جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
هم‌نشینی کتاب و گردشگری در یک کتابخانه معلق!

خراسان‌رضوی - مدیر بوم‌گردی قلب‌حیات گفت: این مجموعه مزین به کتابخانه‌ای معلق شامل ۲ هزار کتاب است و تمایل داشتم گردشگران در این مجموعه با کتاب هم‌نشین باشند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): محمدعارف روحانی‌نژاد، دکترای روانشناسی و مدرس انسان‌شناسی ابعادی که نویسنده کتاب‌هایی نظیر «قلب حیات» و «عالمی که انسان نام گرفت» هست، در خصوص احداث بوم‌گردی «قلب‌حیات» که کتاب در آن با رویکردی نوآورانه نقشی پررنگ و برجسته دارد، می‌گوید از مدت‌ها قبل فکر راه‌اندازی مکانی را در ذهنم داشتم تا کتاب در آن نقش پررنگی داشته باشد تا به واسطه آن به همراه دوستانم بتوانیم در محیطی آرام که با حال و هوای کتاب هم مانوس باشد به کارهای پژوهشی‌مان بپردازیم.

وی گفت: دوست داشتم کتابخانه متفاوتی را در همین فضا راه‌اندازی کنم که بعد از بررسی چند طرح، در نهایت این کتابخانه معلق را با مجموعه کتاب‌های شخصی خودم شامل ۲هزار جلد و همراهی دوستانم انجام دادیم، حتی لوستر هم از کتاب است از این رو دوست‌داران کتاب و گردشگران در این مجموعه می‌توانند با کتاب مانوس و هم‌نشین باشند.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه این کتاب‌ها در علوم مختلف هستند، اظهار می‌کند: تنوع کتاب‌های این کتابخانه‌ی معلق زیاد است نظیر علم طب که شامل کتاب «قرابادین کبیر» اثر مرحوم عقیلی خراسانی است و در حوزه طب سنتی ایرانی است یا کتاب «خلاصه‌الحکمه» از همین نویسنده که مربوط به کلیات علم پزشکی است، یا کتاب «قانون» اثر ابوعلی سینا که دایره‌المعارف عظیمی در علم طب است و کتاب «الاغراض الاطبیه» اثر سید اسماعیل جرجانی.

هم‌نشینی کتاب و گردشگری در یک کتابخانه معلق!

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه در این مجموعه، کتاب‌های پزشکی روز دنیا نیز وجود دارد، اظهار می‌کند: کتاب‌هایی نظیر کتاب فیزیولوژی پپزشکی گایتون و اصول‌طب‌داخلی هاریسون و… هم در بخش کتاب‌های سلامت موجود هستند که در حوزه کتاب‌های پزشکی‌ِ روز هستند، در حوزه روانشناسی هم این مجموعه کتاب‌ها به همین شکل از افلاطون، ارسطو و ملاصدرا تا فروید، راجرز، یونگ و ویلیام جیمز را شامل می‌شود.

روحانی‌نژاد بیان کرد: در کتابخانه معلق «قلب حیات» در حوزه‌های متنوعی نظیر علوم، نجوم، طب، ریاضیات، هندسه و.. کتاب‌های مختلفی وجود دارند تا کسی که اهل پژوهش است بتواند از آن‌ها بهره ببرد.

محمدعارف روحانی‌نژاد در تشریح چگونگی استقبال از این بوم‌گردی و کتابخانه معلق تصریح کرد: تاکنون اهالی هنر، پژوهشگران، دانشجویان و.. از این محیط خیلی استقبال کرده‌اند و بارها دیده‌ام که در فضای مجازی تصاویر آن را دست به دست می‌کنند.

این نویسنده ادامه داد: کارهایی که عمق داشته باشند همیشه در میان مردم نفوذ دارند، معتقدم هر کاری انجام می‌دهیم باید پشت آن حرف داشته باشد، اگر یک گلدان را برمی‌داریم و برای آن طرحی داریم باید هوش‌گیاه را بلد باشیم، اگر موضوعی از انسان را برجسته می‌کنیم باید خود انسان را بشناسیم.

وی می‌افزاید: برای انجام کارهای پژوهشی هم چون خودم به شخصه به این محیط نیاز داشتم و می‌دانستم احتمالاً افراد زیادی مانند خودم هستند که این محیط به آن‌ها شوقِ پژوهش و نوشتن می‌دهد، سعی کردم این اصل را در این بوم‌گردی رعایت کنم، الان کاغذ دیواری این مجموعه هم شامل برگه‌های کاغذهای کتاب‌هایی با قدمت ۱۰۰ ساله هستند.

روحانی‌نژاد با بیان اینکه معماری این محیط اثر معنوی خاصی روی ذهن می گذارد، اظهار کرد: کافه‌کتاب‌ها به عقیده من ذهن آدم را به سوی پراکندگی سوق می‌دهند به هیچ عنوان ذهن در آن محیط‌ها متمرکز نمی‌شود.

مدیرعامل موسسه میراث خورشید گفت: بسیاری از افرادی که به این بوم‌گردی می‌آیند به سرعت مخاطب پرو پا قرص این محیط می‌شوند چراکه متوجه معنای معماری این بومگردی می‌شوند.

به گزارش ایبنا؛ بومگردی «قلب حیات» همه روزه صبح تا شب در منطقه حصار واقع در طرقبه میزبان علاقه‌مندان و دوست‌داران کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها