سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
«دو سفرنامه از جنوب ایران» پس از ۳۴ سال به بازار کتاب می‌آید

«دو سفرنامه از جنوب ایران» عنوان کتابی است که ۳۴ سال پیش به همت سیدعلی آل داوود و از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد. این کتاب طی هفته‌های آتی از سوی انتشارات امیرکبیر به بازار کتاب می‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «دو سفرنامه از جنوب ایران» عنوان کتابی است که ۳۴ سال قبل به همت سیدعلی آل داوود و از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد. این کتاب یکی از کتاب‌های در دست چاپ انتشارات امیرکبیر است که طی هفته‌های آتی به بازار نشر عرضه خواهد شد.

درمورد دو سفرنامه این کتاب می‌توان به نکات زیر اشاره کرد: نویسنده سفرنامه اول یکی از دیوانیان عصر محمدشاه قاجار است که سفر او حدود یک سال طول کشیده است و از اصفهان شروع و به بندر شیو ختم می‌شود. توصیف‌های جغرافیایی این نویسنده دقیق و حتی امروزه نیز قابل استناد است نویسنده سفرنامه از صاحب منصبان نظامی یا یکی از مهندسان وابسته به قشون وقت بوده و یکی از جنبه‌های ماموریت او شناسایی راه‌های داخلی و امکان استفاده نظامی از آنها در مواقع لزوم بوده است.

سفرنامه دوم نتیجه مسافرت دو تن از مهندسان زمان ناصرالدین شاه به نام محمدحسن میرزا مهندس و علی خان مهندس است که از تهران به خطه فارس سفر کرده‌اند. آنچه از متن گزارش برمی‌آید این است که آنها به دستور ناصرالدین شاه و برای شناسایی منازل بین راه برای مسافرت بعدی شاه به آن منطقه سفر کرده‌اند. همچنین راه رفت و برگشت آنها در این سفر متفاوت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط