یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
«گَمبرونِ دیروز، هرمزگانِ امروز؛ شاهراه ماندگار خلیج فارس» منتشر شد

هرمزگان- کتاب «گَمبرونِ دیروز، هرمزگانِ امروز؛ شاهراه ماندگار خلیج فارس» مجموعه دو جلدی و دو زبانه محقق بندرعباسی به همت نشر کهکشان علم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، این مجموعه در قطع مناسب رُقعی، در دو جلد مجزا به زبان فارسی و انگلیسی چاپ شده است که از محاسن این اثر ارزشمند است. عکس روی جلد نیز تصویر درخشانی از کرانه‌های خلیج فارس در ضلع جنوبی جزیره هرمز است که دریا مشتاقانه و عاشقانه در دامان کوه رنگی خود را رها کرده و جامه سرخی از «گِلَک هرمز» به تن کرده و آن‌سوتر در تلاقی با آبی فیروزه‌ای، صحنه دلپذیری آفریده است. در نیم تای پایین روی جلد نیز نقشه هرمزگان نقش بسته است.

در پشت جلد نیز شعر هرمزگان فاطمه نقشبندی از شاعران هرمزگانی در نیمتای بالا لحاظ شد و در قسمت پایین آن نیز کوه‌های جزیره هرمز بهشت زمین شناسان دنیا با بیش از ۹۰ طیف رنگی آمده است. نوع و اندازه قلم، تنفس صفحات نیز مناسب است و کاغذ استفاده شده نیز سفید است که بنابر سلایق مختلف، متفاوت است. به نظرم با توجه به حجم مطالب اگر از کاغذ سبک استفاده می‌شد بهتر بود.

نامی که می‌توانست خوش‌نام تر باشد

«گَمبرونِ دیروز، هرمزگانِ امروز، شاهراه ماندگار خلیج فارس»، علی رغم اینکه نام گَمبرون، حس نوستالژی ایجاد می‌کند در نوع خود جالب است اما این نام قدیمی بندرعباس بوده و اینجا کاربرد و سنخیتی برای هرمزگان ندارد. اگر نویسنده استان ساحلی می‌نوشت که نام قدیمی استان هرمزگان است با مسماتر می‌شد. وقتی نام گَمبرون دیروز می‌آید توقع می‌رود در کفه دیگر ترازو، بندرعباس امروز قرار بگیرد؛ ولیکن وقتی نام گَمبرون دیروز، هرمزگانِ امروز می‌آید، تعادل به هم می‌ریزد و مخاطب دچار دوگانگی می‌شود.

کتاب با شعر عارف زاهدی بیا هرمزگان را کن تماشا، ز نزدیک باش شاهد ادعایم / دیار نخل و خورشید و خلیج است، بود این مرز مهد با صفایم / خلیجش جاودانی فارس ماند، که آبش آبرو باشد برایم … آغاز و سپس با فهرست مطالب و مقدمه نویسنده ادامه می یابد.

۱۴ بخش مجزا به دو زبان فارسی و انگلیسی

این اثر در ۱۴ بخش مجزا به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است. پس از مقدمه، به معرفی استان هرمزگان، پیشینه تاریخی آن و تقسیمات جغرافیایی استان می‌پردازد و فهرست شهرستان‌ها و جزایر هرمزگان نیز لحاظ شده است.

در فصل نخست که به شهرستان بندرعباس اختصاص دارد، پیشینه تاریخی تقسیمات کشوری و جمعیت این کلانشهر، مناطق شهری، اماکن تاریخی، زیارتی تفریحی، بوستان‌های ساحلی دولت و ولایت، جاذبه‌های طبیعی، غذاهای محلی، مراکز تجاری، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، هتل‌ها، تولیدات، ورزش و سینمای آن مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل دوم به شهرستان تاریخی بندرلنگه در غرب هرمزگان از نظر تاریخی، موقعیت جغرافیایی، تقسیمات، جمعیت، گویش، دین و مذهب مردم، محلات، اسکله‌ها، بندرهای تابعه، آب و هوا و صنایع دستی اختصاص دارد.

همچنین آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی آن مانند عمارت فکری، قلعه مغویه یا قلعه شیخ سلطان المرزوقی، قلعه لشتان، مسجد ملک بن عباس، مسجد شیخی، تنگه باغویه شیبکوه، منطقه بیابانی سایه خوش، آبگرم خست، غذاهای محلی، بندرکنگ و جاذبه‌های گردشگری شهر کنگ معرفی شده‌اند.

فصل سوم به دیار انبه و یاسمین گُل شهرستان میناب از منظر پیشینه تاریخی، موقعیت جغرافیایی، تقسیمات کشوری و جمعیت، گویش مردم و ترکیبات قومی می‌پردازد. سپس از اماکن دیدنی و قلاع هزاره، سیریک، کردر، شاداب و گوربند و معبد عشاق روستای گروک، پنجشنبه بازار، سواحل میناب، جنگل‌های حرا و جنگل خور آذینی سیریک، رودخانه میناب، سد استقلال، باغات انبه و ساحل کوهستک می‌نویسد. در ادامه نیز از صنایع دستی مانند حصیربافی، بافت زیرانداز (تک)، سبد بافی، قفس (مُچک)، بادبزن (گوزن)، سر جهله (در کوزه)، سبد (تولک)، بادیل، سربُنی، آرگیز، برقع و سفالگری قلم فرسایی می‌کند.

البته در این فصل، دو شهرستان سیریک و میناب را در یک بخش و به نام میناب لحاظ کرده که علی رغم اینکه شهرستان بندری مستقل و پرجاذبه سیریک در فصل دوازدهم مورد بررسی قرار گرفته اما در این فصل نیز بخش هایی از آن آمده است.

فصل چهارم، ضمن پرداخت به موقعیت جغرافیایی، تقسیمات کشوری و جمعیت، گویش، دین و مذهب مردم شهرستان قشم، به پیشه مردم، غذاهای محلی، آداب و رسوم، جاذبه‌های گردشگری: گنبد نمکی نمکدان، دره چاهکو، غار خربس، دژ پرتغالی‌ها، چشمه‌ها، پارک کروکودیل هنگام، چاه‌های تلا، فصل سفر به این جزیره و نقاط جالب توجه در مورد بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل جهان می‌پردازد.

فصل پنجم به شهرستان ابوموسی، کوچکترین شهرستان ایران و جنوبی‌ترین نقطه این سرزمین، پیشینه تاریخی و پیشه مردم این جزیره می‌پردازد.

فصل ششم به شهرستان جاسک در شرق هرمزگان، فصل هفتم به شهرستان رودان؛ فصل هشتم به شهرستان حاجی آباد؛ فصل نهم به شهرستان بستک؛ فصل دهم به شهرستان پارسیان؛ فصل یازدهم به شهرستان بندر خمیر؛ فصل دوازدهم به شهرستان سیریک؛ فصل سیزدهم به شهرستان بشاگرد و فصل چهاردهم به جزایر استان هرمزگان: کیش، هرمز، ابوموسی، لارک، هنگام، سیری، لاوان، هندورابی، شیدور، تنب بزرگ، تنب کوچک، فارور بزرگ، فارور کوچک و جزیره دوکوهک از منظر گردشگری، امکانات و رفاهیات، جاذبه‌های گردشگری، پوشش گیاهی، گونه‌های جانوری، خزندگان، آبزیان، غذاهای سنتی، موقعیت جغرافیایی و … می پردازد.

در بخشی از کتاب آمده است:

عسل بشاگرد کیفیت بسیار بالایی دارد و جزو مرغوب ترین عسل‌های دنیاست، که به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

گونه های جانوری: اکوسیستم کوهستانی بشاگرد، شرایط زیست گونه‌های مختلف جانوری را در ارتفاعات این شهرستان فراهم کرده است. جانوارانی مانند: خرس، پلنگ، گرگ، شغال، بزکوهی، گفتار، گُراز، گربه وحشی و … در این شهرستان وجود دارد.
انواع پرندگان از جمله کبک، کبک دری، تیهو (سایر گونه کبکیان)، کبوتر وحشی، قُمری، کلاغ، بُلبل، بلبل خُرما، گنجشک، شاهین، عقاب و … نیز در کوه‌های بشاگرد یافت می‌شود.

محمد احمدی، محقق و نویسنده این مجموعه، متولد ۱۶ شهریورماه ۱۳۶۵ بندرعباس، مولف، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است و تا اکنون آثار متعددی چاپ و روانه بازار کتاب کرده است.

این کتابنامه دو جلدی، جلد فارسی در ۳۰۲ صفحه و جلد انگلیسی در ۱۹۴ صفحه همراه با جدول به قلم محمد احمدی و ویراستاری علیرضا احمدی با شمارگان یک هزار نسخه در قطع رُقعی به قیمت ۱۸۰ هزار تومان و جلد شومیز به همت نشر «کهکشان علم» سال ۱۴۰۱ برای نخستین بار چاپ و منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها