شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱
از کلنگ‌زنی تا بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در روستاهای کم‌برخوردار

بوشهر – بر زمین نشستن کلنگ کتابخانه عمومی روستای نظرآقا شهرستان دشتستان مهم‌ترین پروژه اجرایی استان بوشهر در حوزه کتاب و کتابخانه در دهه فجر امسال بود، همچنین بازگشایی کتابخانه‌های روستاهای آبطویل و کاکی نیز دیگر طرح‌های مهم کتابخانه‌ای این استان در چهل‌و‎پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شناخته شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، همزمان با دهه فجر افزون بر اجرای برنامه‌های ترویجی و کتابخوانی مثل مسابقه کتابخوانی، نشست کتابخوان، رونمایی و معرفی کتاب، بلندخوانی و جمع‌خوانی کتاب و… در شهرستان‌های ۱۰ گانه استان بوشهر، امسال شاهد اتفاقات خوبی در روستاها در حوزه کتاب و کتابخانه این استان بودیم که مهم‌ترین آن کلنگ‌زنی کتابخانه نظرآقای شهرستان دشتستان بود که پیش از این قرار بود در هفته دولت اتفاق بیفتد ولی به‌دلایلی این مهم محقق نشد تا خوشبختانه در دهه فجر امسال بالاخره عملیات اجرایی کتابخانه عمومی این روستا که جمعیتی بالای ۲۵۰۰ نفر دارد، با پیگیری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر و مسئولان شهرستانی و محلی آغاز شد.

به گفته مدیرکل کتابخانه‎‌های عمومی استان بوشهر، در سال‌های گذشته حتی یک کتابخانه نیز در دشتستان کلنگ زده نشد؛ اما در یک سال گذشته تنها در شهرستان دشتستان چهار کتابخانه در روستاهای خلیفه، درودگاه، بُنداروز و هم‌اکنون در نظرآقا، کلنگ‌‎زنی شده است.

حیدر راهب ادامه داد: زمین این کتابخانه از سوی خانواده شهید بزرگوار «خدانظر نامی نظری» اهدا شده است. کتابخانه عمومی نظرآقا در زمینی به متراژ ۴۴۰ متر مربع و با زیربنای ۳۳۵ مترمربع احداث خواهد شد. اعتبار این پروژه در مجموع بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال است که نیمی از این اعتبار از محل تملک دارایی از سوی فرمانداری دشتستان، بخشی از آن از سوی نماینده مردم دشتستان در مجلس و بخش دیگر نیز از سوی دهیاری و شورای روستا تأمین خواهد شد.

به عقیده وی، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی توجه ویژه به مقوله فرهنگ بوده است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره کرده‌اند. تعداد کتابخانه‌های استان تا پیش از انقلاب تنها ۷ باب بود اما اکنون که ۴۵ سال از عمر بابرکت انقلاب می‌گذرد استان بوشهر دارای ۷۹ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی است، این رشدی که به برکت انقلاب اتفاق افتاده و قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و این مسئله نشان‎دهنده این است که انقلاب اسلامی به حوزه فرهنگ به ویژه کتاب خیلی اهمیت داده است.

کتابخانه عمومی شهید باهنر روستای آبطویل بازگشایی شد

بازگشایی کتابخانه عمومی شهید باهنر روستای آبطویل پس از بازطراحی و تعمیرات اساسی، طرح دیگری بود که در دهه فجر در این استان رونمایی شد. کتابخانه عمومی شهید باهنر آبطویل که در سال ۱۳۷۴ با زیربنای ۱۵۰ متر مربع ساخته شد و هم‎اکنون نیز دارای بیش از ۱۴ هزار نسخه و ۷۰۰ عضو است، مهر ماه امسال کلنگ بازطراحی و تعمیرات آن زده شد که طی پنج ماه با صرف هزینه‎ای بالغ بر ۵ میلیارد و ٥٠٠ میلیون ریال آماده و بازگشایی شد.

این کتابخانه در حال حاضر دارای بخش‎های مختلف شامل مخزن، دفاع مقدس، بوشهرشناسی، نشریات، کمک آموزشی، مرجع، سالن مطالعه، بخش ویژه کودک و نوجوان آماده ارائه خدمات به علاقه‎مندان کتاب و کتابخوانی و مطالعه است.

به گفته راهب در آیین بازگشایی این کتابخانه، امسال کتابخانه شهید شیخ حسین چاهکوتاهی شهر بوشهر افتتاح و کتابخانه روستای آبطویل نیز پس از کتابخانه‎های چغادک و چاهکوتاه، سومین کتابخانه در سطح شهرستان بوشهر است که بازطراحی شده است.

وی یادآور شد: در بازطراحی کتابخانه‎ها، استقبال و بازخورد عموم مردم در نظر گرفته می‌شود و هم‎اکنون در کتابخانه‎هایی که بازطراحی انجام گرفته به‌خاطر زیبایی و جلوه های بصری که ایجاد شده، استقبال علاقمندان به خصوص قشر کودک و نوجوان نسبت به قبل از آن بسیار بیشتر شده است.

کتابخانه عمومی شهر کاکی جان دوباره گرفت

بازگشایی کتابخانه عمومی ولی‎عصر (عج) شهر کاکی پس از بازطراحی، انجام اصلاحات ساختمانی و تعمیرات اساسی، نیز دیگر طرح زیرساختی بود که همزمان با دهه فجر پیروزی انقلاب در استان بوشهر با حضور مسئولان استانی و شهرستانی محقق شد.

کتابخانه عمومی ولی عصر (عج) شهر کاکی در سال ۱۳۵۷ تاسیس و ساختمان فعلی کتابخانه در سال ۱۳۸۳ با زیربنای ۳۸۰ مترمربع به عنوان تنها کتابخانه شهر کاکی افتتاح شد. این کتابخانه که دارای بیش از ۲۳ هزار نسخه کتاب و ۱۲۰۰ عضو است، آذر ماه امسال کلنگ بازطراحی و تعمیرات آن زده شد که طی دو ماه با صرف هزینه‎ای بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آماده و بازگشایی شد.

این کتابخانه در حال حاضر دارای بخش‌های مختلف شامل مخزن، دفاع مقدس، بوشهرشناسی، نشریات، کمک آموزشی، مرجع، سالن مطالعه آقایان، سالن مطالعه بانوان، بخش ویژه نوجوان و بخش کودک است و آماده ارائه خدمات کتابخوانی و پذیرایی از دوستدارن کتاب است.

به گزارش ایبنا؛ در چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در استان بوشهر بالغ بر ۲۷۰ ویژه‌برنامه با محوریت کتاب و موضوع «انقلاب اسلامی» شامل نشست کتابخوان تخصصی ویژه انقلاب، مسابقه کتابخوانی، مسابقه داستان‌نویسی، عکاسی، نقاشی و روزنامه‌دیواری، برگزاری جشن، نمایشگاه و بازنمایی کتب موضوعی، نشست‌های کتابخوان دانش‌‎آموزی و… اجرا شد و افزون بر این، سه پروژه مهم کتابخانه‌ای در روستاهای این استان به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسیدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها