پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب (بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه) چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد. در این نشست مصطفی حسین زاده به عنوان نویسنده کتاب و محمود احمدی شریف و محمدرضا مهدوی راد به عنوان منتقد حضور داشتند.
احمدی شریف بیان کرد: نقش خودم را منتقد نمی دانم و مشوق هستم. به این دلیل که این کتاب رساله دکتری بوده و از مراحل پیش دفاع و دفاع در دانشگاه آزاد گذشته درباره محتوای آن نظری نمی دهم. ولی در کل اثر بسیار خوبی است. به خصوص از این جهت که نتایج پژوهش های این کتاب در اختیار دانشجویان نیز قرار می گیرد. اینکه یک کتاب اینطور منتشر می شود باید تشویق کرد.
وی گفت: این کتاب کار خوبی است و همان ابتدا نیز که تورق کردم متوجه شدم که یک رساله دانشگاهی است. به عقیده من خروجی یک رساله باید مستندسازی شود به خصوص رساله ای که بر اساس تجربه شکل گرفته است. مولف به خوبی حس کردند که جای خالی بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه حس می شود. ما نباید بدون بینش و مهارت وارد بازار شویم. این کتاب راهگشایی است برای ورود به بازار سرمایه. همچنین جای خالی فین تک نیز باید دیده شود.
احمدی شریف اشاره کرد: نیاز هست که جوانان ما درباره بازاریابی دیجیتال اطلاعات داشته باشند. الان بازارهای ما به سمت بازاریابی دیجیتال رفته اند. متاسفانه به دلیل فضای حاکم بر جامعه و حتی سرعت اینترنت بحث بازار دیجیتال به خوبی جا نیفتاده است. همچنین مسائل حقوقی و عرفی و شناختی نیز در حیطه بازاریابی باید معرفی شوند.
وی به اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و گفت: حضرت علی فرموده اند در عجبم از مردمی که به غذای جسم اهمیت می دهند اما به غذای روح نه. به واقع هم وقتی روح خسته است خوب است به کتابخوانی رو بیاوریم.
احمدی شریف اضافه کرد: با اینحال کتابخوانی در ایران مغفول مانده است و دلایل زیادی دارد. می تواند گرانی کتاب دلیل باشد یا عدم وجود فرهنگ کتابخوانی، شاید هم انگیزه وجود ندارد که کتابخوانی آنطور که باید مورد توجه قرار ندارد.
وی گفت: کتابخوانی باید از کودکی آغاز شود. متاسفانه خانواده ها اهتمام ندارند و به این موضوع اهمیت نمی دهند. نتیجه اش هم همین می شود که سرانه مطالعه پایین است. جالب است که هندوستان با آن جمعیت بالاترین سرانه را دارد و از همین رو نیز رشد اقتصادی ۸درصد را تجربه کرده اند. چرا ما مردم را تشویق نمی کنیم که کتاب بخوانند؟
احمدی شریف افزود: این یک مانع است اما مانعی اساسی نیست. مانع اساسی ریشه در کودکی دارد که در درون خانواده آموزش ندیده اند. خواهش می کنم به فرزندان این را آموزش دهید. مطالعه ورود به دنیای شگفت انگیز و انگیزشی است. البته باید بدانیم که چه بخوانیم.
وی با اشاره به اینکه ورودی ذهن را باید کنترل کرد گفت: وقتی ورودی کنترل شود خروجی نیز کنترل می شود. لازم نیست که مدام اخبار منفی گوش کنیم. با گوش کردن به آهنگ های غمگین نمی توان انتظار داشت که انسان شادی شویم. سعی کنید به جای رسانه، شما انتخاب کنید که ورودی ذهنتان چه باشد. کتابخوانی انسان را شکوفا می کند.
حسین زاده به عنوان نویسنده کتاب بیان کرد: مجموعه بازار اقتصاد کشور از بازار سرمایه و مالی، یا به نوعی می توان گفت بازار پولی و بانک ها که شامل موسسات اعتباری و تجاری و بازار بورس و شرکت های بورس و کارگزاری ها می شوند که مجموعه ای بسیار عظیم است که طیف های مختلفی در ایران هنوز اطلاعات کافی درباره این ها ندارند.
وی اضافه کرد: در سال های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ فراز و فرودهایی زیادی در بازار بورس رخ داد که شاید شیرینی هایی را در ابتدا داشت اما به کام مردم تلخ شد. خیلی از مردم به سرمایه گذاری واقف نبودند. عمده کسانی که وارد بازار می شوند دانش آموخته هستند و مردم آشنایی آن ها را نداشتند و اتفاقات این سال ها باعث شد مردم دلخور شوند.
حسین زاده گفت: بازار سرمایه نهاد حاکمیتی دارد و ارکان و شرکت های مختلفی در صنایع مختلف هستند چه استارتاپ ها چه هلدینگ ها و گروه های بزرگ مالی که در بورس و فرابورس حضور دارند و سهامشان عرضه می شود. این شمای کلی بازار سرمایه است.
وی بیان کرد: من به این فکر افتادم که یک نقطه مغفول در بازار بورس وجود دارد که خیلی به آن از وجه کیفی و تحقیقاتی توجه نشده است. تحقیق زیادی کردم و با معاونان و مدیران بزرگی ارتباط گرفتم و دیدم موضوعی با این عنوان در کشور کار نشده است. در همین مسیر نیز تحقیقات را گسترش دادم و مقالات زیادی را استخراج کردم.
حسین زاده اشاره کرد: ما تا پارسال ۱۰۸ شرکت کارگزاری داشتیم که در حال حاضر ۱۱۳ کارگزاری هستند. همه کارگزاری ها نیز در تهران حضور دارند. شاید یک کارگزاری در یزد تاسیس شده باشد اما حتما در تهران نیز دفتر دارد. بعد از بررسی داده ها که زیاد نبودند به یک سری داده های همسو و همگن رسیدیم. در زمینه بازاریابی دیدیم بسیاری از این کارگزاری ها تجربه ندارند.
وی به این موضوع اشاره کرد که پس از اتمام رساله و طراحی مدل مناسب برای کارگزاری ها آن ها استقبال فراوانی کردند و امروزه تمام کارگزاری ها کار بازاریابی دیجیتال را در دستور کار خود قرار داده اند که در نوع خود اتفاق بزرگ و ارزشمندی به شمار می رود.
نظر شما