پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
هنوز نتوانسته‌ایم شخصیت‌های معنوی خود را معرفی کنیم

قم - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در حالیکه غربی‌ها «فلسفه» را با ادبیات روز معرفی می‌کنند ولی ما نتوانستیم به معرفی شخصیت‌های معنوی تأثیرگذار خود با ادبیات روز بپردازیم.

‌به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیت‌الله رضا رمضانی طی سخنانی در همایش ملی فلسفه معنویت با تأکید بر آراء علامه حسن‌زاده آملی که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: امروزه با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم ضرورت دارد که به فلسفه معنویت توجه شود. یکی از جهات آن این است که ما با معنوی‌های بدلی مواجه هستیم. چندسال قبل که سفری به آمریکا و اروپا داشتم بالغ بر ۴۰۰۰ نوع از این معنویت ها احصا شده بود. در ایران هم به نوعی در برخی مراکز علمی هم این معنویت‌ها جا پیدا کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: یکی از جهات توفیق این معنویت‌های جعلی آن است که آنها را در قالب‌های جذاب و زیبا قرار داده و عرضه می‌کنند.

وی گفت: حوزه معنویت در تمدن دینی و اسلامی نقش بسیار مهمی را دارد. با توجه به آیات و روایات، سرآمد آنچه باید در انسان مومن تجلی کند همین معناگرایی است.

وی گفت: درحالی‌که غربی‌ها «فلسفه» را با ادبیات روز معرفی می‌کنند ولی ما نتوانستیم به معرفی شخصیت‌های معنوی تأثیرگذار خود با ادبیات روز بپردازیم. جهان کمتر شخصیت‌های معنوی دینی ما را می‌شناسند البته باید بی‌مهری‌هایی که وجود داشته است را بدان اضافه کرد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: علامه حسن‌زاده آملی در همه فنون مجتهد بود. ایشان هم در فقه اکبر، هم در عرفانیات و فلسفیات مجتهد بودند هم در فقه اصغر. نکته مهم این است که آیت‌الله حسن‌زاده آملی معتقدند جامعه‌ای که معنویت نداشته باشد مانند کالبد بی‌جان است.

وی معنویت صبورانه را مولفه دیگر در نگاه علامه ذکر کرد و ادامه داد: برخی طلبه‌ها اول راه با چندتا ذکر می‌خواهند به مقامات برسند درحالیکه این راه نیست و رسیدن به این معنویت و سلوک «صبر» لازم دارد.

استاد رمضانی یادآور شد: نتیجه معنویتی که در کلام حسن‌زاده آملی است یک معنویت مسئولیت پذیری است. امروزه معنویت‌هایی که در دنیا معرفی می‌شوند معنویت مسئولیت گریز و مسئولیت ستیز است. یعنی به انسان القا می‌کند که فضای موجود را تحمل کند بدون آنکه نقدی به آن داشته باشد اما تمدن اسلامی با بهره گیری از قرآن و سنت، انسان را یک مسئول تربیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها