دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
تجلیل از 50 فعال حوزه چاپ در روز ملی صنعت چاپ

مراسم روز ملی صنعت چاپ، با انتخاب 50 فعال حوزه چاپ برگزیده و شعار «ضرب آهنگ چاپ، قلب تپنده صنعت» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری «روز ملی صنعت چاپ» دوشنبه (6 شهریورماه) با حضور احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، اسکندر خمسه‌پور، علی طارمی پیشکسوتان صنعت چاپ، محسن شمس، نماینده دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی معراج‌محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان، مجید خادمی، بهنام نجفی و رضا منصوری در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران برگزار شد.
 
ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در سخنانی با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی صنعت چاپ، گفت: این مراسم را اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با مشارکت اتحادیه‌های لیتوگرافان و صحافان تهران، شنبه 11 شهریور در هتل اسپیناس برگزار خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته اتحادیه با تکیه بر همت جمعی اهالی چاپ این مراسم را برگزار کرده است، افزود: امسال شورای سیاستگذاری روز ملی صنعت چاپ با حضور جمعی از پیشکسوتان و فعالان صنعت چاپ کشور تشکیل شد. ابتدا قرار بود مراسم برای 600 یا 700 نفر از فعالان صنعت برگزار شود، اما طبق توافق‌ نهایی، مراسم میزبان 1200 یا 1400 نفر از تهران و شهرستان‌ها خواهد بود. این مراسم نشان‌دهنده در اوج بودن و بزرگی این صنعت است و نشان می‌دهد که صنف با اتکا به اعضای خود و یاری صنف بدون اینکه یک ریال هزینه کند، مراسم را برگزار می‌کند.
 
وی با بیان اینکه برای هر بخش یک کارگروه تشکیل شده است، گفت: نخستین‌بار قرار است 50 تندیس به برگزیدگان صنعت چاپ در بخش‌های مختلف اهدا شود، همچنین امسال شعار «ضرب آهنگ چاپ، قلب تپنده چاپ» را برای مراسم انتخاب کردیم و قرار است که در مراسم‌ گرامیداشت روز صنعت چاپ به صورت همگانی در استان‌های مختلف از این شعار استفاده شود.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در ادامه با بیان اینکه برگزیدگان این مراسم در فاصله 11 شهریور 1401 تا شهریور 1402 هستند، گفت: برگزیدگان این مراسم در بخش‌های مختلف هستند و سعی کردیم از همه افرادی که به نوعی در این صنعت تاثیرگذار هستند تقدیر کنیم مثل سرمایه‌گذار برتر، کارآفرین برتر، کارگر نمونه، بانوی نمونه، واحد صنعتی نمونه در تولید لیبل و جعبه و کارتن، خلاقیت و نوآوری در چاپ و بسته‌بندی، خلاقیت و نوآوری در سیستم‌های نوین صنعت چاپ، برگزیده خدمات پس از چاپ، تولیدکننده برتر محصولات چاپی، طراح تاثیرگذار در صنعت چاپ، طراح تاثیرگذار در آموزش گرافیک، تأمین‌کننده برگزیده قطعات ماشین‌آلات چاپ، تعمیرکار برگزیده، شرکت دانش بنیان برگزیده و تولیدکننده ماشین‌آلات چاپ برگزیده.
 
در ادامه این نشست، اسکندر خمسه‌پور نیز در سخنانی گفت: 11 شهریور روزی است که در تقویم ملی ایران جای گرفته و ثبت شده است، این روز فرصتی است تا اهالی چاپ خواسته‌های خود را با صدای بلند به گوش مسئولان برسانند.
 
محسن شمس نیز در بخش دیگر این نشست خبری با اشاره به حمایت دفتر چاپ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران از این مراسم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال هم مثل سالیان قبل، جشنواره صنعت چاپ را با رویکرد انتخاب برترین‌ها به همراه مسابقات آثار چاپی برتر برگزار خواهد کرد.
 
وی افزود: این مراسم در 32 استان مختلف کشور نیز برگزار خواهد شد و مراسم اختتامیه نیز با رویکرد ملی در انتها به صورت کشوری در تهران برگزار می‌شود.
 
در ادامه نیز معراج‌محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان با بیان اینکه امسال، نخستین‌بار همه تشکل‌های صنعت چاپ گرد هم آمده‌اند، گفت: این موضوع اتفاق مبارکی است، اهالی صنعت چاپ با همدلی و اراده راسخ توانستند ثابت کنند که تشکل‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند، باید اثبات کنیم که تشکل‌ها می‌توانند با همدلی و همراهی کار‌های زیادی انجام دهند.
 
علی طارمی، پیشکسوت صنعت چاپ با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی صنعت چاپ، گفت: این روز کم‌کم توانسته است جای خود را پیدا کند، پیش از این اهالی چاپ منتظر بودند که به مراسم این روز دعوت شوند اما امروز متوجه شده‌اند که می‌توانند با تکیه بر داشته‌ها و بضاعت خود جشن باشکوهی برگزار کنند.
 
وی ادامه داد: گروه همدل و متخصصی در کارگروه‌های شورای سیاستگذاری این مراسم حضور داشته و بر مراحل طراحی پوستر و تندیس نظارت داشتند تا یک کار حرفه‌ای و آبرومند مبتنی بر تمام ویژگی‌های صنعت چاپ تولید شود.
 
طارمی با اشاره به ویژگی‌های پوستر این نمایشگاه، توضیح داد: تلاش شده از نمادهای چاپ در آن استفاده شود و مثل سال‌های قبل یک چهره سنتی قدیمی از چاپ به نمایش نگذاریم بلکه پوستر نمادی از دانش روز و فناوری موجود در این صنعت باشد؛ همچنین امسال نخستین‌بار یک شعار داریم که در نوع خود بدیع و متفاوت است.
 
در بخش دیگر این نشست، مجید خادمی، فعال صنعت چاپ نیز استفاده از همه افراد فعال صنعت چاپ در این برنامه را یک ویژگی دانست و گفت: با راهبری رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران بخش‌های مختلف صنعت در کنار هم قرار گرفتند تا در یک مسیر حرکت کنند، این کار موجب می‌شود تا هدف‌گذاری برای آینده این صنعت به درستی انجام شود.

                          
 
به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست از پوستر روز ملی صنعت چاپ با حضور جمعی از فعالان این صنعت رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها