چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
کتاب «ماه در محاق» پاسخگوی خوبی برای شبهات دینی است

کرمانشاه - یک تحلیل گر مسائل دینی و منتقد کتاب گفت: می توان از کتاب«ماه در محاق» به عنوان اثری که مکمل استفاده کرد و این کتاب پاسخ خوبی برای برخی شبهات دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه، حجت الاسلام علی زیستی عصر روز چهارشنبه در نشست تحلیل وبررسی کتاب «ماه در محاق»، از سری منابع دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی که در محل سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد، گفت: این کتاب، کتابی نیست که بخواهد تنها زندگی امام حسن عسگری (ع) را تشریح کند، کتاب ماه در محاق به مشابه نخی است که مانند تسبیح می خواهد یک سری مسائل را به هم وصل و بسط دهد. 

وی افزود: هدف اصلی این کتاب بیان زندگی نامه امام حسن عسگری(ع) بوده که در کنار آن اثرات ارزشمندی را بیان کرده است.

زیستی بیان کرد: در این کتاب باید چند نکته را برجسته ببینیم؛ اول لزوم وجود همچنین کتابی چیست؟ اینکه زندگینامه امام را بیان کرده بنابراین ما نیاز داریم بدانیم امام در چه شرایطی زندگی کرده است، همچنین شما می توانید از این کتاب به عنوان اثری که مکمل تاریخ ائمه است، استفاده کنید و کتاب «ماه در محاق» می تواند پاسخ خوبی برای برخی شبهات باشد.

وی با بیان اینکه نقدی بر کتاب وارد است، خاطرنشان کرد: در برخی مطالب پراکندگی وجود دارد و از کلمات سنگین استفاده شده است که این موضوع از سطح سواد علمی و دینی نویسنده کتاب نشأت می گیرد.

در ادامه معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در این جلسه گفت:  شناخت مردم نسبت به امام حسن عسگری(ع)، در مقایسه با سایر ائمه(ع) کمتر است بنابراین کتاب «ماه در محاق» از این جهت مهم است.

رضا کریمی اضافه کرد: یک معرفی کتاب خوب شاخصه های مختلفی دارد، لذا باید از تمام زوایا به کتاب نگاه کرد، این کتاب نکته ای داشت اینکه شخصی که کتاب معرفی می کند حتی اگر محتوای کتاب سنگین هم باشد باید طوری معرفی شود که شنونده نکته ای آموزنده از آن یاد بگیرید.

در ادامه مسعود پرنا، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اسلام آباد غرب و لیلا ویسی، کتابدار کتابخانه های عمومی شهرستان دالاهو از طریق حضور مجازی در جلسه به بیان نقد و بررسی کتاب پرداختند و اعلام کردند که این کتاب دارای مطالب سنگین و سطح بالای علمی است و بدین دلیل برای مخاطب عام قابل استفاده نیست و مخاطب ویژه دارد.

همچنین لیلا ویسی، کتابدار شهرستان دالاهو بیان داشت: این کتاب در ۲۵ فصل تدوین شده که بعید می دانم یک کتاب ۲۳۰ صفحه ای نیاز باشددر ۲۵ فصل تقسیم شود همچنین مطالب آن زیاد بهم مرتبط نیست و مقداری پراکندگی دارد. 

وی افزود: معرفت به امام حسن عسگری(ع) معرفت به امام زمان (عج)هم هست همچنین هر کتاب برای معرفی در جشنواره‌ها یکسری ویژگیهای خاص دارد که به همین خاطر انتخاب کتاب برای مخاطبین بسیار مشکل است. 

نویسنده در این کتاب به معرفی و شرح دوران زندگی امام حسن عسگری(ع)، معروف به ابن‌الرضا و نیز ارائة خط مکتبی ایشان و بیان نکات درس آموز و الگوساز زندگی ایشان پرداخته است. 

در این مسیر ولادت؛ دوران کودکی، نوجوانی و جوانی؛ دوران امامت؛ فضایل علمی و اخلاقی و کرامات؛ آثار منقول؛ شمایل ظاهری؛زندگی سیاسی؛ چگونگی نشر اسلام؛ شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دوران امامت؛ آداب و سنن مطرح در آن دوران؛ فرق ومذاهب به وجود آمده در آن دوران و موضع امام نسبت به آن‌ها؛ فعالیت‌های امام به منظور زمینه سازی در فرآیند غیبت حضرت مهدی(عج)؛ شهادت ایشان و... مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها