جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در چین گشایش یافت/ میراث‌فرهنگی گویای رازهای هزاران ساله ملت‌هاست

نمایشگاه «شکوه ایران باستان» با حضور «علی دارابی» قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در چین گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین افتتاح نمایشگاه «شکوه ایران باستان» صبح امروز جمعه با حضور علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، لی چون قائم مقام وزیر و رییس میراث فرهنگی چین، بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین، وانگ مدیر کاخ موزه پکن و هیأت همراه در کاخ موزه پکن برگزار شد.

این نمایشگاه با هدف معرفی شایسته تاریخ و تمدن شکوهمند کشورمان و نیز ترغیب و تشویق گردشگران چینی برای سفر به ایران و با عنایت به تأثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر جذب گردشگران خارجی، نمایشگاهی از موزه ملی ایران در چین برگزار خواهد شد.

در این نمایشگاه ۲۱۱ قلم از اشیا تاریخی و ۵ شیء بازآفرینی شده (مولاژ) از آثار دوره آهن تا دوره صفوی یعنی بیش از ۳ هزار سال فرهنگ و هنر ایران در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

علی دارابی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شکوه ایران باستان که در محل در کاخ موزه شهر ممنوعه پکن، برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که در آئین گشایش نمایشگاه «شکوه ایران باستان» در پایتخت کشور کهن و تاریخی چین حضور دارم و این لحظه تاریخی برای ایران و چین و میراث فرهنگی جهان است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: میراث‌فرهنگی هر ملتی نشانه تفکر، خلاقیت، هویت، تمدن، سنت‌ها، آئین و رسوم، عقاید و پایه‌های تاریخ و فرهنگ جوامع انسانی است. میراث‌فرهنگی گویای رازهای هزاران ساله هر ملت و جامعه‌ای است که نسل به نسل، حفظ و صیانت شده و امروز به دست ما رسیده است.

او ادامه داد: در این میان دو تمدن کهن آسیا یعنی ایران و چین از چنین موهبتی برخوردار بوده‌اند. به‌گونه‌ای که آنچه از گذشته‌های دور این دو تمدن بجای مانده امروزه در قلمرو میراث بشری جای گرفته است.

دارابی گفت: از سوی دیگر این دو کشور به گواهی اسناد و مدارک معتبر تاریخی دارای پیشینه طولانی از روابط دو سویه بوده و همواره در تلاش برای گسترش این روابط بوده‌اند. ایران و چین وارثان تعاملی کهنسال هستند که یکی از نخستین گام‌های آن بیش از دو هزار سال پیش بر جاده ابریشم گذاشته شد و روایت‌های فرهنگی بسیاری که بر موج‌های خلیج‌فارس، بندر سیراف، هرمز و دریای چین با یکدیگر مبادله کرده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی ادامه داد: موزه‌ها به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم فرهنگی نقش تاثیرگذاری در معرفی فرهنگ‌های بشری داشته‌اند و بسیاری از مردم در موزه‌ها این فرصت کم نظیر را به دست می‌آورند که از نزدیک با هنر، فناوری، اندیشه و باورهای گذشتگان خود و فرهنگ های سایر کشورها آشنا شوند.

این مسئول یادآور شد: موزه‌ها از این نظر حلقه ارتباطی ما با فرهنگ‌های گذشته و همچنین سایر ملت‌ها هستند. امروزه مردم کشورهای مختلف در کنار توجه به میراث ملی به میراث کشورهای دیگر نیز بها می‌دهند و جامعه جهانی کنونی و ارتباطات گسترده میان مردمان باعث عمق این شناخت و اندیشه شده است و این آثار در قالب بخشی از میراث بشری و به نوعی بخش دیگری از میراث خودشان بررسی و تحلیل می‌شوند.

دارابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از همین روست که موزه‌های بزرگ جهان تلاش می‌کنند با برگزاری نمایشگاه‌هایی از آثار فرهنگ‌های دیگر و متقابلاً با ارسال آثار کشورشان به موزه‌های سایر کشورها، امکان بازدید و دیدار مردم کشورهای جهان با این آثار را فراهم آورند. موزه ها گنجینه و نماد داشته‌ها و نفایس تاریخی هر کشوری هستند، راهنمایی برای نگاه به گذشته و راه طی شده و راهنمایی برای حرکت امیدوارکننده به آینده است.


او یادآور شد: موزه‌ها نقش بزرگی در توسعه مناسبات، همزیستی مسالمت‌آمیز و گسترش صلح و دوری از منازعات دارند. موزه ها امروزه رابط معناداری با توسعه همه جانبه دارند.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی افزود: میراث‌فرهنگی ایران هم در مقام یکی از کشورهای با سابقة فرهنگی غنی و طولانی مورد توجه موزه‎‌های مختلف جهان بوده است و این بار موزه‌های چین میزبان این آثار ارزشمند است تا مردم کشور چین با ظرایف و ویژگی‌های هنر ایرانیان در طول دوره‌ای طولانی از نزدیک آشنا شوند. آثاری که عمق و دیرینگی ارتباطات فرهنگی میان دو کشور را به خوبی نشان می‌دهد.


معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: تردیدی نیست که این نمایشگاه گامی در تحکیم دوستی دو ملت و فرهنگ کهنسال ایران و چین است. از جناب مهندس ضرغامی وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان ملی میراث‌فرهنگی چین، مدیر و همکاران کاخ موزه پکن، مدیران و کارشناسان موزه ملی ایران و سایر حامیان این نمایشگاه، از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، سفارت جمهوری خلق چین در ایران و سایر دست‌اندکاران این نمایشگاه که در بر پایی این رویداد بزرگ همکاری شایسته‌ای داشته‌اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

نمایشگاه «شکوه ایران باستان» تا ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ برپا خواهد بود.

کاخ موزه پکن یکی از موزه‌های مشهور جهان است که در فهرست میراث‌جهانی ثبت شده و به نام «شهرممنوعه» هم شهرت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها