شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
آموزش؛ مهم‌ترین ابزار سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ

سرپرست بخش چاپ هنرستان فنی امام صادق‌(ع) به‌مناسبت روز ملی صنعت چاپ نوشت: «آموزش صنعت چاپ هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. امروز نیاز مبرم صنایع چاپ و بسته‌بندی، اپراتور و تکنسین است نه مدیر. و آموزش هنرجویان در هنرستان می‌تواند نسل جدیدی از کارکنان ماهر در صنعت چاپ را آماده کند.»

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا عظیمیان، سرپرست بخش چاپ هنرستان فنی امام صادق (ع): «۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ است. به بهانه این روز نگاهی به اهمیت آموزش چاپ درهنرستان امام صادق (ع)  و پیوند صنعت با آموزش خواهیم داشت؛ امروزه بیشترین رقم از دارایی شرکت‌های بزرگ دنیا مربوط به منابع انسانی آنها است که به صورت عدد در ترازنامه مالی این شرکت‌ها ثبت می‌شود.
 
بدیهی است این دارایی با آموزش درست و پایه‌ای به‌وجود آمده و با انجام صحیح و مستمر به ارزش آن افزوده می‌شود. از سوی دیگر وجود معضلات و مسايل جاری در کشور ما همچون تحریم‌ها و تورم روزافزون موجب ایجاد مشکلاتی مضاعف در صنایع چاپ، بسته‌بندی و نشر شده که ازجمله این مشکلات می‌توان به مواردی همچون ناتوانی در سرمایه‌گذاری، تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات، مدیریت مواد مصرفی و مدیریت منابع انسانی اشاره کرد.
 
به جرأت می‌توان گفت که بزرگترین و پرچالش‌ترین این مشکلات بکارگیری نیروی انسانی آموزش‌دیده و مناسب است؛ به‌طوری که در گفت‌وگو با مدیران کسب و کار و صاحبان چاپخانه‌ها می‌توان به اهمیت این موضوع پی برد.
 
 اگر نیروی انسانی چرخه آموزش‌های درست و اصولی را طی نکرده باشد، مدیریت سایر بخش‌ها با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد؛ به‌عنوان مثال با افزایش قیمت ارز که باعث افزایش قیمت مواد مصرفی می‌شود چگونه می‌توان از نیروی انسانی ناکارآمد یا فاقد آموزش انتظار مصرف بهینه و درست این مواد را داشت؟
 
یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت

بخش چاپ هنرستان فنی نمونه دولتی، ماندگار و هوشمند امام صادق‌(ع) واقع در خیابان شوش تهران به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش چاپ ایران از سال ۱۳۴۲ خورشیدی تاکنون پیشرو آموزش چاپ در مقطع متوسطه دوم شاخه فنی حرفه‌ای وابسته به آموزش و پرورش شهر تهران است. شوربختانه طی سالیان متمادی اهمیت و توجه به این مرکز غنی که دارای پتانسیل بالای آموزش است، مورد غفلت قرار گرفته بود اما در دو سه سال اخیر با تلاش و کوشش فراوان و به لطف دوستان رسانه‌ای و اهالی صنعت چاپ بازدیدهایی از این هنرستان از طرف دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ ایران، تعاونی مصرف چاپخانه‌داران و ... انجام و پیوند خوبی بین این هنرستان و بدنه صنعت برقرار شد.
 
همچنین حضور بخش چاپ هنرستان در دو دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران این پیوند را استحکام بخشید و باعث شد چند تفاهمنامه همکاری بین واحدهای صنعت و هنرستان تنظیم شود. به موجب پیوند صنعت و آموزش شاهد اتفاقات خوبی برای صنعت و هنرجویان چاپ بودیم از جمله این اتفاقات خوب به کارگیری فارغ التحصیلان هنرستان در چاپخانه‌ها و واحدهای چاپی، افزایش کیفیت آموزش چاپ، مراجعه اهالی صنعت برای ثبت نام فرزندانشان، افزایش ثبت‌نام در رشته چاپ هنرستان و ... است که به‌طور یقین اثرات درازمدت آن به مراتب با ارزش‌تر خواهند بود. کما اینکه هم‌اکنون تعدادی از هنرجویان پیشین این هنرستان به‌عنوان منابع انسانی ارزشمند در واحدهای معتبر چاپ، بسته‌بندی و نشر کشور با عناوین شغلی متنوع مشغول به کار و ارزش‌آفرینی هستند و حتی تعدادی از آنان تبدیل به کارآفرینان صنعت چاپ کشور شده‌اند. سرمایه‌گذاری در آموزش درست و اصولی، یکی از پایه‌های اساسی پیشرفت و توسعه تمامی کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه بوده و است.

آموزش صنعت چاپ هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. امروز نیاز مبرم صنایع چاپ و بسته‌بندی، اپراتور و تکنسین است نه مدیر و آموزش هنرجویان در هنرستان می‌تواند نسل جدیدی از کارکنان ماهر در صنعت چاپ را آماده کند. بخش چاپ هنرستان فنی امام صادق (ع) جایی است که آموزش‌های پایه را به جز روش دانش کلاسی به صورت عملی در کارگاه‌های ویژه و متعدد به هنرجویان چاپ ارایه و آموزش می‌دهد.
 
در این میان، مهیا بودن شرایط، امکانات و ماشین‌آلات برای تجربه کار عملی با دستگاه‌های پیش از چاپ، پس از چاپ، انواع مرکب، سطوح چاپی و ... منجر به کسب تجربه‌های گرانقدر برای هنرجویان می‌شود. این مدل آموزش باعث جلوگیری از اتلاف منافع صنعت و حفظ سرمایه‌ شرکت‌ها خواهد شد. چنین هنرجویانی در آینده نیروی انسانی مورد نیاز صنایع چاپ و بسته‌بندی خواهند بود که با مدیریت درست تبدیل به منابع انسانی یا همان با ارزشنرین سرمایه شرکت‌ها می‌‌شوند. این حرکت باشکوه در ابتدای مسیر شکوفایی است و امیدواریم با همراهی و کمک متقابل مسیر مورد نظر هموارتر شود و ثمرات این پیوند کام همگان را شیرین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها