یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
عملکردمان در حوزه کتاب امیدوارکننده است اما قانع‌کننده نه

رئیس سازمان صدا و سیما، از آخرین مباحث شورای عالی کتاب خبر داد و گفت: درباره فعالیت کتاب‌محور سازمان طی دوسال و نیم گذشته، نسبت به آینده امیدوار هستیم اما قانع نیستیم.

پیمان جبلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر ایجاد زمینه برای پرداختن به مقوله کتاب در سازمان صداوسیما تاکید و درباره برخی واکنش‌ها به عملکرد دوساله سازمان که با ۲۰ سال تولید محتوا برابر دانسته بود، بیان کرد: این مطلب را خانم لبافی، خبرنگار حوزه کتاب درباره بخش معرفی کتاب، که خودشان تهیه می‌کنند، گفته بودند: «کاری که طی دو سال گذشته در معرفی کتاب انجام دادم، طی ۲۰ سال انجام نداده بودم.»

وی افزود: ارزیابی این خبرنگار به‌معنای ایجاد ظرفیت در سازمان برای پرداختن به موضوع کتاب است؛ به‌عبارت دیگر این ارزیابی به این معنا نبود که فعالیت سازمان در حوزه کتاب و کتابخوانی ۲۰ برابر شده است.

جبلی با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت سازمان صدا و سیما در تولید برنامه‌های کتاب‌محور با هدف ترویج کتابخوانی گفت: ارزیابی خانم لبافی به‌معنای فراهم شدن ظرفیت و زمینه برای پرداختن به موضوع کتاب است که البته به‌معنای ۲۰ برابر شدن فعالیت سازمان درباره کتاب و کتابخوانی نیست. هرچند که باید به این سمت حرکت کنیم؛ چراکه ظرفیت کتاب خیلی بیشتر از میزان فعالیت‌هایی است که انجام دادیم.

وی درباره برنامه سال ۱۴۰۳ سازمان برای پرداختن به مقوله کتاب و کتابخوانی گفت: سهم معرفی کتاب در برنامه‌های روزمره، همچنین برنامه‌هایی که ویژه کتاب تولید خواهد شد را باید افزایش دهیم که در دست برنامه‌ریزی است.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به پیگیری موضوع افزایش سهم معرفی کتاب در برنامه‌های کتاب‌محور و برنامه‌های عادی در شورای عالی کتاب، ادامه داد: افزایش سهم معرفی کتاب، در شورای عالی کتاب در دست طراحی است که هفته گذشته در قالب یک نشست، مفصل بررسی شد. طراحی‌های درخور توجهی در دست بررسی است تا در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی برای معرفی کتاب و تنوعی که در این زمینه وجود بتوانیم استفاده کنیم.

جبلی در ارزیابی اقدامات دوساله و نیم گذشته سازمان صداوسیما بیان کرد: درباره فعالیت کتاب‌محور سازمان طی دوسال و نیم گذشته، نسبت به آینده امیدوار هستیم اما قانع نیستیم؛ به‌عبارت دیگر فکر می‌کنیم، سازمان صدا و سیما باید بیش از گذشته به موضوع کتاب و کتابخوانی بپردازد.

وی درباره بخشی از مباحث مطرح شده در جدیدترین نشست شورای عالی کتاب گفت: علاوه‌بر طراحی برای تنوع دادن و افزایش برنامه‌های کتاب‌محور، به موضوع سهم دادن به نویسندگان و حوزه متن و کتاب در جدیدترین نشست شورای عالی کتاب بحث شد.

رئیس سازمان صدا و سیما درباره طرح موضوع بهره‌مندی از چهره‌ها در برنامه‌های کتاب‌محور افزود: از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد شد؛ به‌عنوان مثال استفاده از ظرفیت نمایش‌های کوتاه برای معرفی داستان یک کتاب؛ پیش‌تر از این شیوه بهره‌مند گرفته شده بود که استقبال مخاطبان را درپی داشت. این دست روش در ساختار برنامه‌های کوتاه سیما در حال پیگیری است که به‌نظر می‌رسد از چذاب‌ترین گونه‌های معرفی کتاب نیز هست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها