پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
اولین اقدام تشکیلات بهائیت در اواخر زمان قاجار/ حمایت پنهان رضاشاه از بهایی‌ها

طبق اسناد به دست آمده که در آرشیوهای مختلف چاپ شده است،‌ اولین اقدام تشکیلات بهائیت در اواخر زمان قاجار، یعنی زمان احمدشاه، بود که رضاخان را به عنوان کسی که می‌تواند کاری انجام بدهد و قاجار را که سیستم فاسدی بود از بین ببرد و یک سیستم دیگری را روی کار بیاورد،‌ تشکیلات بهائیت، رضاخان را به انگلیسی معرفی کردند. بعد هم رضاخان تا می‌توانست به صورت پنهانی از اینها حمایت می‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، شماره بیست و هشتم فصلنامه بهائی‌شناسی در زمستان ۱۴۰۲ به مدیر مسئولی عبدالحسین فخاری و شورای سردبیری مهدی حبیبی و مهدی هادیان منتشر شد. فصلنامه «بهائی‌‏شناسی» به‌عنوان فصلنامه تخصصی فرهنگی-اجتماعی در نقد بهائیت در طول چند سالی که از انتشار آن می‏‌گذرد، تلاش کرده خود را محدود به محوری خاص در این عرصه نکند و ضمن بررسی مسائل کلامی و اعتقادی، به مسائل تاریخی و اجتماعی در باب بهائیت و نقد آن نیز بپردازد. علاوه بر این، «بهائی‌شناسی» در هر شماره، مصاحبه‌‏هایی از صاحب‌نظران این عرصه را منتشر می‌کند و نگاهی هم به رویدادهای جامعه‏ بهائی و تحولات بین‏‌المللی در این حوزه دارد. گفت‌وگو با پژوهشگران غیرایرانی نیز بخش دیگری از این فصلنامه را تشکیل می‌‏دهد.

در این شماره از فصلنامه بهائی‌شناسی این سرفصل‌ها را از نظر می‌گذرانیم: آزمون بزرگ غیبت، روی خط خبر، به بهانه انتشار کتاب اقدس به زبان لهستانی، نامه‌های پرمهر، مصاحبه، بهائیت در آذربایجان؛ گفت‌وگو با جناب آقای اصغر حیدری، تشکیلات بهائی و منتقدان، قسمت پانزدهم احمد سهراب، پژوهش، نامه‌ای از آلفونس نیکلا به عباس افندی درباره ترجمه کتاب بیان، مروری بر کتاب فلسفه نیکو، معرفی کتاب: حیات یحیی نجی، قسمت دوم، بهائیان در دانشگاه آمریکایی بیروت و تشکیل طبقه متوسط در خاورمیانه اوایل قرن بیستم، رهبر بهائیان از نگاه خواهر.

در بخش مصاحبه و بهائیت در آذربایجان که به گفت‌وگو با اصغر حیدری اختصاص دارد؛ می‌خوانیم: طبق اسناد به دست آمده که در آرشیوهای مختلف چاپ شده است، اولین اقدام تشکیلات بهائیت در اواخر زمان قاجار، یعنی زمان احمدشاه، بود که رضاخان را به عنوان کسی که می‌تواند کاری انجام بدهد و قاجار را که سیستم فاسدی بود از بین ببرد و یک سیستم دیگری را روی کار بیاورد، تشکیلات بهائیت، رضاخان را به انگلیسی معرفی کردند. بعد هم رضاخان تا می‌توانست به صورت پنهانی از اینها حمایت می‌کرد.

در زمان پسرش محمدرضا دیگر نخست‌وزیر بهائی زاده بود، رئیس ساواک رسماً بهائی بود، رئیس بخش سوم ساواک، اداره کل سوم ساواک، پرویز ثابتی بهائی بود. چند نفر از شکنجه‌گران معروف ساواک یکی اسمش فریدون بود، یکی آرش بود، بهائی بودند. خیلی از اینها بهائی بودند. اقتصادیون بهائی بودند. سیاسیون بهائی بودند. اگر واقعاً انقلاب اسلامی به وقوع نمی‌پیوست، واقعاً ایران به سمت ایجاد کشوری بهائی پیش می‌رفت و یکی از اصلی‌ترین زمینه‌ای که من در کتابم اشاره کردم، اینها از انقلاب اسلامی بدشان می‌آید و در مقابلش ایستادند. در نهادهای بین‌المللی همیشه علیه ایران کار می‌کنند، هم نهادهای سیاسی و هم نهادهای اقتصادی. این است که انقلاب اسلامی به رهبری مرحوم امام جلوی تبدیل ایران به اولین کشور بهائی را گرفت و اینها از انقلاب اسلامی بسیار ضربه خوردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط