یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
جشنواره «نقالان سوره» فرصتی برای بازآفرینی هنر ارزشمند نقاله‌خوانی

خراسان شمالی- رئیس حوزه هنری کودک‌ونوجوان گفت: جشنواره نقالان سوره فرصتی ارزشمند برای بازآفرینی هنر نقاله‌خوانی است که خراسان شمالی به صورت اساسی پایه‌ریزی کرده‌است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دربجنورد، ظهر یکشنبه علی جانباز در دیدار با مسئولان حوزه هنری خراسان شمالی بیان کرد: نقالی هنری است که ریشه در ادبیات و فرهنگ ما دارد و از لالایی‌ها و قصه‌گویی مادران با الهام و تلفیق از روزمره‌گی ها تاثیر پذیرفته است.

جانباز با تاکید بر اینکه در هنر نقالی فرم بر محتوا اصالت دارد، افزود: نقالی هنری همچون تعزیه است که گروه کودک و نوجوان ممکن است با آن ارتباط سازنده‌ای برقرار نکند اما مسئولان فرهنگی می‌توانند با ترکیب این هنر و شیوه‌های جدید روایتگری به مفهوم جدیدی دست پیدا کنند که با دیدگاه های جدید مفید و موثری باشد.

وی تصریح کرد: امروز ما با ضعف بیان در زبان مواجه هستیم که در اینجا نقالی می‌تواند با نیروی درونی خود و با ابزار قوی زبان موثر واقع شود.

جانباز طراحی سایتی را برای دسترسی بهتر و بیشتر علاقمندان ضروری اعلام و بیان کرد: سایت جشنواره نقالان سوره یابد شامل نمونه‌هایی از اجرای شرکت‌کنندگان در حشنواره و پرده‌های طراحی شده نقاله‌خوانی باشد تا شرکت‌کنندگان در این جشنواره از سراسر کشور بتوانند اجراها را تماشا و ایده بگیرند و بتواند نقشه راهی برای کسانی باشد که در ابتدای کار هستند.

وی ادامه داد: خراسان شمالی پایه‌گذار باشگاه نقالان سوره است و این امر باید در سایر استان‌ها نیز ادامه یابد.

جانباز اظهار کرد: استعدادیابی و پرورش کودک و نوجوان از اولویت‌های مهم حوزه هنری است.

بسترسازی و استعدادیابی حوزه‌های مختلف کودکان و نوجوانان

در این دیدار نیز اکرم صدیقی رئیس حوزه هنری خراسان شمالی گفت: اصلی‌ترین رسالت حوزه هنری بسترسازی جهت جستجوگری‌های کودکان و نوجوانان در عرصه‌های مختلف ادبی، فرهنگی و هنری است.

جشنواره «نقالان سوره» فرصتی برای بازآفرینی هنر ارزشمند نقاله‌خوانی

وی تاکید کرد: حوزه هنری خراسان شمالی را به ایجاد فضایی برای شناسایی و رویش سرمایه‌های ارزشمند ملزم دانست.

صدیقی خاطر نشان کرد: این دیدار با هدف شناخت ظرفیت‌های کودک و نوجوان در خراسان شمالی برای انجام و گسترش این فعالیت‌ها در حوزه هنری خراسان شمالی صورت پذیرفته است.

وی در پایان طی گزارشی جامع فعالیت‌های انجام شده در سطح استان خراسان شمالی را در حوزه کودک و نوجوان به صورت مفصل تشریح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها