شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
آغاز مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی ‌قصه‌گویی از یکشنبه

بوشهر- رئیس بیست‌ و پنجمین جشنواره قصه‌گویی در استان بوشهر از آغاز مرحلۀ استانی این رویداد از فرداد در مرکز شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوشهر خبر داد.

سمیه رسولی با اعلام این خبر به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: در این دوره، شرکت‌کنندگان در گروه‌های مختلف سنی در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲۱ و ۲۲ آبان جاری) در بوشهر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی ادامه داد: بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محورهای موضوعی قصه‌های آزاد، قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی، قصه‌های نامداران (روایت اسطوره‌ها) و روایت اراده (قصۀ کارآفرینان و صاحب‌نامان عرصۀ کار و تلاش) با شعار «با قصه لبخند بسازیم» برگزار می‌شود.

رسولی سپس به بخش‌های جشنواره در این دوره اشاره و تصریح کرد: بخش رقابتی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی شامل بخش‌های مدرن و کلاسیک، آیینی- سنتی، زبان اشاره و بخش ۹۰ ثانیه می‌شود که بخش ۹۰ ثانیه مربوط به کودکان زیر ۱۲ سال می‌شود که بایستی آن‌ها قصه‌های خودشان را در ۹۰ ثانیه روایت کنند. بخش «سردار سلیمانی» و بخش «قصه بر تکیه لبخند و شادی‌بخشی» دو بخش ویژۀ این رویداد هستند. بخش غیررقابتی این رویداد هم که در ادامه به آن اضافه شد، بخش «قصه‌گویی با موضوع غزه» است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر سپس یادآور شد: با پایان مهلت ارسال آثار به این جشنواره، بیش از ۲۰۰ اثر به دبیرخانۀ استانی ارسال شد که این آثار از سوی داوران قصه‌گویی هم‌استانی داوری شدند و در نهایت آثار مرحلۀ نهایی معرفی شدند که این آثار طی دو روز آینده اجرا و داوری می‌شوند تا از میان آن‌ها، از سوی هیئت داوری آثار برگزیده برای حضور در مرحلۀ کشور معرفی شوند.

آغاز مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی ‌قصه‌گویی از یکشنبه

رسولی بیان کرد: در این دوره تلاش کردیم تا قصه‌گویی را مردمی‌سازی کنیم و با رفتن به میان مردم جامعه، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پدر و مادرها و حتی خود بچه‌ها را با خود بیشتر همراه کردیم، خوشبختانه توانستیم آشنایی و دوستی لازم را میان مردم و قصه‌ها ایجاد کنیم و گواه این ادعا، استقبال خوبی است که در این دوره از سوی قشرهای مختلف صورت گرفت.

وی با تأکید بر این‌که احیای قصه‌گویی کهن و ترویج آن در جامعه دیگر هدفی است که در این دوره از جشنواره دنبال کردیم، افزود: حمایت از قصه‌های کسب و کار و تولید ایرانی موضوع جدیدی بود که به بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اضافه شده، ما در این راستا با اداره‌کل کار و تعاون استان رایزنی کردیم و افرادی که کسب و کارهای جدیدی داشتند، قصه‌های خود را ارائه کردند. در مجموع تلاش کردیم هم از حیث کمی و هم از نظر کیفی، جشنواره قصه‌گویی را امسال ارتقاء دهیم.

رسولی با اشاره به اهمیت شناخت و توجه به نیاز و سلیقه مخاطب قصه‌ها توضیح داد: هرچند در بخشنامۀ جشنواره بر مخاطبان کودک و نوجوان تأکید شده است اما ما تلاش کردیم تا برای هر طیف سنی و سلیقه‌ای قصه در جشنواره حضور و وجود داشته باشد.

رئیس بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی در استان بوشهر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای آن دسته از کودکان و بزرگسالانی که مشکل شنوایی داشته‌اند، در این دوره از جشنواره تدبیری اندیشیده است. در این راستا، بخش قصه‌گویی با زبان اشاره را تعریف کرده که شرکت‌کنندگان بالای ۱۸ سال می‌توانستند در آن شرکت کنند. البته مخاطبان این بخش همۀ گروه‌های سنی را در برمی‌گیرد؛ چون مخاطبان ناشنوا هم حق دریافت و شنیدن قصه‌ها را به زبان خود دارند.

به گزارش ایبنا؛ مرحلۀ استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی در بوشهر ۲۱ و ۲۲ آبان‌ماه در مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها