سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
برگزاری دوره‌های داستان‌نویسی ویژه دانش‌آموزان ابتدایی در شیراز

فارس- به منظور ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و استعدادیابی و تربیت دانش‌آموزان برای ورود به دنیای نویسندگی، دوره‌های داستان‌نویسی به همت انتشارات نویسندگان پارس در یکی از مدارس شیراز برگزار می‌شود.

دلارام حسنی، مدیر دبستان فجر جاویدان شیراز، درباره برگزاری این سلسله کلاس‌ها و کارگاه‌ها به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، شیراز، گفت: دانش‌آموزان روحیه بسیار لطیفی دارند و هر نوع داستانی برای آنها خوب نیست. نخستین تجربه‌های آن‌ها در پیوند با کتاب بستگی مستقیم به موفقیت آنها در خواندن و یادگیری آن در مدرسه دارد.
وی اضافه کرد: کودکان همواره از همان اول به خواندن که نه اما به نگاه کردن به تصاویر کتاب ها علاقه دارند وقتی کمی بزرگتر شدند علاقه زیادی به کتاب یا داستان خواندن پیدا می‌کنند. پس این یک فرصت خوب برای والدین است که با استفاده از علایق خودِ کودک، او را تربیت کند. در این راستا، استعدادهای نهفته زیادی در دانش‌آموزان وجود دارد که باید آن‌ها را کشف کرد. یکی از این استعدادها، نوشتن است. از سوی دیگر، مهارت نوشتن نیاز به تمرین، آگاهی و انگیزه دارد. به امید خدا با تلاش و توجه به دانش نویسندگی، سعی خواهد شد تا نویسندگی از خودآگاه دانش‌آموز در ناخودآگاه او ذخیره شود و به این ترتیب هنر نویسندگی در ذهنش نهادینه می‌شود. پس از آن به راحتی می‌تواند خواسته خود را قلمی کند و از هم سالان خود موفق تر خواهد شد. فراگیری مهارت نوشتن در دوران کودکی و نوجوانی، می‌تواند گامی بلند در جهت ساختن آینده‌ای درخشان‌تر برای عزیزان‌مان باشد.
به گفته او، با مدیر مسئول انتشارات نویسنگان پارس که در برگزاری چنین کلاس‌ها و کارگاه‌هایی تجربه دارند، نشست‌هایی برگزار کردیم و تمام موارد را از هر حیث مورد بحث و گفتگو قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که این کلاس‌ها و کارگاه‌های نویسندگی از آبان ماه جاری تا آخر سال تحصیلی در سه دوره مقدماتی، متوسط و عالی برگزار شود. کرامت یزدانی، نویسنده، شاعر، مترجم، ناشر و مدرس این دوره‌ها در خصوص اهداف برگزاری این کلاس‌ها و کارگاه‌ها گفت: نویسندگی، هنری است که دیر به دست می‌آید، در عوض دیر می‌پاید و فواید بسیاری دارد. در این دوره‌ها، از شیوه های نقاشی، تصویری، شعر و قصه و داستان متکی بر آشنایی با احساسات استفاده می‌شود. این شیوه به صورت کاملاََ منحصر به فرد انجام می‌شود. این کلاس ها و کارگاه‌ها مهارت دیریاب نویسندگی را برای دانش‌آموزان قابل دستیابی می‌کند. با زبان ساده و متناسب با مولفه های رشد دانش‌آموز، نویسندگی برای آنان آسان می‌شود. مطمئناََ دانش‌آموز پس از شرکت در این سه دوره نویسندگی، به خوبی می‌تواند بنویسد و توانایی نویسندگی را در خود ایجاد کند.
وی اهداف برگزاری این دوره‌ها را برشمرد و افزود: استعدادیابی و ترغیب به نوشتن، پرورش تخیل و خلاقیت دانش‌آموز در فضایی دلپذیر و شاد، تقویت توجه و تمرکز، تقویت زبان فارسی و گسترش دایره‌ی واژگان از طریق شیوه‌های غیرمستقیم و جذاب، هدایت و آموزش دانش‌آموز برای انتقال ایده به داستان، فراگیری روش‌های متفاوت برای ایده‌یابی، آموزش خلاقیت و تبدیل خلاقیت به داستان، تقویت هوش کلامی دانش‌آموز، افزایش خودباوری و اعتماد به نفس در دانش‌آموز، افزایش ارتباط دانش‌آموز با کتاب‌های درسی، آشنایی دانش‌آموز با خطرات و آسیب‌های فضای مجازی، روش قصه‌گویی، آموزش و ارتقای فن بیان دانش‌آموز، ترویج کتاب و کتابخوانی در دانش‌آموز، آشنایی او با کتاب و حوزه چاپ و نشر، آشنایی او با ویژگی‌های نویسنده و روش‌های نوشتن داستان و اصول داستان‌نویسی، تقویت انواع مهارت‌های نوشتاری, از جمله این اهداف است.
یزدانی همچنین تاکید کرد که پس از اتمام دوره‌ها، آثار شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها و کارگاه‌ها در کتابی به صورت مشترک و یا فردی چاپ و منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خدیجه حسنی DE ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    از خانم حسنی مدیر نمونه کمال تشکر را دارم بابت سخنان بجا و کاملی که داشتند واین گامی دیگر در موفقیت این مدیر لایق است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها