پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۱
صنعت نفت موجب رشد ادبیات اعتراضی در جنوب شد/ تأثیر صنعت نفت بر توسعه کتابخانه‌ها و رشد نویسندگان

خوزستان -نویسنده خوزستانی گفت:‌ تأثیرات منفی نفت در جامعه موجب رشد ادبیات اعتراضی در جنوب شد و رهاورد آن اختلاف میان جامعه کارگران و کارمندان و تبعیض در تخصیص امکانات بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، شبنم خانم پور نویسنده کتاب از نفت تا داستان شامگاه چهارشنبه در نشست فرهنگی کتابفروشی محام اهواز با عنوان «جامعه شناسی ادبیات داستانی خوزستان با تاثیرپذیری از صنعت نفت در دهه ۵۰ و۴۰» بیان کرد: همانگونه که در مقدمه کتاب از نفت تا داستان تاثیر رخدادهای اجتماعی وسیاسی بر ادبیات این مرز وبوم امری آشکار است، داستان نویسی جنوب هم از این امر مستثنی نبوده است.

حاتم پور بابیان اینکه در مقطع دکتری پژوهشم بر روی داستان نویسندگان جنوب بود، اظهارکرد: موضوع انتخابی سبک شناسی داستان‌های جنوب بود و در مطالعه برای جمع‌آوری یافته‌ها پیوند عمیق صنعت نفت و مسائل مربوط به آن را در داستان ها مشاهده کردم و به یقین رسیدم که این موضوع ظرفیت کار پژوهشی دارد.

وی ادامه داد: کشف نفت وحضور انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها و در میان آن ساخت فضاها و امکاناتی به منظور زندگی بهتر و راحت برای خودشان از یک سو، سرآغاز اختلاف طبقاتی میان اقشار جامعه از کارمند تا کارگر شد و در سوی دیگر رشد و ترقی برای عده‌ای از ساکنین آن مناطق فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت نفت در جامعه تاثیر دوگانه‌ای داشت، عنوان کرد: صنعت نفت تأثیرات هم منفی و هم مثبت داشت، اما تأثیر این صنعت بر ادبیات جنوب قطعاً مثبت بود، زیرا در دوره اوج صنعت نفت، برنامه‌های فرهنگی و آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم بر نویسندگان جنوب اثرگذار بود.

این استادیار دانشگاه گفت: آشنایی با آثار به روز سینمای جهان و ادبیات در دهه‌های ۳۰ تا ۵۰ به یمن فعالیت‌های فرهنگی صنعت نفت شکل گرفت و همچنین یادگیری زبان انگلیسی برای همه مردم حتی قشر بی‌سواد رایج و عادی شده بود.

حاتم پور در بخش دیگر سخنان خود درخصوص تأثیرات منفی صنعت نفت تصریح کرد: تأثیرات منفی نفت در جامعه موجب رشد ادبیات اعتراضی در جنوب شد و رهاورد آن اختلاف میان جامعه کارگران و کارمندان و تبعیض در تخصیص امکانات بود.

وی با تأکید براینکه بازتاب این واقعیت در ادبیات جنوب، موجب خلق سبک جدیدی از ادبیات اعتراضی شد، بیان کرد: ادبیات اعتراضی دربرگیرنده قشرکارگری، بومی و روستایی شد که شکل گیری مضمون اعتراض در ادبیات داستانی جنوب باعث شد تا نویسندگان شکل تلفیقی از ادبیات کارگری، بومی و روستایی و ادبیات اعتراضی را در داستان‌های خود نشان دهند.

وی هدف اصلی نوشتن کتاب از نفت تا داستان را تمرکز بر تأثیرگذاری صنعت نفت ایران بر ادبیات داستان‌نویسی جنوب کشور دانست و افزود: در این کتاب نویسندگانی چون نجف دریابندری، احمدمحمود، ناصرتقوایی، ابراهیم گلستان و… مورد توجه من بود.

وی درخصوص به تعویق افتادن فروش کتابش افزود: متأسفانه ناشر کتاب بعد از انتشارکتاب فوت شد و فروش کتاب به من واگذار شد و با توجه به مشغله‌های کاری نتوانستم آن را به فروش برسانم‌.

حاتم پور با اشاره به ظرفیت و توانایی نویسندگان خوزستانی اضافه کرد: خوزستان قابلیت‌های فراوانی دارد و از هر لحاظ غنی و بی‌نیاز است و با وجود نویسندگان ماجراجو در پیدایش مکتب جنوب؛ متاسفانه تاکنون موفق به ابراز این جریان فکری نشده‌ایم وخیلی از نویسندگان مجهول باقی مانده‌اند.

نویسنده کتاب نفت…تا داستان گفت: مهاجرت کردن از بقیه استان ها به خوزستان به دلیل وجود نفت بود که صنعت نفت کارگران را از کارمندان جدا کرده و باعث پیدایش فاصله طبقاتی شد.

وی ادامه داد: از جمله تأثیرات مثبت صنعت نفت در آن دهه، افزایش کتابخانه‌ها بود که در رشد نویسندگان تأثیر فراوانی داشت.

وی با توضیح اینکه نویسندگان جنوب واقع گرا هستند، عنوان کرد: سبک نویسندگان جنوب و خصوصاً خوزستان یک پله بالاتر از تمامی استان های دیگر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها