جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
تاریخ و سیاست در هفته‌ای که گذشت/ از شکل‌گیری جریان انقلاب اسلامی تا حال و هوای انتخابات

هفته گذشته نیز در نشست‌ها کتاب محوری‌ترین موضوع بود و اهالی کتاب را با هدف بررسی کتاب‌های گوناگون و شخصیت‌های متفاوت و رویدادهای تاریخی و سیاسی گرد هم آورد. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): هفته گذشته نیز کتاب محوری‌ترین موضوع گرد هم آمدن اهالی تاریخ و سیاست بود. در این هفته مباحثی همچون «بررسی شخصیت‌هایی که در شکل‌گیری جریان انقلاب اسلامی» نقش داشتند، «منیر شفیق؛ متفکر اسلامی در مقطع پسا انقلاب اسلامی ایران»، «مطالعات بهائیت نیاز به بازنگری و آسیب‌شناسی دارد»، «نگاه ناشران خارجی به متفکران معاصر» تا «اهالی کتاب و قلم از حال و هوای انتخابات چه می‌گویند؟» مورد بررسی قرار گرفت. در این گزارش مهم‌ترین رویدادهای تاریخ و سیاست را مرور می‌کنیم.

تهران در مبارزات معاصر ملت ایران نقش اساسی داشت

عباس سلیمی نمین گفت: تهران در مبارزات معاصر ملت ایران نقش اساسی داشت. به‌ویژه قبل و بعد از مشروطه، کانون تحولات بود. طبیعتاً تأثیر این تحولات، رشدی را به کسانی که در مرکزیت کشور زندگی می‌کردند، می‌بخشید. چون در کانون آن قرار داشتند و در تظاهرات در برابر مجلس شرکت می‌کردند. اتفاقات عمده‌ای در این شهر صورت می‌گرفت.

چه شخصیت‌هایی در شکل‌گیری جریان انقلاب اسلامی مؤثر بودند؟

محمدحسن رجبی‌دوانی گفت: می‌توان فعالیت‌هایی را ذکر کرد و به صورت دایرةالمعارفی تحت عنوان شناسنامه یا «دایره‌المعارف انقلاب تهران» تدوین کرد. فعالیت‌های ذکر شده و شخصیت‌هایی که در شکل‌گیری جریان انقلاب اسلامی مؤثر بودند به صورت مقالات مبسوط دایره‌المعارفی تألیف شود.

منیر شفیق؛ متفکر اسلامی در مقطع پسا انقلاب اسلامی ایران

حسین جابری انصاری، مترجم کتاب «اخگر به گریبان: برگ‌هایی از خاطرات منیر شفیق» گفت: مطالعات اسلامی منیر شفیق کم‌کم گسترده‌تر شده و یک فلسطینی مسیحی کمونیست، در این فراز و نشیب زندگی خود نه تنها مسلمان می‌شود، بلکه به یک متفکر اسلامی تبدیل و یک شخصیت اسلامی معروفی در مقطع پسا انقلاب اسلامی ایران می‌شود.

مطالعات بهائیت نیاز به بازنگری و آسیب‌شناسی دارد

حمیدرضا اسماعیلی گفت: بابیت موضوع دامنه‌داری است. ۱۸۰ سال از بابیت و حدود ۱۵۰ سال هم از تحولات جریان بهائیت می‌گذرد. امروز مطالعات مربوط این پدیده پیچیده که دارای ابعاد مختلفی است، نیاز به بازنگری و آسیب‌شناسی دارد. شاید تصور بسیاری بر این باشد که بهاییت یک موضوع تاریخی مربوط به زمان قاجار و پهلوی بوده و امروز شناخت آن خیلی اهمیتی ندارد. یا مثلاً نهایتاً چند ده هزار نفر هستند که فرقه‌ای دارند و مشغول عقاید و مناسک فرقه‌ای خود هستند. بخشی از این باورهای اشتباه درباره بهاییت ریشه در حوزه بهائی‌پژوهی دارد.

نگاه ناشران خارجی به متفکران معاصر

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اثرگذارترین کشورهای منطقه همیشه مورد توجه پژوهشگران و تحلیلگران حوزه سیاست دیگر کشورها بوده و سالانه تعداد بسیاری از این پژوهش‌ها در سطح جهان به زیور طبع آراسته می‌شوند. نمایشگاه‌های کتاب در دیگر کشورها بهترین فرصت برای شناختن این دست از پژوهش‌هاست.

اهالی کتاب و قلم از حال و هوای انتخابات چه می‌گویند؟

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. اهالی کتاب نیز همراه با مشارکت مردم از حال و هوای انتخابات گفتند.

زنان نقش عمده‌ای در هزاره سوم پیش از میلاد در زندگی روزمره داشتند

سیدمنصور سیدسجادی، نویسنده کتاب «جهانِ ایرانی و همسایگانش در پیش از تاریخ» گفت: آنچه که به رای‌العین دیدم و توجه کردم در هزاره سوم پیش از میلاد دوران آغاز شهرنشینی و شکل‌گیری دولت‌شهرها بوده است. در آن زمان زنان نقش عمده‌ای را در زندگی روزمره ایفا می‌کردند. مردم‌شناسان و مردم‌نگاران با جوامع زنده روبه‌رو هستند اما باستان‌شناس از خاک خاموش حرف می‌کشد.

کتاب‌های «کارزار انتخابات» و «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی» منتشر شدند

کتاب‌های «کارزار انتخابات؛ راهبرد، راهنما، راهکار» و «انتخابات و تکنیک‌های تبلیغات سیاسی» از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری انتشارت ایران منتشر شدند.

از رفتار انتخاباتی تا مشارکت سیاسی در ایران

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود. به این مناسبت در این گزارش نگاهی داریم به کتاب‌هایی که با موضوع انتخابات راهی بازار چاپ و نشر شده‌اند.

دعوت بنیاد ایران‌شناسی به حضور پر شور مردم ایران در انتخابات

محمد حسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی با انتشار پیامی آحاد جامعه ایران را به حضوری پر شور در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری دعوت کرد.

اولین اقدام تشکیلات بهائیت در اواخر زمان قاجار

طبق اسناد به دست آمده که در آرشیوهای مختلف چاپ شده است، اولین اقدام تشکیلات بهائیت در اواخر زمان قاجار، یعنی زمان احمدشاه، بود که رضاخان را به عنوان کسی که می‌تواند کاری انجام بدهد و قاجار را که سیستم فاسدی بود از بین ببرد و یک سیستم دیگری را روی کار بیاورد، تشکیلات بهائیت، رضاخان را به انگلیسی معرفی کردند. بعد هم رضاخان تا می‌توانست به صورت پنهانی از اینها حمایت می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط