چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
کتاب«گنجینه ناشناخته» شکوه طبیعت ایلام را به نمایش می‌گذارد

ایلام- نویسنده و ایلام‌پژوه پیشکسوت گفت: کتاب «گنجینه ناشناخته»، مروری بر جاذبه ها و مناطق حفاظت شده طبیعی در ایلام، شکوه و فخر طبیعت ایلام را به نشان می‌گذارد.

سیدمحمد درخشنده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام اظهار داشت: تلاش داشته ام در کتاب تازه منتشر شده «گنجینه ناشناخته» با مروری بر جاذبه‌ها و مناطق حفاظت‌شده طبیعی در ایلام، شکوه و فخر طبیعی ایلام را به مخاطبان به صورت مستند و مصور نشان دهم.

مولف کتاب «ایلام قدیم» ادامه داد: استان ایلام، گنجینه‌ای بی بدیل و شگفت‌انگیز در دامان زاگرس است که به خاطر جاذبه‌ها و زیبایی‌های طبیعی، با عناوینی چون سرزمین طلوع خورشید، دیوالا یا سرزمین بلند و «عروس زاگرس» نام گرفته است.

مؤلف اثر «هنر قالی‌بافی در ایران» ادامه داد: استان ایلام، مظهر زیبایی‌های خدادادی است که طبیعتی بکر و ناشناخته و دنیایی بهشت‌گونه را در دامان زاگرس‌غربی به نمایش گذاشته است.

وی تصریح کرد: زیبایی آفرینش کوه‌ها و دشت‌ها و منابع جنگلی و مراتع سرسبز، آبشارها، برکه‌ها، دره‌ها، رودخانه‌ها، باغات و بوستان‌ها، غارها، شکارگاه‌ها و … چنان دلفریب، جذاب و زیباست که انسان از دیدن این مناطر شگفت زده می‌شود و به خالق هستی درود می‌فرستد.

درخشنده ادامه داد: در این مجموعه آنچه که ما را با موضوع بیشتر پیوند می‌دهد، دنیایی هزار رنگ از زیبایی‌های آفرینش است که از میلیون‌ها سال پیش تا به امروز و تا آینده تاریخ بر پهنه جغرافیایی این استان نقش بسته است، لذا آنچه که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، حفاظت و نگهداری و نگهبانی از این عرصه‌های طبیعی و ثروت بی بدیل خدادادی است.

وی با تأکید و توصیه بر نگهداری از منابع طبیعی و خدادادی ادامه داد: همه وظیفه داریم از این همه نعمت های خدادادی محافظت کنیم و عرصه را بر آنها تنگ نکنیم و نگذاریم که نسل این حیوانات منقرض شوند.

به گزارش ایبنا؛ نشر درخشنده کتاب «گنجینه ناشناخته» (جاذبه ها و مناطق حفاظت شده طبیعی در ایلام)، تالیف سیدمحمد ‫درخشنده را در ۱۵۲ صفحه در نوبت اول سال ۱۴۰۲ و به قیمت ۷۵ هزار تومان چاپ و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها