یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
آشنایی با باستان‌شناسی و هنر پیش از اسلام و شناخت مکان‌های باستانی از اهداف تالیف این کتاب است

ایلام- مؤلف و ناشر پیشکسوت ایلامی گفت: آشنایی با باستان‌شناسی و هنر پیش از اسلام (دوران تاریخی)، شناخت مکان‌های باستانی دوران پارت و ساسانی و آشنایی با آثار و شواهد فرهنگی محوطه‌های باستانی از اهداف تالیف کتاب «باستان‌شناسی و هنر دوران پارت و ساسانی» است.

حبیب‌الله محمودیان، مؤلف و باستان‌شناس پیشکسوت ایلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: فلات ایران به دلیل شرایط و موقعیت مطلوب جغرافیایی و قرارگرفتن در منطقه‌ی معتدل شمالی، از دیرباز سکونتگاه انسان‌ها و مهد تمدن و فرهنگ بشریت بوده است.

وی ادامه داد: دره‌های کوهستانی، دشت‌های میانکوهی، غارهای طبیعی، جنگل‌های انبوه، دامنه‌ها، جلگه‌های حاصلخیز و رودهای مهم و حواشی معتدل دریاها موجب شده تا شرایط مساعد و مناسب برای استقرار در دوران مختلف زندگی انسان فراهم شود.

مدیر نشر زاگرو ادامه داد: انتظار می‌رود مخاطبان و جوامع هدف، با مطالعه کتاب به توانایی‌هایی آشنایی با محوطه‌های باستانی دوره تاریخی ایران (دوران پارت وساسانی) فعالیت‌های باستان شناسی و هنر ایران در این محوطه‌ها آثار و شواهد فرهنگی به دست آمده از محوطه و مکان‌های باستانی آشنا شده و به مقایسه و تحلیل آن‌ها بپردازند و دست یابند.

این پژوهشگر پیشکسوت ایلامی تاکید کرد: برای تحقق اهداف آموزشی ضرورت دارد که خوانندگان؛ منابع و اسناد مختلف را مطالعه کنند و پژوهش و تحقیق در هر زمینه‌ای، اساس کار و تأمل و دقت و مقایسه و تحلیل در مطالعات، را مورد توجه قرار دهند و شرایط جغرافیایی مناطق در بررسی‌ها و فعالیت‌های باستان شناسی مدنظرشان باشد.

سهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در جهت تحقق این اهداف، کلیدی و اساسی است

مؤلف کتاب «اطلس استان ایلام (جغرافیای تاریخی و گردشگری)» ادامه داد: باید اذعان داشت که سهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در جهت تحقق این اهداف، کلیدی و اساسی است. تدوین تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران در دوران پیش از اسلام و انجام طرح‌ها و پروژه‌های مطالعاتی برای دستیابی به این مهم، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: در راستای تحقق این اهداف، کتاب تحولات تاریخی و باستان‌شناختی ایران در دوران ماد و هخامنشی با تأکید بر تاریخ اقوام ساکن در فلات ایران از آغاز تا پایان حکومت هخامنشیان تدوین و توسط انتشارات زاگرو چاپ و منتشر شد.

ناشر نمونه استان در سال‌های: ۱۳۹۱، ۱۳۹۵، ۱۳۹۶، ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و۱۳۹۹و ۱۴۰۲ ادامه داد: کسب اطلاعات در زمینه شواهد فرهنگی آثار، زمینه ساز تحلیل‌های قابل قبول علمی است، لذا این موضوع مورد توجه بیشتر واقع و اطلاعات تاریخی و شرایط فرهنگی، اجتماعی، دوران مختلف تاریخی در بررسی‌ها و فعالیت‌های پژوهشی باستان‌شناسی مورد تأکید قرار گیرد.

ایران جایگاه مهمی در تاریخ و تمدن گذشته بشری داشته است

مؤلف کتاب «اطلس زیارتگاه‌های استان ایلام» ادامه داد: تحقیقات و کاوش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که ایران جایگاه مهمی در تاریخ و تمدن گذشته بشری داشته است. بسیاری از مکان‌ها و محوطه‌های باستانی کشور مورد بررسی و کاوش‌های علمی قرار نگرفته است. از این نظر تلاش در این عرصه باید به صورتی همه جانبه و فراگیر گسترش یابد.

وی ادامه داد: بدیهی است با برنامه‌ریزی‌های متکی بر یافته‌های علمی و تربیت نیروی انسانی متخصص در این رشته و رشته‌های مرتبط می‌توان تحول و تحرکی در این عرصه به وجود آورد.

مدیرمسئول فصلنامه مطالعات ایلام‌شناسی ادامه داد: تلاش شده تا بخشی از یافته‌های حاصل از پژوهش‌های باستان‌شناسی و نیز اسناد مکتوب متعلق به دوران تاریخی ایران مورد مطالعه و بررسی قرارگیرد و به تدریج چاپ و منتشر شود.

وی ادامه داد: در این نوشتار مجموعه دیگری از تاریخ و باستان شناسی ایران در دوران سلسله‌های حکومتی پارت وساسانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته که نتایج حاصل از این پروژه، ارائه شده است.

باستان شناس پیشکسوت ایلامی گفت: این یافته‌ها شامل بیان کلیاتی در زمینه باستان‌شناسی و هنر پیش از تاریخ ایران، اقوام ساکن و مهاجر در گستره سرزمینی فلات ایران، اقوام آریایی و تحولات تاریخی و باستان شناختی دوران‌تاریخی (سلسله‌های حکومتی پارت و ساسانی) است که با بهره‌گیری از منابع مختلف از جمله گزارش پژوهش‌های باستان شناسی و اسناد تاریخی جمع آوری، تدوین شده است.

آشنایی با باستان‌شناسی و هنر پیش از اسلام و شناخت مکان‌های باستانی از اهداف تالیف این کتاب است

محمودیان با اشاره به محتوای این کتاب ادامه داد: بررسی و شناسایی مکان‌های باستانی، یافته‌ها و کشف‌های جدید حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی، یادداشت‌های تاریخی، جزوه‌های آموزشی، مقالات چاپ شده در مجلات تخصصی و… بخشی از محتوای این کتاب را تشکیل داده است.

وی در پایان تاکید کرد: انتظار می‌رود فرهیختگان عرصه تاریخ، فرهنگ و تمدن، با بهره گیری از یافته‌های علمی و روش های هدفمند علمی این حرکت را استمرار بخشند تا تاریخ افتخارآمیز ادوار مختلف ایران زمین، جایگاه ویژه خود را پیدا کند و مطالعه و بررسی اسناد و منابع در جهت شناسایی و معرفی میراث‌های ارزشمند گذشته، گام مهمی در این عرصه خواهد بود.

به گزارش ایبنا؛ حبیب‌الله محمودیان، متولد ۱۳۲۹ در شهر ایلام، فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته باستان‌شناسی پیش از تاریخ ایران و عضو هیات علمی دانشگاه، از چهره‌های مطرح علمی، ادبی و پژوهشی ایلام و ایران است. وی تاکنون بیش از ۸۰ عنوان کتاب تألیف، ترجمه و منتشرکرده و در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، موفق به انجام ده‌ها پروژه و طرح پژوهشی و مطالعاتی و نیز تألیف ده‌ها مقاله در عرصه باستان‌شناسی، تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران‌زمین و مسائل تعلیم و تربیت شده که در مجلات تخصصی ملی و بین‌المللی چاپ و منتشر شده است.

نشر زاگرو، کتاب «باستان‌شناسی و هنر دوران پارت و ساسانی» تألیف حبیب الله محمودیان با طراح جلدی از لیلا دهبالایی، در نوبت اول چاپ، در سال ۱۴۰۲، در ۳۲۰ صفحه به قیمت ۳۸۵ هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • رحیم تزری US ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۳
    . It is great جناب دکتر محمودیان کاری است، بزرگ و درخور ستایش. جای این اثر درمیان کتابهای باستان شناسی خالی بود تنت، تندرست و توانت فزون
  • امید IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
    همانطور که در تیتر نوشتید ، هدف این کتاب اشنا کردن نقاط تاریخی برای غارتگران میراث تاریخیه ایرانیان است و بس
  • Mohamad IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    عالیست
  • ساحل IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    هزاران درود بر دکتر محمودیان رسالت ایرانی آریایی را به جااوردید موفق و مؤید باشید
  • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    سلام و احترام...استفاده کردم استاد بزرگوار...یه سوال داشتم اگر امکانش هست شماره تماس بدهید با شما استاد بزرگوار تماس بگیرم...ممنون و متشکرم
  • مهدی اسلامی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
    ممنون بابت زحمتهای که در عرصه باستان کشیدید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها