شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳
ابهام طبس؛ رمزگشایی از جعبه سیاه تهاجم نظامی آمریکا

کتاب «ابهام طبس» تالیف شاداب عسگری دربردارنده اسنادی دست اول است که می‌تواند چشم‌اندازی ویژه و منحصربه‌فرد از تاریخ انقلاب ایران ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «ابهام طبس» کتابی است به کوشش شاداب عسگری در حوزه گفتمان انقلاب و تاریخ‌نگاری تحلیلی که به عملیات طبس و شکست آمریکایی‌ها در خاک ایران می‌پردازد.

طی چند دهه گذشته مطالب بسیاری در مورد چگونگی انجام یا شکست این عملیات مطرح، مصاحبه‌های متعددی انجام و تحلیل‌های بسیاری ارائه شده که به‌گفته نویسنده «ابهام طبس» بیشتر آنها فقط بر یک یا چند وجه محدودِ مرتبط با این ماجرا متمرکز بوده و این موضوع هرگز به صورتی کلان و جامع‌نگر مورد بررسی قرار نگرفته است.

نویسنده کتاب در صفحات آغازین، پرسشی مطرح می‌کند و می‌نویسد: «آیا بعد از گذشت بیش از چهل سال از وقوع این عملیات نظامی، زمان آن فرا نرسیده تا ناگفته‌های باقی‌مانده این عملیات بیان شود و ابهامات طرح شده رفع شوند؟» و پاسخ به همین پرسش است که منتج به تهیه و تدوین کتابی می‌شود که ضمن بررسی سویه‌ها و دلایل پیش از این عملیات و گریزی به سال‌های منتهی به انقلاب، اسناد حمله نظامی آمریکا به ایران را روایت و واکاوی می‌کند. اسنادی دست اول که می‌تواند چشم‌اندازی ویژه و منحصربه‌فرد از تاریخ انقلاب ایران ارائه دهد.

«ابهام طبس» به کوشش شاداب عسکری در ۵۲۰ صفحه و بهای ۲۱۰ هزارتومان از سوی انتشارات ایران به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها