چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
کتاب «هنر از دریچه فرهنگ» منتشر شد

ایلام- نشر روبه‌رو کتاب «هنر از دریچه فرهنگ» را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشر رو به رو کتاب «هنر از دریچه فرهنگ؛ نقاشی قهوه‌خانه‌ای با نگرشی بر آثار ژازه تباتبایی (طباطبایی)» نوشته سمیه مرادی را به بازار کتاب فرستاد.

این کتاب از ۱۵ فصل و یک مقدمه و منابع تشکیل شده که نویسنده تلاش داشته، اندیشه و زیبایی‌شناسی هنرمند فاخر و خلاق این هنر، ژازه تباتبایی و مکتب هنری و ایرانی قهوه‌خانه ای را از دیدگاه متفکران و نظریه‌پرداران هنر به مخاطب نشان دهد.

پردازش به جاذبه‌های تاریخی، قهوه‌خانه در ساختار جامعه صفوی و تفریحات رایج در قهوه‌خانه‌ها، بررسی تطبیقی نقاشی قهوه‌خانه‌ای و دیوارهای بقاع متبرک گیلان، بررسی جایگاه خیال و اسطوره در نقاشی قهوه‌خانه‌ای، تجلی حماسه عاشورا در نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار و… بخش‌هایی از این اثر پژوهشی است.

مؤلف سه فصل آخر کتاب به زنده‌یاد ژازه تباتبایی (طباطبایی) نقاش و مجسمه‌ساز صاحب سبک معاصر، چگونگی خارج شدن آثار ژازه و کارهای اجرایی او پرداخته که حاوی مطالب مهمی از زندگی فردی و اجتماعی این هنرمند فقید است.

کتاب «هنر از دریچه فرهنگ» منتشر شد

«ژازه تباتبایی (سیدعلی طباطبایی) (۱۳۰۵ تهران –۲۰ بهمن ۱۳۸۶ تهران) نقاش، مجسمه‌ساز، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس ایرانی بود. او «نگارخانه هنر جدید» را که اولین نگارخانه ایران و یکی از مراکز فرهنگی مهم زمان خود بود تأسیس کرد. ژازه، خود نام خویش را «تباتبایی» امضا می‌کرد.شهرت امروز او بیشتر برای فیگورهای خلاقانه و مجسمه‌های فلزی است که با جفت‌کاری (اَسِمبلاژ) قطعات فلزی ماشین‌آلات صنعتی و اتومبیل‌ها ساخته‌است. سبک او به هنر سقاخانه‌ای نزدیک است و شیرزن‌ها و خورشیدها از موضوعاتی است که اغلب در کارهای وی تکرار می‌شوند. به همین دلیل از او به همراه تنی چند از نقاشان معاصر ایرانی به عنوان پیشگامان مکتب سقاخانه در ایران یاد می‌شود که در اوایل دهه چهل شمسی شکل گرفت و شاید نخستین مکتب نقاشی منسجم ایرانی باشد.

نقاشی‌های ژازه هم معرف بیان خاص ژازه و در برگیرنده فرهنگ و نمادهای مهمی است که تابع بیان فیگوراتیو و عامه پسند ویژه اوست. نقاشی‌های او را به خصوص به لحاظ شیوه به کارگیری عناصر و بن‌مایه‌های گذشته و استفاده از بعضی نقوش سنتی و همچنین خط، در زمره کارهای مکتب سقاخانه به شمار می آورند. عموم این آثار با بهره گیری از فضاهایی خیالی و کاربرد تلفیقی خط و رنگ و نقش‌های آشنا و در عین حال ضربات احساسی و غیرپرداختی قلم مو بر سطح بوم شکل گرفته است؛ یعنی استفاده و هماهنگی میان فرم و شکل عامیانه و پرداخت حرفه‌ای و خاص با محتوا و نمادهای عامیانه.آثار نقاشی و مجسمه ژازه در موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی مانند موزه‌های لوور در پاریس، متروپولیتن نیویورک، موزه هنرهای معاصر، نگارخانه سیحون در تهران، پریوات کلکسیون در آلمان، مجموعه های شخصی قرار دارند.

آثار او در بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان، آلمان، ترکیه، هند، چین و آمریکا به نمایش درآمده و بیش از ۱۰ جایزه بین‌المللی را از آن او کرده‌است.»

به گزارش ایبنا؛ نشر روبه‌رو کتاب «هنر از دریچه فرهنگ (نقاشی قهوه‌خانه‌ای با نگرشی بر آثار ژازه تباتبایی (طباطبایی)» نوشته: سمیه مرادی را در پائیز ۱۴۰۲ در ۳۱۵ صفحه و به قیمت ۲۸۹ هزارتومان منتشرکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها