویی سهم عمده‌ای در شکل‌گیری شخصیت مشعل ایفا کرد. وی به تدریج رهبری جریان اسلامی فلسطینی دانشگاه کویت را بر عهده گرفت و در تاسیس کمیته اسلامی «الحق» شرکت کرد.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

در جستجوی فاطیما

ناشر: ابتکار نو

کتاب «در جستجوی فاطیما» با عنوان فرعی روایتی از فلسطین تالیف غاده کرمی و ترجمه فروغ کاخ‌ساز از سوی انتشارات ابتکار نو چاپ و راهی بازار نشر شده است. این کتاب به خاطرات فلسطینی جنگ اعراب و اسرائیل می‌پردازد.

در یادداشت نویسنده کتاب آمده است: بیشتر کسانی که در این روایت از آنان نام برده شده است با اسامی واقعی معرفی شده‌اند، گرچه در مواردی به دلیل شخصی یا حرفه‌ای ترجیح داده‌ام بعضی از نام‌ها را تغییر بدهم.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

سفر به غزه، سفر به لبنان

ناشر: والتین

کتاب «سفر به غزه، سفر به لبنان» تالیف علی‌اصغر سلیمانی از سوی انتشارات والتین راهی بازار چاپ و نشر شده است.

غزه نام شهری عرب‌نشین در نوار غزه است که در درگیری نیروهای جنبش «فتح» تحت کنترل گروه «حماس» درآمد. در انتخابات سال ۲۰۰۵، حماس با رأی قاطع در انتخابات شهرداری‌های غزه پیروز شد. جمعیت شهر غزه ۵۹۰ هزار و۴۸۱ نفر است که از اعراب فلسطینی تشکیل شده است. نویسنده در این کتاب در قالب یک کتاب راهنما، اطلاعات لازم برای سفر به غزه و لبنان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

کتاب‌هایی درباره فلسطین/ جایگاه حمایت از فلسطین در تحقق وحدت اسلامی

فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل

ناشر: دافوس آجا

کتاب «فلسطین از دیدگاه حقوق بین‌الملل» تالیف میلاد مرادی از سوی انتشارات ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، انتشارات دافوس راهی بازار چاپ و نشر شده است.

این کتاب در سه فصل اصلی و تعدادی زیربخش در هر فصل به موضوعاتی همچون مسئله‌شناسی پژوهش، تبیین محتویات مسئله فلسطین و تحلیل تحولات فلسطین از منظر حقوق بین‌الملل پرداخته است.

در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: برای اینکه یک واحد جغرافیایی یا سیاسی به یک دولت تبدیل شود می‌بایست معیارهای کنوانسیون مونته ویدئو و ماده ۴ منشور ملل متحد را احراز نماید. کنوانسیون ۱۹۳۳ مونته ویدئو پایه‌گذاری ملاک دولت بودن در حقوق بین‌الملل را مشخص نمود. هر چند این کنوانسیون منطقه‌ای است، اما این معیارها جنبه بین‌المللی یافته‌اند. برای دولت بودن چهار ملاک را بیان کرده است، اول آنکه واحد باید قلمرو مشخص و تعریف شده داشته باشد، دوم اینکه دارای جمعیت دائمی باشد، سوم آنکه قلمرو از حکومت برخوردار باشد و چهارم آنکه حکومت توانایی برقراری ارتباط با ملل را داشته باشد و بتواند اعمال حاکمیت کند.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدحسین IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
    کتاب «کاپوجینو در رام‌الله» هم خیلی جذاب و خوش‌خوانه.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها