چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
«پدربزرگ و راز صندوقچه» مربوط به مبارزات انقلاب است

قم - یک نویسنده درباره رمان نوجوان «پدربزرگ و راز صندوقچه» گفت: این رمان، یک کار تاریخ معاصر و مربوط به مبارزات انقلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، فاطمه بختیاری عصر سه‌شنبه در برنامه عصرانه داستان قم در سالن مهر حوزه هنری گفت: این رمان، یک کار تاریخ معاصر، مربوط به مبارزات انقلاب است.

وی ادامه داد: هنگام نوشتن از تاریخ معاصر، نمی‌توان چندان از تخیل استفاده کرد، همچنین حوادث تکراری‌اند و این کار را سخت می‌کند.

این نویسنده تصریح کرد: من از شخصیت اول دختر استفاده کردم تا جذابیت جدیدی به کار بدهم، زیرا قهرمان اکثر رمان‌های نوجوان انقلاب، پسر هستند و البته نشان دهم که انقلاب و مبارزه به‌طور ناخودآگاه روی زندگی زنان هم تاثیر گذاشت و بعضاً سرنوشت‌شان را دچار تغییر کرد.

نویسنده کتاب پدربزرگ و راز صندوقچه، درباره کارکرد افسانه شنگول و منگول در اثر خود گفت: می‌خواستم با این قصه، رابطه عاطفی بین نسل‌ها را نشان دهم. این قصه را پدربزرگ بلد است، صدیقه، نوه پدربزرگ می‌داند و حتی مخاطب کودک و نوجوان امروز هم شنیده است.

نویسنده‌ای که به تاریخ مملکت خود می‌پردازد، ارزشمند است

فاطمه نفری، نویسنده و داستان‌نویس در بخش دیگری از این برنامه گفت: نویسنده‌ای که به تاریخ مملکت خود می‌پردازد، ارزشمند است. دختر قهرمان بودن نیز خیلی ارزشمند است اما رده سنی مخاطب کاملاً مشخص نیست.

وی بیان کرد: در برخی قسمت‌های متن، صدیقه دختری ۹ یا ۱۰ ساله است اما در برخی اکت‌های داستانی، او نمی‌تواند کمتر از ۱۳ سال داشته باشد زیرا به مبارزه جهت می‌دهد و قدرت عمل را در دست می‌گیرد. با این همه صدیقه، شخصیت شیرینی ست.

نفری افزود: درون‌مایه، نخ تسبیحی است که عناصر داستان را بهم متصل می‌کند. کار نوجوان، ظرفیت بیشتری برای عمیق شدن و استعاره‌سازی دارد. این رمان در طول و سیر خطی داستان خوب پیش رفته است اما در عمیق کردن داستان، جای پرداخت بیشتری داشت.

رویا حسینی مجری کارشناس، در ادامه این نشست به معرفی رمان «پدربزرگ و راز صندوقچه»، پرداخت و گفت: صدیقه چند ماهی است که پدر و مادرش را از دست داده است و با خاله‌اش زندگی می‌کند اما سبک زندگی خاله را دوست ندارد.

وی ادامه داد: پدربزرگ که مدتی زندان ساواک بوده، آزاد شده و دنبال صدیقه آمده است ولی حرف زدنش و رفتارش شبیه دیوانه‌ها شده است.

حسینی افزود: شخصیت داستان خودش را «آقاگرگه» خطاب می‌کند و به صدیقه می‌گوید «حبه انگور!». با این همه، صدیقه رفتن با پدربزرگ را به خانه‌ی خاله، ترجیح می‌دهد. «پدربزرگ و راز صندوقچه»، رمانی برای مخاطب کودک و نوجوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها