شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
ایجاد کتابخانه مشارکتی در آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی تویسرکان

همدان - فرماندار تویسرکان گفت: با پیشنهاد ایجاد کتابخانه مشارکتی در آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی در تویسرکان موافقت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در تویسرکان، حسین افشاری عصر شنبه در انجمن کتابخانه‌های عمومی تویسرکان با اشاره به رشد کتاب و کتابخوانی در شهرستان افزود: گاهی اوقات با مطالعه چندین کتاب به بن یک مطلب پی می‌بریم که می‌تواند جریان‌سازی و گفتمان ایجاد کند و این موضوع اهمیت کتاب و کتابخوانی را نشان می‌دهد.

وی از جایگاه شاعر نامدار میررضی و قرار گرفتن این شاعر بزرگ در رده حافظ سخن گفت و افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته اطراف آرامگاه میررضی به مکانی برای انباشته شدن نخاله‌ها تبدیل شده بود که ساماندهی این منطقه را از شهرداری خواستیم، و با پیشنهاد کتابخانه مشارکتی در آرامگاه این شاعر موافقت می‌کنیم.

فرماندار تویسرکان بیان کرد: بودجه تعمیر و تجهیز اداره کتابخانه‌های عمومی دو سال گذشته ۵۹ میلیون تومان بود که تلاش کردیم این مبلغ به یک میلیارد تومان افزایش یافت و به دنبال افزایش بیشتر آن هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه کتابخانه شهرک قائم (عج) و کتابخانه استاندارد مهم هستند بیان کرد: پیشنهاد این طرح‌ها را دادیم که امیدواریم از اعتبارات سفر ریاست جمهوری این دو طرح بهره‌مند شوند.

ایجاد مرکز مطالعاتی محققان در سرکان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: تراکنش‌های منابع اطلاعاتی نشان می‌دهد که امانت کتاب در شهرستان تویسرکان مطلوب است و عمده مخاطبان را محققین، پزشکان، متخصصین، دانشجویان در بر می‌گیرد.

عاطفه زارعی با اشاره به اینکه امانت بالای کتاب مسئولیت اعضای انجمن و مسئولین شهرستان را بالا می‌برد افزود: باید بتوانیم ضریب نفوذ کتابخوانی در لایه‌های مختلف جامعه با شیوه‌های متفاوت مانند رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و تعریف گردشگری فرهنگی و معرفی کتابخانه‌ها را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه اعضای انجمن اتاق فکری برای پیشبرد زیرساخت‌های کتابخوانی هستند، گفت: دغدغه همه اعضا فراموش نشدن کتاب و کتابخوانی است و این قابل تحسین است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند، یکی مطالعه کنندگان در داخل سالن کتابخانه و دیگری امانت گیرنده کتاب، گفت: علاوه بر این، بخشی از منابع اطلاعاتی کتابخانه‌ها از راه دور یعنی پایگاه‌های اطلاعاتی تحت وب ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قصد داریم در فضای در اختیار شهرداری سرکان، مرکز مطالعاتی محققان را ایجاد کنیم تاکید کرد: مطمئناً با توجه به بار فرهنگی که تویسرکان دارد این مرکز مطالعاتی مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

وی رویکرد کتابخانه‌های عمومی تویسرکان در اجرای بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی را قابل تقدیر دانست و با تاکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی با محتواسازی و استفاده مناسب از فضای رسانه‌ای، بیان کرد: با امانت کتاب‌های گویا و بریل از کتابخانه مرکزی هفته کتاب برنامه خوبی در تویسرکان برای این طیف از جامعه ارائه شود.

رشد ۴۰ درصدی امانت کتاب در تویسرکان

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان تویسرکان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره در ۷ ماهه سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: تویسرکان ۹ باب کتابخانه با سه هزار و ۶۴۱ متر مربع زیربنا دارد که سرانه زیربنا به ازای ۱۰۰ نفر جمعیت در این شهرستان ۳.۵۸ متر مربع است.

مهدی کریمی با اشاره به رتبه برتر تویسرکان در سرانه زیربنا در استان، افزود: عضویت در کتابخانه‌های عمومی در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. منابع کتابخانه‌ها با بیش از ۱۰۸ نسخه به ازای هر صد نفر، از رشد مطلوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: سال گذشته پنج هزار و ۷۵۰ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا شد و پیش‌بینی می‌کنیم کتاب اهدایی در سال جاری به ۷ هزار نسخه برسد.

وی با اشاره به رشد ۴۰ درصدی امانت کتاب در کتابخانه‌ها از برگزاری ۵۶۲ برنامه فرهنگی خبر داد و جلسات نقد کتاب، نشست کتابخوان کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای، کارگاه آموزشی، مسابقه سیمرغ سخن، توزیع بسته‌های فرهنگی رایگان در روستاهای محروم از دسترسی به مراکز فرهنگی، مسابقه عفاف و حجاب، خاطرات سبز «راویتگری دفاع مقدس»، استقرار خانه محیط زیست در کتابخانه، رونمایی از کتاب «زمانی برای عاشقی» خاطرات همسر شهید عینعلی را برخی از این برنامه‌ها عنوان کرد.

کریمی با بیان اینکه در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی جشنواره رضوی یک‌هزار و ۸۰۰ نفر در چهار رده سنی شرکت کردند خاطرنشان کرد: تابستان بیش از ۵۰ کلاس اوقات فراغت مانند قصه‌گویی، نقاشی و مهارت فن بیان در کتابخانه‌های عمومی تویسرکان برگزار شد. ۱۰۱ برنامه فرهنگی در قالب مسابقه کتابخوانی، دلنوشته کودکان، رونمایی از کتاب در موضوعات متنوع به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در هفته کتاب اجرا شد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی تویسرکان با بیان اینکه با حمایت فرماندار اعتبار حوزه تعمیر و تجهیز تویسرکان رشد خوبی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: اعتبار تعمیر و تجهیز کتابخانه دو سال پیش ۶۰ میلیون تومان بود در حالی که بودجه امسال به ۸۸۰ میلیون تومان افزایش یافت که با در نظر گرفتن مبلغ کتابخانه شهرک قائم (عج) و ۱۰۰ میلیون تومان محوطه‌سازی کتابخانه روستایی اشترمل این اعتبار به یک میلیارد تومان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به قدمت بالای کتابخانه‌های شهرستان و تامین خودرو برای کتابخانه سیار حمایت ویژه نیاز داریم گفت: ایجاد کتابخانه مشارکتی در آرامگاه میررضی با میراث فرهنگی به عنوان یک مرکز فرهنگی را در برنامه داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها